8.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: Porsche 911 Targa 4S ja maailman monimutkaisin katto Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porsche 911 Targa 4S on raikas tuulahdus kuusikymmentälukua. Hyvää: kaunis kattomekanismi, ajetavuus, moottori, suorituskyky. Huonoa: raju pyörteily ohjaamossa. Porsche 911 Targa 4S on malliesimerkki saksalaisinsinöörin halusta ratkaista yksinkertaisiakin ongelmia tekniikalla. Mentaliteetti voi johtaa monimutkaisuuden maksimointiin, mutta suunnittelijoiden osatessa asiansa lopputulosta voi vain ihailla.Harvoin on auton kattorakenne kääntänyt yhtä paljon päitä, kuin Porschen uusimmassa Targa-mallissa.Kun ensimmäinen Porsche 911 Targa esiteltiin vuonna 1967, uskoi stuttgartilaisyritys Yhdysvaltojen ajoneuvoviranomaisten kieltävän puhdaslinjaiset avoautot. Uudesta kuusisylinterisestä 911-mallista ei kehitetty samanlaista kesäpäivän unelmaa kuin 356-edeltäjästä, vaan tilalle esiteltiin 911 Targa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKaikki on parempaa italiaksiTarga, aina niin romanttisen italian sana levylle, viittaa ohjaamon irrotettavaan kattopalaan ja maineikkaaseen Targa Florio -maantiekilpailuun, jossa Porschen kilpurit olivat voittaneet mainetta ja kunniaa.Irrotettavan kattopalan ansiosta 911-kuljettaja saattoi nauttia auringosta, mutta ruostuomattomalla teräksellä päällystetyn turvakaaren ansiosta kaunis kesäpäivä ei päättynyt dekapitaatioon Porschen kellahtaessa ojaan.Myöhemmin Porsche 911 -mallivalikoima täydentyi perinteisellä Cabriolet-avokkaalla, ja vuodesta 1994 eteenpäin Targa muuttui pelkäksi aukeavalla lasikatolla varustetuksi versioksi.Targa teki näyttävän paluun nykyiseen 991-sukupolveen. Ohjaamoa peittää jälleen kangasverhoiltu kattopala, ja matkustajia suojaa harjatulla metallipinnalla viimeistelty kaari. Alkuperäisen Targan muovitakaikkunan sijaan perää peittää valtava lasi-ikkuna, joka tuli tarjolle jo vuonna 1969.Tekniikka korvaa ihmisenHistoria unohtuu napinpainalluksella. Kuusikymmentäluvun ihminen vielä jaksoi nousta autosta ja siirtää kattopalan syrjään, mutta nyt ihmistyö on korvattu monimutkaisella tekniikalla – josta vastaa suomalainen Valmet Automotive!Ensin suuri lasinen takaikkuna nousee korkealle ylös. Seuraavaksi turvakaaren nurkat aukeavat, ja metalliset kourat siirtävät kankaisen kattopalan pois auton uumeniin. Vain muutama sekunti myöhemmin takaikkuna laskeutuu takaisin paikalleen.Porsche 911 Targan kattomekanismi on järjettömän monimutkainen ratkaisu yksinkertaiseen toimenpiteeseen. Juuri siksi se on niin kiehtova.Katto avattuna kruiseri…Targa säilyttää 911-mallille tyypillisen kattolinjan avonaisenakin, eikä kuusikymmentäluvun edeltäjää sopivasti henkivää ulkonäköä voi moittia.Aivan täydellinen uusi kattoratkaisu ei ole. Tuulilasin yli ohjaamoon sukeltava ilma ei pääse virtaamaan matkustamon läpi kiinteän takalasin takia, joten jo 80 km/h nopeudessa ohjaamossa pyörteilee häiritsevän paljon. Tilannetta parantaa hieman tuulilasin karmin ilmanohjain, joka tosin täytyy napsauttaa käsin yläasentoon.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy…umpinaisena urheiluautoKatto avattuna Targa on siis enemmän bulevardikruiseri kuin mutkateitä nielevä roadster – mutta vain mukavuussyistä.Vaikka auton perää kuormitetaan kolmilitraisen tuplaturbobokserin lisäksi painavalla takalasilla ja monimutkaisella kattorakenteella, etenee 911 Targa 4S ahnaasti baijerilaisia mutkateitä. Vailla suoraa vertailua ajettavuudesta on mahdoton löytää heikkouksia fantastiseen 911 Carrera S:ään verrattuna.Targa on ehkä 911-malliston outolintu, kuin autonäyttelystä sarjatuotantoon livahtanut konseptiauto. Se sopii mainiosti avoautoilusta hitaissa vauhdeissa nauttivalle, avonaisesta vauhdin huumasta nauttivan kannattaa harkita tavallista 911 Cabrioletia tai uutta 718 Boxsteria.Teksti ja kuvat: Lauri AhtiainenPäivitetty: 11.34 8.1.2017: Lisätty viittaus Valmet Automotiveen Porsche 911 Targa 4S PDK Hinta alkaen 204 743 € Moottori Bensiinimoottori 2981 cm², 6 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 309 kW (420 hv), 6500 r/min Vääntö 500 Nm (1700–5000 r/min) Vääntö 500 Nm (1700–5000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 4,2 s Huippunopeus 301 km/h Kulutus l/ 100 km NEDC-kulutus 8 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 184 g/km Mitat pituus 4499 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1291 mm, akseliväli 2450 mm Euro NCAP Ei testattu Takuu 2 vuotta Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Koeajo Koeajo: Voyah Courage – kysy itseltäsi uskallatko uskaltaa? 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Koeajo Maistiainen: Mazda 6e – takavuosien suosikkisedan sähköistyy 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen