8.1.2017

Koeajo: Porsche 911 Targa 4S ja maailman monimutkaisin katto

Porsche 911 Targa

Porsche 911 Targa 4S on raikas tuulahdus kuusikymmentälukua. Hyvää: kaunis kattomekanismi, ajetavuus, moottori, suorituskyky. Huonoa: raju pyörteily ohjaamossa.

Porsche 911 Targa 4S on malliesimerkki saksalaisinsinöörin halusta ratkaista yksinkertaisiakin ongelmia tekniikalla. Mentaliteetti voi johtaa monimutkaisuuden maksimointiin, mutta suunnittelijoiden osatessa asiansa lopputulosta voi vain ihailla.

Harvoin on auton kattorakenne kääntänyt yhtä paljon päitä, kuin Porschen uusimmassa Targa-mallissa.

Kun ensimmäinen Porsche 911 Targa esiteltiin vuonna 1967, uskoi stuttgartilaisyritys Yhdysvaltojen ajoneuvoviranomaisten kieltävän puhdaslinjaiset avoautot. Uudesta kuusisylinterisestä 911-mallista ei kehitetty samanlaista kesäpäivän unelmaa kuin 356-edeltäjästä, vaan tilalle esiteltiin 911 Targa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kaikki on parempaa italiaksi

Targa, aina niin romanttisen italian sana levylle, viittaa ohjaamon irrotettavaan kattopalaan ja maineikkaaseen Targa Florio -maantiekilpailuun, jossa Porschen kilpurit olivat voittaneet mainetta ja kunniaa.

Irrotettavan kattopalan ansiosta 911-kuljettaja saattoi nauttia auringosta, mutta ruostuomattomalla teräksellä päällystetyn turvakaaren ansiosta kaunis kesäpäivä ei päättynyt dekapitaatioon Porschen kellahtaessa ojaan.

Myöhemmin Porsche 911 -mallivalikoima täydentyi perinteisellä Cabriolet-avokkaalla, ja vuodesta 1994 eteenpäin Targa muuttui pelkäksi aukeavalla lasikatolla varustetuksi versioksi.

Targa teki näyttävän paluun nykyiseen 991-sukupolveen. Ohjaamoa peittää jälleen kangasverhoiltu kattopala, ja matkustajia suojaa harjatulla metallipinnalla viimeistelty kaari. Alkuperäisen Targan muovitakaikkunan sijaan perää peittää valtava lasi-ikkuna, joka tuli tarjolle jo vuonna 1969.

Tekniikka korvaa ihmisen

Porsche 911 Targa

Historia unohtuu napinpainalluksella. Kuusikymmentäluvun ihminen vielä jaksoi nousta autosta ja siirtää kattopalan syrjään, mutta nyt ihmistyö on korvattu monimutkaisella tekniikalla – josta vastaa suomalainen Valmet Automotive!

Ensin suuri lasinen takaikkuna nousee korkealle ylös. Seuraavaksi turvakaaren nurkat aukeavat, ja metalliset kourat siirtävät kankaisen kattopalan pois auton uumeniin. Vain muutama sekunti myöhemmin takaikkuna laskeutuu takaisin paikalleen.

Porsche 911 Targa

Porsche 911 Targan kattomekanismi on järjettömän monimutkainen ratkaisu yksinkertaiseen toimenpiteeseen. Juuri siksi se on niin kiehtova.

Katto avattuna kruiseri…

Targa säilyttää 911-mallille tyypillisen kattolinjan avonaisenakin, eikä kuusikymmentäluvun edeltäjää sopivasti henkivää ulkonäköä voi moittia.

Aivan täydellinen uusi kattoratkaisu ei ole. Tuulilasin yli ohjaamoon sukeltava ilma ei pääse virtaamaan matkustamon läpi kiinteän takalasin takia, joten jo 80 km/h nopeudessa ohjaamossa pyörteilee häiritsevän paljon. Tilannetta parantaa hieman tuulilasin karmin ilmanohjain, joka tosin täytyy napsauttaa käsin yläasentoon.

Porsche 911 Targa

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

…umpinaisena urheiluauto

Katto avattuna Targa on siis enemmän bulevardikruiseri kuin mutkateitä nielevä roadster – mutta vain mukavuussyistä.

Vaikka auton perää kuormitetaan kolmilitraisen tuplaturbobokserin lisäksi painavalla takalasilla ja monimutkaisella kattorakenteella, etenee 911 Targa 4S ahnaasti baijerilaisia mutkateitä. Vailla suoraa vertailua ajettavuudesta on mahdoton löytää heikkouksia fantastiseen 911 Carrera S:ään verrattuna.

Porsche 911 Targa

Targa on ehkä 911-malliston outolintu, kuin autonäyttelystä sarjatuotantoon livahtanut konseptiauto. Se sopii mainiosti avoautoilusta hitaissa vauhdeissa nauttivalle, avonaisesta vauhdin huumasta nauttivan kannattaa harkita tavallista 911 Cabrioletia tai uutta 718 Boxsteria.

Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen

Päivitetty: 11.34 8.1.2017: Lisätty viittaus Valmet Automotiveen

Porsche 911 Targa 4S PDK

Hinta alkaen

204 743 €

Moottori

Bensiinimoottori 2981 cm², 6 sylinteriä, ahdin, 7-v. automaattivaihteisto, neliveto

Teho

309 kW (420 hv), 6500 r/min

Vääntö

500 Nm (1700–5000 r/min)

Vääntö

500 Nm (1700–5000 r/min)

Kiihtyvyys 0–100 km/h

4,2 s

Huippunopeus

301 km/h

Kulutus l/ 100 km

NEDC-kulutus 8 (yhd.) (l/km)

CO2-päästöt

184 g/km

Mitat

pituus 4499 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1291 mm, akseliväli 2450 mm

Euro NCAP

Ei testattu

Takuu

2 vuotta

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat