25.6.2021 Ajoneuvot Uusi Porsche 911 -malli ei yllätä ketään: lähes 500-hevosvoimainen 992 GTS Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Porschen 911 -mallivaihtoehtoja tupsahtelee esiin kuin sieniä sateella. Näistä viimeisin on tuoreimman sukupolven 992 GTS viitenä versiona. Porsche seuraa samoja polkuja, jotka ovat kaikille merkkiä harrastaville kovin tuttuja. Tällä kertaa vuorossa on hieman 911 Carrera S -malleja suorituskykyisempi, mutta selvästi Turbon alle jäävä versio. Uusimman sukupolven 992 GTS noudattelee vanhoja kaavoja.Itse auto on 911 ja sen sukupolvi on tällä hetkellä siis tuo mainittu 992. Ensimmäinen Porsche 911 GTS nähtiin 12 vuotta sitten ja nyt on aika tuoreimman version.Tällä kertaa tarjotaan viisi GTS-versiota. Takavetoinen 911 Carrera GTS on tarjolla Coupé ja Cabriolet -korimalleina. Samoin on nelivetoisen 911 Carrera 4 GTS:n laita. Viides vaihtoehto on nelivetoinen, ovelan katon, 911 Targa 4 GTS.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyNyt 992 GTSMoottorina on tutusti taka-akselin tuntumaan asennettu kuusisylinterinen vastaiskumoottori. Sen huipputeho on 353 kilowattia (480 hv), eli sopivasti 22 kilowattia (30 hv) edellisen korimallin GTS-mallia, ja saman verran nykyistä Carrera S -mallia, enemmän. Kuinka kätevää.Huippuvääntö on nyt 570 newtonmetriä. Kiihdytys paikaltaan 100 kilometrin tuntinopeuteen kestää 3,3 sekuntia, mikäli alla on kaksoiskytkinvaihteistolla varustettu Carrera 4 GTS. Kaksoiskytkinvaihteisto on 8-pykäläinen PDK, mutta tarjolla on myös 7-pykäläinen manuaalivaihteisto.Vakiovarustelista on GTS:ssä aina edullisempaa Carrera S -mallia pidempi houkuttelemaan kalliimman ja tehokkaamman pariin. Tällä kertaa sieltä löytyy muun muassa 10 millimetriä madallettu sporttisempi iskunvaimennuksen säädöllä varustettu alusta (PASM). Samalla jarrut on varmuuden vuoksi lainattu Turbosta – aivan niin kuin kukaan olisi koskaan haukkunut uusien 911-mallien jarruja riittämättömiksi.Samalla on suosiolla napattu matkaan myös Turbon 20- (edessä) ja 21-tuumaiset (takana) keskimutterilla varustetut vanteet. Äänentoistosta vastaa vakiovarusteinen sporttiputkisto, joka on viritetty GTS-taajuudelle samalla kun auton äänieristystä on poistettu.Ajettavuutta painottavat voivat ruksia lisävarustelistalta lisää keveyttä (Lightweight Design -paketti), jolla säästää jopa 25 kilogrammaa massaa. Siihen kuuluu hiilikuituvahvisteisesta muovista (CFRP) valmistetut kuppijakkarat, ohuemmat sivu- ja takalasit sekä kevyempi käynnistysakku. Samalla autosta poistetaan takaistuimet.Sportti on mustaUusi GTS painottaa edeltäjiensä tapaan mustia yksityiskohtia, jotka ulottuvat muun muassa mallimerkintöihin. Esimerkiksi Targa mallissa mustat yksityiskohdat ulottuvat myös tunnusmerkkinä toimivaan Targa-kaareen. Muita mustia osia ovat ilmanohjaimen huuli, kevytmetallivanteet ja moottorin päällä sijaitsevat ritilät.Kaikki GTS -mallit on varustettu muista malleista tutulla korisarjalla (Sport Design -paketti), joka muuttaa hieman keulaa, helmoja sekä perää. Etuvalojen ympäristö on sekin tumma tyyliltään ja vakiovarusteluun kuuluu led-paketti (PDLS Plus). Takavalot poikkeavat hieman muusta mallistosta. Sisällä samaSama musta teema toistuu myös sisällä, osin Race-Tex-mikrokuitumateriaalin muodossa. Manuaalivaihteisen vaihdekeppi on 10 millimetriä lyhennetty ja ohjauspyörä on mallia GT Sport – varusteluun kuuluu myös Sport Chrono -paketti. GTS tarjoaa jakkaroiksi paremmat Sport Seats Plus -vaihtoehdot.Tuota aiemmin mainittua mikrokuitumateriaalia löytyy muun muassa istuimien keskiosista, ohjauspyörän kehältä, vaihdekepistä, ovista ja käsinojista. Kontrastitikkausten värin voi valita kahdesta vaihtoehdosta: Carmine Red tai Crayon. Malliversion kolme kirjainta on tuutattu niin useaan paikkaan ettei lisähinta varmasti pääse unohtumaan.Porschen tietoviihdejärjestelmän (PCM) tuorein versio tarjoaa nyt reilun kosketusnäytön sekä tuen Android Autolle Apple CarPlayn lisäksi. Nämä auttavat matkantekoa, mikäli itse ajaminen tuntuu käyvän tylsäksi tai matkustajat kaipaavat viihdykettä.Kuvat ja lähde: PorscheMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Uutinen Mercedes-Benz investoi vihreään tuotantoon – uusi maalaamo puolittaa kulutuksen Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 1.7.2025 Prätkäpodi Prätkäpodi jakso 32: BMW F900 GS – voiko adventure olla liian hyvä? 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?