13.9.2020 Ajoneuvot Maanteiden luksusjahti – uusi Rolls-Royce Ghost ei ole mikään pikkuveli Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Täysin uusi Rolls-Royce Ghost on valmistettu asiakkaille, jotka haluavat ajaa itse. Nelivedolla ja nelipyöräohjauksella varustetun uutuuden ovet aukeavat sähköllä, mutta moottorina on yhä 6,75-litrainen V12. Itse brittiläismerkki ei varmasti esittelyjä kaipaa, mutta Rolls-Royce Ghost on valmistajansa nykymallistossa hieman vähemmän suuri neliovinen porrasperäinen malli. Ainoastaan Spirit of Ecstasy ja sateenvarjot kelpasivat ilman muutoksia, sillä kaikki muu kerrotaan uusitun. Merkin lippulaiva on jatkossakin Moottorin maistiaisen verran koeajama Rolls-Royce Phantom. Pienempi Ghost on tarkoitettu ihmisille, jotka haluavat ajaa ylellistä maanteiden luksuslaivaansa itse. Näissä hintaluokissa liikuttaessa kuljettajan hankkiminen on henkilökohtainen valinta eikä suinkaan budjettikysymys. Ensimmäinen modernin ajan Rolls-Royce Ghost esiteltiin vuonna 2009 Frankfurtin autonäyttelyssä ja siitä tulikin merkin 116-vuotisen historian menestynein malli. Nimihän viittaa aina 1900-luvun alkupuolelle asti, jolloin Rolls-Royce Silver Ghost ilmaantui valmistajan mallistoon. Uusin versio pyrkii muotokielessään minimalismiin ollen samalla kuitenkin teknisesti edistyksellisin koskaan valmistettu Rolls-Royce. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Rolls-Royce Ghost uusiksi Uutuus jatkaa edeltäjän linjalla, sillä menestysreseptiä ei kannata pilata. Rolls-Royce Ghost löysi täysin uuden asiakaskunnan merkille eikä tätä ryhmää haluta hylätä. – Ensimmäinen Goodwoodin tehtaalla valmistettu Ghost vastasi, sekä iän että asenteen osalta, täysin uudesta asiakasryhmästä. Nämä henkilöt pyysivät hieman pienempää ja vähemmän mahtailevaa Rolls-Roycea. Tuotteen suosio täytti kaikkein kunnianhimoisimmatkin tavoitteemme, kertoo Rolls-Roycen toimitusjohtaja Torsten Müller-Ötvös. Uutuus on kuitenkin edeltäjäänsä 89 millimetriä pidempi ja 30 millimetriä leveämpi. Merkin vahva kevytmetallin käyttö jatkuu, sillä Ghost on pääosin alumiinirakenteinen. Esimerkiksi ovet ovat laserhitsattua alumiinia. Tämä auttaa myös pitämään matkustamon miellyttävän hiljaisena terästä suotuisempien akustisten ominaisuuksien ansiosta. Auton ulkokuori omaa poikkeuksellisen vähän paneelien välisiä rakoja ja auton linja jatkuu saumatta a-pilarista katon kautta perään. Tämän saavuttaminen on vaatinut valmistusteknistä vaivannäköä, mutta auttaa valmistajan mukaan luomaan kauniimman yhtenäisen jatkuvan pinnan. Teknisesti edistyksellinen – Ainoat edeltäjästä suoraan periytyneet osakokonaisuudet ovat Spirit of Ecstasy ja oviin sijoitetut sateenvarjot. Kaikki muu on muotoiltu, suunniteltu ja valmistettu alusta alkaen uusiksi. Tuloksena on teknisesti edistyksellisin Rolls-Royce. Se rakentuu brändin peruspilareille kauniina, minimalistisena, mutta äärimmäisen monimutkaisena tuotteena, joka on harmoniassa asiakkaiden tarpeiden ja synkronissa ajan hengen kanssa, sanoo Müller-Ötvös. Tärkein huoli on turha, sillä ikoninen 6,76-litrainen kahdesti ahdettu V12-moottori säilyy keulalla, mutta se on sijoitettu painojakauman takia etuakselin taakse pakottamalla etupyörät pitkälle eteen. Moottorille lupaillaan teknisiksi lukemiksi 563 hevosvoimaa sekä 850 newtonmetriä ja tuo huippuvääntö muuten saavutetaan koneen pyöriessä 1600 kierrosta minuutissa. Uusi Rolls-Royce Ghost tarjotaan sekä nelivedolla että nelipyöräohjauksella, joista nelivetoisuus tuli mallistoon jo Rolls-Royce Cullinan -katumaasturin myötä. Myös jousitusjärjestelmää on jatkokehitelty entisestään. Uusi Planar Suspension System hyödyntää karttatietoa ja lukee tien pintaa kameroiden avulla säätääkseen ilmajousitukseen pohjautuvaa jousitusjärjestelmää jo ennen kaarteita tai töyssyjä. Se on jatkokehitelmä Rolls-Roycen Magic Carpet Ride -jousitusjärjestelmästä. Mukavuuden lisäksi myös melutaso, tai oikeastaan sen puute, on tärkeä ominaisuus ylellisessä autossa. Sen lisäksi, että sisätilojen materiaalit ja rakenteet on säädetty resonoimaan tietyillä taajuuksilla aina tavaratilaa myöden, myös vaimennusta on runsaasti. Uutuuteen on asennettu yli 100 kilogrammaa äänenvaimennusmateriaalia muun muassa oviin, kattoon ja aina renkaiden sisään asti. Loput hajaäänet peittyvät takuulla äänentoistojärjestelmän alle, jolle valmistaja lupaa runsaasti tehoa kaikkien 18-kanavan ajamiseen. Luonnollisesti taajuuskorjain edustaa uutta osaamista haastavan tilan akustisten ominaisuuksien hallitsemiseksi. Ovet auki Oven avaaminen itse kuulostaa tosin jatkossakin helpommalta kuin Rolls-Roycen uutuutta varten kehittämän järjestelmän hyödyntäminen. Ovet voi nimittäin nyt sekä avata että sulkea sähköisesti, mutta itse prosessi vaatinee opettelua. Tätä pitäisi päästä kokeilemaan henkilökohtaisesti. Ensin oven lukko avataan vetämällä kahvasta kertaalleen, jonka jälkeen kahva tulee palauttaa lepoasentoonsa mahdollisten lähestyvien vaaratilanteiden tarkastamiseksi. Tämän jälkeen kahvasta vedetään ja sitä pidetään vedettynä, jotta sähköinen avustus alkaa avaamaan ovea. Kahvaa tulee pitää avattuna kunnes ovi on auennut sopivasti. Lopulta kahvasta päästetään irti oven ollessa halutussa kulmassa. Onneksi sulkeminen sujuu helpommin. Ulkokahvassa on tätä varten painike, jonka kertapainallus riittää. Toki myös perinteinen sulkeminen on mahdollista, jolloin työtä helpotetaan jälleen sähköavusteisesti. Asennetut anturit pitävät huolta oven siististä sulkeutumisesta parkkipaikan kallistuksesta riippumatta. Sisätilojen viihtyvyydestä huolehditaan materiaalien lisäksi myös esimerkiksi 850 kattoon asennetun "tähden" voimin. Muihin varusteisiin lukeutuvat monista tavallisemmista autoista nykyään tutut panoraamapysäköintikamera, risteävän liikenteen varoitin, törmäysvaroitin, adaptiivinen vakionopeudensäädin, kaistavahti sekä pysäköintiavustin. Ajovaloissa on hyödynnetty laserteknologiaa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Ajan itse Erityisesti Euroopassa ja Yhdysvalloissa asiakkaat viihtyvät itse Ghostin ratissa. Sen sijaan Aasiassa asiakkaat viihtyvät takaistuimella auton teknologian parissa. Ainakin ajatusmaailmassa Rolls-Royce on kasvamassa autonkuljettajalla varustetusta takana istuttavasta autosta myös itse ajettavaan maailmaan. Osin tätä silmäillen perinteikäs autonvalmistaja varusti uuden Ghostin nelivedolla ja nelipyöräohjauksella tarjoamaan täysin uudenlaisen ajokokemuksen. Valmistaja kertoo merkin oman perusrakenteen auttavan kehitystyön ohjaamista haluttuun suuntaan. Lähde ja kuvat: Rolls-Royce Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku