3.6.2022

Uutisia myyntitilastojen kärkipaikalta – uudistunut, entistä ehompi Toyota Corolla

Toyota Corolla

Melko suvereenisti automarkkinoitamme hallitseva Toyota Corolla uudistuu mallivuodelle 2023. Päivitetyssä Corollassa nautitaan muun muassa uusista varusteista, paremmasta suorituskyvystä sekä päivitetystä ilmeestä.

Corolla siellä, Corolla täällä. Liikenteessä on aika vaikea liikkua näkemättä nykypolven Corollaa, erityisesti Touring Sportsia, joka asettuu kokoluokassa aiempien Auriksen ja Avensiksen väliin, naulan kantaan. Vielä kun palettiin lisättiin Toyotan maine, vetoava ulkonäkö, personoitavuus ja aiempaa suorituskykyisempi hybridivoimalinja, oli auton ensiesittelystä eli vuodesta 2018 lähtien päivänselvää, että Corolla tulisi menemään kuin kuumille kiville.

Nyt saadun uudistuksen myötä Corollan hybridivoimalinja tehostuu ja sen taloudellisuus parantuu. Toyota itse puhuu viidennen sukupolven hybriditeknologiasta. Ensimmäinen polvihan lanseerattiin ensimmäisen Priuksen yhteydessä jo 25 vuotta sitten. Corollan voimalinjat perustuvat edelleen 1,8- ja 2-litraisiin bensiinimoottoreihin. Sekä polttomoottoria, sähkömoottoreita että tehonhallintaa edelleen kehittämällä järjestelmistä on saatu ulos enemmän tehoa. Samalla kulutusta ja päästöjä (- n. 3 g/km) on saatu pienennettyä. Hybridijärjestelmä on myös 18 kiloa kevyempi ja hiljaisempi.

Järjestelmien kokonaistehot ovat kasvaneet 140 ja 196 hevosvoimaan, parantaen mm. 1,8-litraisella hybridivoimalinjalla varustetun mallin kiihtyvyyttä 0–100 km/h nopeuteen 1,7 sekunnilla noin yhdeksän sekuntiin ja isommalla, 2,0-litraisella hybridivoimalinjalla puolella sekunnilla noin 7,5 sekuntiin.

Kuvan hatchback-yksilö on saanut ylleen uuden, sporttihenkisen GR Sport -varustelun.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kattavampi varustelu

Uudistuva Corolla on varustettu Toyota T-Mate -järjestelmällä, joka yhdistää viimeisimmän sukupolven Toyota Safety Sense -turvallisuusvarusteet muihin kuljettajan avustinjärjestelmiin. Uusia ominaisuuksia ovat mm. tahattoman kiihdyttämisen estäminen esim. liikennevaloista toisen auton perässä lähdettäessä, vastaantulevan ja risteävän liikenteen valvonnan risteyksissä sekä hätäohjausavustimen. Myös Toyota T-Mate on langattomien over-the-air-päivitysten piirissä ja siten mahdollistaa uusien ominaisuuksien lisäämisen auton elinkaaren aikana. Niin trendikästä.

10,5-tuumainen medianäyttö näyttää HD-tasoista kuvaa kaikissa valaistusolosuhteissa. Varustetasosta riippuen mittaristo perustuu 12,3-tuumaiseen näyttöön, jonka sisältö on muokattavissa kuljettajan toivomalla tavalla. Autoissa on pilvinavigointi, joka on aina ajan tasalla ja kykenee ilmoittamaan mm. liikennetilanteiden muuttumisesta. Uutta on myös ääniohjattu assistentti, jonka suunnittelussa on panostettu intuitiiviseen kanssakäymiseen. Se mahdollistaa esimerkiksi navigoinnin tai auton eri toimintojen ohjaamisen, kuten vaikkapa ikkunoiden avaamisen tai sulkemisen äänikomennoilla. Etäohjaustoiminnoilla MyT-mobiilisovelluksen kautta voi hoitaa muun muassa keskuslukituksen ohjauksen, etälämmityksen tai -viilennyksen tai auton toimintojen ja omien ajomatkojen seuraamisen.

Maailmanauton monet kasvot

Yhtenä Maapallon levinneimmistä automalleista Corollan ilme, tyyli ja varustelu vaihtelevat sen mukaan, missä auto myydään (ja tehdään). Äsken esiteltiin siis päivitetty versio Suomessakin myytävästä, Isossa-Britanniassa (sedan Turkissa) valmistettavasta Länsi-Euroopan mallista, mutta muualla maailmassa saatiin hyvin samansuuntaisia uutisia. Pohjois-Amerikassa ja Australiassa Corolla päivittyi samaan aikaan kuin meillä, mutta muun muassa Etelä-Amerikka ja Etelä-Afrikka odottelevat ilmeisesti vielä päivitysversionsa esittelyä. Euroopassa pääosa Corolloista myydään hybrideinä, kaikilla markkinoilla tilanne ei ole sama.

Meillä myytävät päivitetyt Corollat rivissä, vasemmalta oikealla Touring Sports, Hatchback ja Sedan. Monet ovat varmasti laittaneet merkille, että Sedanin keulailme eroaa muusta mallistosta. Näin on myös päivityksen jälkeen.
Pohjois-Amerikan versio näyttää samankaltaisten päivitysten jälkeen tältä.
Japanin Corollassa huomiota kiinnittää erityisesti logo. Moni tuntee Crownin kruunulogon, mutta myös Corollalla on Japanissa oma logonsa.

Lähde ja kuvat: Toyota Teksti: Benjamin Helander

Luetuimmat