17.3.2016

V8-moottori ja neljä rengasta moottoripyörässä – Lazareth LM847

Lazareth LM847

Nelipyöräinen moottoripyörä 470-hevosvoimaisella V8-moottorilla – ranskalaisen Ludovic Lazarethin konseptimalli rikkoo rajoja.

Voiko moottoripyörässä on neljä rengasta? Ranskalaisen Ludovic Lazarethin mielestä voi. Tätä ranskalaista ei tosin voi muutenkaan syyttää kaavoihin kangistumisesta, sillä Lazareth LM847 kätkee sisäänsä useita moottoripyörässä harvinaisia ratkaisuja.

Lazareth LM847

Onko järkee vai ei?

Perusteluna kahdelle takarenkaalle on, että yksi rengas ei pysty siirtämään Maserati Quattroporten tuottamaa 470 hevosvoimaa tehokkaasti tiehen. Se on varmasti totta, mutta onko ylipäätään järkeä rakentaa tällaista moottoripyörää? Järkisyyt on parasta unohtaa, kun tutustuu Lazareth LM847:ään.

Lazareth LM847

Neljä yksipuoleista ”takahaarukkaa”

Molemmille takarenkaille on rakennettu oma yksipuolinen takahaarukka. Voima siirretään moottorilta kummallekin takarenkaalle omalla ketjullaan. Haarukat on kytketty toisiinsa iskunvaimentimella, joka sallii haarukoiden liikkua toisiinsa nähden. Tämä onkin välttämätöntä esim. kaarteissa kallistettaessa.

Lazareth LM847

Myös edessä on kaksi rengasta ja haarukkarakenne noudattaa samaa kaavaa kuin takana. Ohjaus on toteutettu napaohjauksena, tai tässä tapauksessa lienee oikeampi termi tupla-napaohjaus. Napaohjaus on tuotantomoottoripyörissä harvoin käytetty ratkaisu. Kuuluisin napaohjauksen käyttäjä on italialainen Bimota, mutta myös Yamaha on käyttänyt vastaavaa järjestelmää 90-luvulla GTS1000-mallissaan.

Buellin jarrut

Etujarrulevyt on kiinnitetty ulkokehältään vanteeseen, jolloin jarrulevyjen koko on voitu kasvattaa 420 milliin. Vastaavaa jarrutyyppiä on käyttänyt lähinnä vain Eric Buell omaa sukunimeään kantavassa moottoripyörämerkissä. Molemmille eturenkaille on oma jarrulevynsä ja jarrusatuloina Nissinin 8-mäntäiset satulat. Takajarrut ovat perinteisempää kokoluokkaa, levyt 255-milliset ja satuloina nelimäntäiset Brembot.

Lazareth LM847

Tunnistatko Panigalen?

Sivuprofiilista erottuu Ducati Panigalen satula-takarunkoyhdistelmä ja myös moottorin alle jätetty äänenvaimennin muistuttaa läheisesti Panigalessa käytettyä. Kevyen ja siron Ducatin muotojen siirtäminen jättiläismäiseen Lazarethiin on mielenkiintoinen ratkaisu, joskin ulkonäöllisesti on löydetty tyylikäs tasapaino näiden ääripäiden väliin.

Mallimerkinnän syntyä ei ole kerrottu, mutta LM847-merkinnän voi olettaa tulevan sanoista Lazareth Motorcycle ja numerosarjan kahdeksikko viittaa sylinterien lukumäärään ja jälkimmäiset numerot iskutilavuuteen. Yksivaihteisesta vaihteistosta huolimatta huippunopeudeksi luvataan noin 300 kilometriä tunnissa. Uskaltaisitko kokeilla?


Lazareth LM847

  • Moottori: Maserati Quattroporten 4,7-litrainen V8, 4691 cc
  • Teho: 470 hv / 7 000 k/min
  • Vääntö: 620 Nm / 4 750 k/min
  • Paino: 400 kiloa

Lähde ja kuvat: Lazareth

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat