15.3.2018

Vanha suosikki jaksaa: Toyota Hiace on tuttu näky Japanin kaduilla

Toyota Hiace

Toyota Hiace ei suinkaan ole kuollut: Japanissa tuttua tylppäkeulaa myydään yhä.

Tuskin Suomen pakettiautohistoriasta löytää samanlaista menetsystarinaa kuin Toyota Hiace. Vuodesta 1973 Suomessa myydyn luotettavan työjuhdan maine kiiri myyntitilastoista aina populaarikulttuuriin asti. Se on huikea saavutus ajoneuvolle, jonka perimmäinen tarkoitus on tarjota suuri määrä tyhjää tilaa neljän pyörän päällä.

Toyota Hiace
Toyota Hiacen H100-sukupolvea myytiin Euroopassa 1989–1994.

Hiacen myynnin loppuminen vuonna 2012 oli kova pala. Vaikka auto korvattiinkin huomattavasti modernimmalla ja kehittyneemmällä Proacella, kyseltiin tarinoiden mukaan maahantuojalta pitkään, josko johonkin varaston perälle olisi yksi Hiace vielä jäänyt.

Hiacen myynti Euroopassa päättyi Euro 5 –päästörajoituksiin. Varsin vanhanaikainen pakettiauto nautti suursuosiota vain harvassa maassa, joten Toyota ei nähnyt automallin jatkokehityksessä järkeä. Perusrakenne oli joka tapauksessa iäkäs, peräti vuodelta 1995 periytyvä.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Omaa sukuaan Granvia

Toyota Hiace
Toyota Hiace (XH10) oli Suomessa myynnissä vuosina 1995–2012. Vuonna 2012 auto sai uuden, suurempien ajovalojen koristaman keulan.

Eikä meillä Hiacena myyty auto edes ollut oikea Hiace. Kun tylppäkeulainen vuosina 1989–1995 myyty H100-sukupolvi vaihtui Euroopassa uuteen pitkäkeulaiseen malliin, perustui tulokas Toyota Granvia -nimellä Japanissa myytyyn autoon. Granviasta tuli ”Euroopan Hiace” sen pidemmän keulan suoman paremman turvallisuuden ansiosta. Kotimarkkinoilla Japanissa Granviat, sekä sisarmallit Grand Hiace ja Touring Hiace, olivat takaistuimin varustettuja tila-autoja.

Tylppäkeula jaksaa yhä

Toyota Hiace
Japanissa Hiacesta myydään yhä vuonna 2004 esiteltyä H200-sukupolvea.

Tylppäkeulaisen H100-sukupolven tuotanto jatkui Japanissa vuoteen 2004 asti, ja Kiinassa sitä tehdään edelleen. Japanissa H100:n korvasi vuonna 2004 esitelty H200, joka jatkaa Hiacelle tyypillistä rakennetta, jossa ohjaamo on moottorin päällä. Vaikka uusien ajovalojen ansiosta keulailme poikkeaakin merkittävästi aiemmista Hiace-malleista, tunnistanee jokainen Hiace-kuljettaja mallin tutuksi.

Toyota Hiace
Erityisesti takaviistosta H200-sukupolven yhdennäköisyys on vahva.

Toyota Hiacea myydään Japanissa pakettiautoille tyypilliseen tapaan useilla eri pituuksilla ja korkeuksilla, ja toki valikoimasta löytyy myös tila-autoja. Moottorivalikoimasta löytyy niin bensiiniä ja dieseliä kahden ja kolmen litran väliltä. Autoa ei kuitenkaan ole hyväksytty Eurooppaan, joten paikalliselta Toyota-kauppiaalta Japanin erikoisuutta ei kannata kysellä.

Toyota Hiace
Hiace on Tokion kaduilla tuttu näky.

Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Lauri Ahtiainen ja Toyota

Luetuimmat