15.3.2018 Ajoneuvot Vanha suosikki jaksaa: Toyota Hiace on tuttu näky Japanin kaduilla Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyota Hiace ei suinkaan ole kuollut: Japanissa tuttua tylppäkeulaa myydään yhä. Tuskin Suomen pakettiautohistoriasta löytää samanlaista menetsystarinaa kuin Toyota Hiace. Vuodesta 1973 Suomessa myydyn luotettavan työjuhdan maine kiiri myyntitilastoista aina populaarikulttuuriin asti. Se on huikea saavutus ajoneuvolle, jonka perimmäinen tarkoitus on tarjota suuri määrä tyhjää tilaa neljän pyörän päällä. Toyota Hiacen H100-sukupolvea myytiin Euroopassa 1989–1994. Hiacen myynnin loppuminen vuonna 2012 oli kova pala. Vaikka auto korvattiinkin huomattavasti modernimmalla ja kehittyneemmällä Proacella, kyseltiin tarinoiden mukaan maahantuojalta pitkään, josko johonkin varaston perälle olisi yksi Hiace vielä jäänyt. Hiacen myynti Euroopassa päättyi Euro 5 –päästörajoituksiin. Varsin vanhanaikainen pakettiauto nautti suursuosiota vain harvassa maassa, joten Toyota ei nähnyt automallin jatkokehityksessä järkeä. Perusrakenne oli joka tapauksessa iäkäs, peräti vuodelta 1995 periytyvä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Omaa sukuaan Granvia Toyota Hiace (XH10) oli Suomessa myynnissä vuosina 1995–2012. Vuonna 2012 auto sai uuden, suurempien ajovalojen koristaman keulan. Eikä meillä Hiacena myyty auto edes ollut oikea Hiace. Kun tylppäkeulainen vuosina 1989–1995 myyty H100-sukupolvi vaihtui Euroopassa uuteen pitkäkeulaiseen malliin, perustui tulokas Toyota Granvia -nimellä Japanissa myytyyn autoon. Granviasta tuli ”Euroopan Hiace” sen pidemmän keulan suoman paremman turvallisuuden ansiosta. Kotimarkkinoilla Japanissa Granviat, sekä sisarmallit Grand Hiace ja Touring Hiace, olivat takaistuimin varustettuja tila-autoja. Tylppäkeula jaksaa yhä Japanissa Hiacesta myydään yhä vuonna 2004 esiteltyä H200-sukupolvea. Tylppäkeulaisen H100-sukupolven tuotanto jatkui Japanissa vuoteen 2004 asti, ja Kiinassa sitä tehdään edelleen. Japanissa H100:n korvasi vuonna 2004 esitelty H200, joka jatkaa Hiacelle tyypillistä rakennetta, jossa ohjaamo on moottorin päällä. Vaikka uusien ajovalojen ansiosta keulailme poikkeaakin merkittävästi aiemmista Hiace-malleista, tunnistanee jokainen Hiace-kuljettaja mallin tutuksi. Erityisesti takaviistosta H200-sukupolven yhdennäköisyys on vahva. Toyota Hiacea myydään Japanissa pakettiautoille tyypilliseen tapaan useilla eri pituuksilla ja korkeuksilla, ja toki valikoimasta löytyy myös tila-autoja. Moottorivalikoimasta löytyy niin bensiiniä ja dieseliä kahden ja kolmen litran väliltä. Autoa ei kuitenkaan ole hyväksytty Eurooppaan, joten paikalliselta Toyota-kauppiaalta Japanin erikoisuutta ei kannata kysellä. Hiace on Tokion kaduilla tuttu näky. Teksti: Lauri Ahtiainen Kuvat: Lauri Ahtiainen ja Toyota Lue lisää Kaikki artikkelit 26.7.2024 Ajoneuvot Dacia Sandero töytäisi Tesla Model Y:n pois Euroopan myydyimmän automallin paikalta vuoden 2024 ensimmäisellä puolikkaalla 25.7.2024 Uutinen Hyväkuntoinen soratie päihittää pahasti vaurioituneen päällystetyn tien 24.7.2024 Uutinen Käytettyjen autojen kauppa elpyy – sähkö- ja hybridiautojen kysyntä kasvussa 23.7.2024 Ajoneuvot Uudet Porsche Panamera GTS ja -Turbo S E-Hybrid antavat tilaa V8:lle, teholle ja Nürburgring-ennätykselle 23.7.2024 Uutinen Akun kestävyys mietityttää suomalaisia sähköauton hankinnassa – todellisuudessa akkuvahingot ovat harvinaisia 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 22.7.2024 Uutinen Suomen teiden heikko kunto vaarantaa liikenneturvallisuuden – moni väistelee päällystevaurioita pujottelemalla 22.7.2024 Ajoneuvot Selvitimme myös Suomessa myytävien pakettiautomallistojen keski-iät – hyötyautot ovat keskimääräiseltä malli-iältään yli puolet henkilöautoja vanhempia 21.7.2024 Autoilu Haamuautot haasteena – romutettavaksi tarkoitetut autot on kierrätettävä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 25.7.2024 Esittely Koeistuttu: Nissan Ariya Nismo – "tehokkaampi ja edullinen" 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 25.7.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Opel Astra Electric ja halpaa huoltoa 26.7.2024 Tekniikka Audin uusi 48 voltin kevythybridijärjestelmä lähentelee jo perushybridiä 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 23.7.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesälomamatka diesel-Mersulla paljasti sivuääniä ja lisää auton hyvistä ja huonoista puolista 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 20.7.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet – Ford Escort RS Cosworth ja aikakauden ikoni 23.7.2024 Uutinen Vanha, savuttava ja tehoton Volvo vietiin korjaamolle – korjaamo rikkoi auton moottorin ja veloitti tonnin 2.7.2024 Ajoneuvot Lataushybridiksi muuttunut BMW M5 löysi Suomen autoverojärjestelmän porsaanreiän - peräti 60 000 euroa edeltäjäänsä halvemmalle häviää hinnassa myös M3 24.7.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Tämä neuvostojohdon Urho Kekkoselle lahjoittama ZIS-110 on salaa amerikkalainen 17.7.2024 Yleinen ADACin tiepalveluraportti: pienempi ja isompi keskiluokka – nämä autot jättävät eniten tielle 11.7.2024 Uutinen Hallitus suunnittelee matkailuautojen autoverotuen poistamista asteittain – alan toimijat ovat huolissaan