18.10.2021 Ajoneuvot Vielä on koriräätäleitä – Bentley Flying Spur à la Mulliner Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perinteiset koriräätälit ovat enää todella harvassa. Yhden niistä on tiukasti siipiensä suojiin ottanut Bentley. Mullinerin kädenjälki näkyy Flying Spurin huippumallissa isosti. Maailman vanhimpana koriräätälinä pidetyn Mullinerin juuret juontavat Yrjöjen aikaan, 1760-luvulla toimintansa aloittaneeseen hevosvaunujen valmistajaan. 2020-luvulla Mullinerilla on käynnissä hienoisesti erityyppisiä projekteja, joskin asiakkaat tulevat edelleen pitkälti samoista aatelissuvuista.Mulliner on tätä nykyä osa Bentleytä, ja sen tehtävä on vastata kaikkein vaativimpien asiakkaiden tarpeista sekä muista erikoismalleista. Mulliner suunnittelee tuotteensa Bentleyn sisällä itsenäisesti ja valmistaa kaiken niin pitkälle kuin mahdollista käsityönä Cheshiren Crewe’ssa, Luoteis-Englannissa. Mullinerin vastuualueella ovat niin ikään historiallisten mallien restaurointiprojektit.Parhaillaan esittelyssämme oleva Flying Spur Mulliner on erikoislaatuisen Bentley Mulliner Collections -sarjan kolmas osa. Aiemmin vastaavan käsittelyn ovat saaneet Flying Spurin "pikku"sisarukset Continental GT ja Continental GT Convertible.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMullinerilla omin käsin tehty, prikulleenItalialaisten koriräätäleiden vuosikymmenten takaiset luomukset ovat ehkä sementoineet paikkansa autoilun historiassa, mutta niitä ei tehty pilkkua viilaamalla. Siellä syntyneistä autoista jokainen oli omanlaisensa, sillä verhoilun tikkausten lukumäärää, sen kummemmin kuin vaikkapa etuoven mittoja ei pidetty välttämättä kovin merkitsevinä pikku yksityiskohtina.Mullinerilla on sen sijaan hieman toisenlainen ote. Crewe’ssa syntyvät Bentleyt hiotaan viimeisen päälle, ja yksityiskohdat on mietitty niin pitkälle kuin vain ikinä mahdollista. Flying Spurin tulee olla samanaikaisesti superluksusauto ja superauto. Mullinerin vaativa tehtävä onkin ollut tuoda auton ulkokuoreen omat ylellishenkiset kädenjälkensä häiritsemättä kuitenkaan ensisijaisesti menevää vaikutelmaa.Tehokeinoista näkyvin on varmasti kiillotettu, harmaansävyinen vannesarja, jolta kokoa löytyy 22 tuumaa. Vanteiden keskiön Bentley-logo pysyy aina vaakatasossa. Näkyvä on myös etusäleikkö. Mikä on parempi kuin Diamond, se on tietenkin Double Diamond. Yksityiskohtaisempaa yksilöintiä edustavat sähköisesti keulalle nouseva, valaistu merkkikoriste sekä Mullinerin signeeraamat siiven muotoiset ilmanottoaukot. Sivupeilit on maalattu erikoisvärillä nimeltä Satin Silver. Uppoudu autoonSisätiloissa on ulkokuorta enemmän mahdollisuuksia tuoda esiin silkkaa ylellisyyttä. Akselien 3,19-metriseen väliin mahtuu avara ja kookas matkustamo, johon kelpaa istahtaa ja uppoutua pidemmänkin matkan ajaksi. Penkit ovat pehmeät, ja ne ovat sitä totta kai mitä sopivimmalla tavalla.Tämän nimenomaisen verhoiluvaihtoehdon nimi on Ascot. Sininen nahka kulkee nimellä Imperial Blue, ruskea on puolestaan Camel-nahkaa.Täyteläiseen sisustukseen on olemassa kahdeksan erilaista kolme värisävyä käsittävää vaihtoehtoa. Mulliner Driving Specification -varusteluun kuuluvassa verhoilussa jatketaan timanttiteemaa, luottaen erityiseen Diamond-in-Diamond -tikkauskuvioon. Joka ikisessä timantissa on tasan 712 ommelta, ei yhtään enempää eikä vähempää. Kuvion luominen vei työryhmältä puolitoista vuotta. Mulliner-kangasmattojenkin kerrotaan olevan upottavan pehmeät. Putsaavatkohan ne myös itse itsensä kuraisista kengänjäljistä? Vähän vähemmän pehmeältä kuulostaa timanttijyrsintä, mutta juuri tällä menetelmällä on saavutettu huippuluokan viimeistelytaso keski- ja takakonsolissa. Harjattua hopeaa löytyy kojelaudan kruunaavasta analogisesta, Breitlingin koneistolla toimivasta Mulliner-kellosta, joka maksaa jokusen tavallisen perheauton verran. Analogisen kellon lisäksi kojelaudalta löytyy kaikkien odotusten mukaisesti myös digitaalista sisältöä. Sitä on kuljettajan Mulliner-grafiikoin toteutetussa led-näytössä sekä kojelaudasta elegantisti esiin pyörähtävässä 12,3-tuumaisessa viihdenäyttöruudussa.Mulliner ei ole jättänyt avaintakaan huomioimatta. Omansa asiakas saa erityisessä rasiassa valitun verhoilun kanssa sävy sävyyn, totta kai.Mullinerin käsityönä valmistamat Flying Spurit tarjotaan samoilla voimanlähdevaihtoehdoilla, kuin muutkin malliversiot. Ja nehän ovat tuorein V6-hybridi, muriseva V8 sekä matalalta kehräävä W12. Näistä väkevin on viimeisimmäksi mainittu kuusilitrainen, joka saattaa hänen 2,5-tonnisen eksklusiivisuutensa timantteineen päivineen nollasta sataan 3,8 sekunnissa, nopeusmittarin kiertyessä täydellisen tarkasti 333 kilometriin tunnissa.Lähde ja kuvat: Bentley Teksti: Benjamin HelanderLisää aiheestaBentley Bentayga S – Buckinghamin palatsi juoksutrikoissa Bentley Continental GT Convertible: tweediä päälle tai pois Bentley Continental GT kolmena pienoismallina – hinnat 13 eurosta 7750 euroon Bentley Flying Spur latoo lisää luksusta Bentley lopettaa polttomoottorit ja siirtyy sähköautomerkiksiMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen