18.10.2021 Ajoneuvot Vielä on koriräätäleitä – Bentley Flying Spur à la Mulliner Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Perinteiset koriräätälit ovat enää todella harvassa. Yhden niistä on tiukasti siipiensä suojiin ottanut Bentley. Mullinerin kädenjälki näkyy Flying Spurin huippumallissa isosti. Maailman vanhimpana koriräätälinä pidetyn Mullinerin juuret juontavat Yrjöjen aikaan, 1760-luvulla toimintansa aloittaneeseen hevosvaunujen valmistajaan. 2020-luvulla Mullinerilla on käynnissä hienoisesti erityyppisiä projekteja, joskin asiakkaat tulevat edelleen pitkälti samoista aatelissuvuista. Mulliner on tätä nykyä osa Bentleytä, ja sen tehtävä on vastata kaikkein vaativimpien asiakkaiden tarpeista sekä muista erikoismalleista. Mulliner suunnittelee tuotteensa Bentleyn sisällä itsenäisesti ja valmistaa kaiken niin pitkälle kuin mahdollista käsityönä Cheshiren Crewe’ssa, Luoteis-Englannissa. Mullinerin vastuualueella ovat niin ikään historiallisten mallien restaurointiprojektit. Parhaillaan esittelyssämme oleva Flying Spur Mulliner on erikoislaatuisen Bentley Mulliner Collections -sarjan kolmas osa. Aiemmin vastaavan käsittelyn ovat saaneet Flying Spurin "pikku"sisarukset Continental GT ja Continental GT Convertible. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Mullinerilla omin käsin tehty, prikulleen Italialaisten koriräätäleiden vuosikymmenten takaiset luomukset ovat ehkä sementoineet paikkansa autoilun historiassa, mutta niitä ei tehty pilkkua viilaamalla. Siellä syntyneistä autoista jokainen oli omanlaisensa, sillä verhoilun tikkausten lukumäärää, sen kummemmin kuin vaikkapa etuoven mittoja ei pidetty välttämättä kovin merkitsevinä pikku yksityiskohtina. Mullinerilla on sen sijaan hieman toisenlainen ote. Crewe’ssa syntyvät Bentleyt hiotaan viimeisen päälle, ja yksityiskohdat on mietitty niin pitkälle kuin vain ikinä mahdollista. Flying Spurin tulee olla samanaikaisesti superluksusauto ja superauto. Mullinerin vaativa tehtävä onkin ollut tuoda auton ulkokuoreen omat ylellishenkiset kädenjälkensä häiritsemättä kuitenkaan ensisijaisesti menevää vaikutelmaa. Tehokeinoista näkyvin on varmasti kiillotettu, harmaansävyinen vannesarja, jolta kokoa löytyy 22 tuumaa. Vanteiden keskiön Bentley-logo pysyy aina vaakatasossa. Näkyvä on myös etusäleikkö. Mikä on parempi kuin Diamond, se on tietenkin Double Diamond. Yksityiskohtaisempaa yksilöintiä edustavat sähköisesti keulalle nouseva, valaistu merkkikoriste sekä Mullinerin signeeraamat siiven muotoiset ilmanottoaukot. Sivupeilit on maalattu erikoisvärillä nimeltä Satin Silver. Uppoudu autoon Sisätiloissa on ulkokuorta enemmän mahdollisuuksia tuoda esiin silkkaa ylellisyyttä. Akselien 3,19-metriseen väliin mahtuu avara ja kookas matkustamo, johon kelpaa istahtaa ja uppoutua pidemmänkin matkan ajaksi. Penkit ovat pehmeät, ja ne ovat sitä totta kai mitä sopivimmalla tavalla. Tämän nimenomaisen verhoiluvaihtoehdon nimi on Ascot. Sininen nahka kulkee nimellä Imperial Blue, ruskea on puolestaan Camel-nahkaa. Täyteläiseen sisustukseen on olemassa kahdeksan erilaista kolme värisävyä käsittävää vaihtoehtoa. Mulliner Driving Specification -varusteluun kuuluvassa verhoilussa jatketaan timanttiteemaa, luottaen erityiseen Diamond-in-Diamond -tikkauskuvioon. Joka ikisessä timantissa on tasan 712 ommelta, ei yhtään enempää eikä vähempää. Kuvion luominen vei työryhmältä puolitoista vuotta. Mulliner-kangasmattojenkin kerrotaan olevan upottavan pehmeät. Putsaavatkohan ne myös itse itsensä kuraisista kengänjäljistä? Vähän vähemmän pehmeältä kuulostaa timanttijyrsintä, mutta juuri tällä menetelmällä on saavutettu huippuluokan viimeistelytaso keski- ja takakonsolissa. Harjattua hopeaa löytyy kojelaudan kruunaavasta analogisesta, Breitlingin koneistolla toimivasta Mulliner-kellosta, joka maksaa jokusen tavallisen perheauton verran. Analogisen kellon lisäksi kojelaudalta löytyy kaikkien odotusten mukaisesti myös digitaalista sisältöä. Sitä on kuljettajan Mulliner-grafiikoin toteutetussa led-näytössä sekä kojelaudasta elegantisti esiin pyörähtävässä 12,3-tuumaisessa viihdenäyttöruudussa. Mulliner ei ole jättänyt avaintakaan huomioimatta. Omansa asiakas saa erityisessä rasiassa valitun verhoilun kanssa sävy sävyyn, totta kai. Mullinerin käsityönä valmistamat Flying Spurit tarjotaan samoilla voimanlähdevaihtoehdoilla, kuin muutkin malliversiot. Ja nehän ovat tuorein V6-hybridi, muriseva V8 sekä matalalta kehräävä W12. Näistä väkevin on viimeisimmäksi mainittu kuusilitrainen, joka saattaa hänen 2,5-tonnisen eksklusiivisuutensa timantteineen päivineen nollasta sataan 3,8 sekunnissa, nopeusmittarin kiertyessä täydellisen tarkasti 333 kilometriin tunnissa. Lähde ja kuvat: Bentley Teksti: Benjamin Helander Lisää aiheesta Bentley Bentayga S – Buckinghamin palatsi juoksutrikoissa Bentley Continental GT Convertible: tweediä päälle tai pois Bentley Continental GT kolmena pienoismallina – hinnat 13 eurosta 7750 euroon Bentley Flying Spur latoo lisää luksusta Bentley lopettaa polttomoottorit ja siirtyy sähköautomerkiksi Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 2.5.2024 Esittely Koeistuttu: Renault Symbioz – ehkä kaikkien perheautojen ei sittenkään tarvitse olla sähköautoja 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? 30.4.2024 Ajoneuvot Kialta raskaamman sarjan uutisia – ”järjettömän tehokas” EV9 GT ja globaalien markkinoiden Tasman-avolava luvassa alle vuoden sisällä 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Koeajo Koeajo: Ostohousut jalkaan! Sähköfarkku Peugeot e308 SW hurmaa mökkikansan 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt