6.7.2021

Bentleyn hybridivalikoima laajenee – Flying Spur saa keulalleen V6:n ja sähkömoottorin yhdistelmän

Viime vuosina myös perinteiset luksus- ja urheiluautovalmistajat ovat kiihtyvään tahtiin alkaneet tiedottaa mallistojensa sähköistämisestä. Bentley esitteli nyt toisen hybriditekniikalla varustetun automallin.

Bentley on omien sanojensa mukaan maailman suurin 12-sylinteristen moottorien valmistaja. Tuotantomäärät ovat ymmärrettävästi laskussa, mutta mitään virallista lopetuspäivää tehdas ei ole näiden tuotannolle asettanut. Jotain viitteitä aiheesta kuitenkin antaa valmistajan viimeaikaiset puheet, joiden mukaan vuonna 2026 kaikki Bentleyn mallit ovat sähköisiä ja vuonna 2030 brittivalmistajan tehtailta tulee ulos vain täyssähköautoja.

Bentleyn ensimmäinen hybridimalli tuli markkinoille katumaasturi Bentaygan kuorissa vuonna 2019. Hybridimalli on ymmärrettävästi noussut malliston suosituimmaksi versioksi ja hybridin myötä Bentayga on saanut jalansijaa myös Suomen markkinoilta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Tuttua tekniikkaa

Bentaygan tavoin myös Flying Spur jakaa tekniikkansa konsernisiarien kanssa. Nykyinen markkinoilla oleva Flying Spur perustuu samalle perusrakenteelle Porsche Panameran kanssa. Flying Spur on tähän saakka ollut tarjolla V8- ja W12-moottoreilla, jotka saavat nyt rinnalleen uuden hybridivaihtoehdon.

Flyin Spur Hybridin keulalta löytyy 2,9-litrainen ahdettu V6 yhdessä sähkömoottorin kanssa. Voima välitetään muista malleista tutun 8-portaisen kaksoiskytkinvaihteiston kautta neljälle pyörälle. Paketti on siis tuttu Panameran V6-koneisista hybrideistä ja asettuu teholtaan Porschen versioiden väliin. Bentleyn keulalla polttomoottori tarjoaa tehoa 306 kW (416 hv) ja sähkömoottori 100 kW (136 hv), ja näiden yhteislukemaksi valmistaja ilmoittaa 400 kW (544 hv) ja 750 Nm vääntöä. 0-100 km/h taittuu 4,3 sekunnissa ja huippunopeudeksi kirjataan 285 km/h. Käytännön suorituskyky on siis samalla tasolla 404 kW (550 hv) tarjoavan V8-version kanssa.

Hieman yllättävää on, ettei Flying Spur Hybrid hyödynnä konsernilta löytyvää V8:n ja sähkömoottorin yhdistelmää Porsche Panameran lippulaivan tavoin. Tehdaan edustajan mukaan tämä asia on luonnollisesti tiedostettu ja vastauksista päätellen sähköistetty V8 on tulossa myöhemmin tarjolle.

Olennainen osa hybridimallia on luonnollisesti auton sähköiset ominaisuudet. Auton takaosaan sijoitettu akusto tarjoaa 14,1 kWh käytettävää kapasiteetti ja WLTP-syklin mukaiseksi sähköiseksi toimintamatkaksi valmistaja ilmoittaa noin 40 kilometriä. Bentleyn mukaan Bentayga Hybridin käyttäjiltä saadun palautteen perusteella tämän tason toimintamatka riittää useimpien asiakkaiden päivittäisiin tarpeisiin.

Bentley Flying Spur Hybridin tilauskirjat avataan auton päämarkkinoilla kesän aikana ja ensimmäiset asiakkaat saavat autonsa vielä tämän vuoden aikana. Suomen hinnoista, tai meille tulon aikataulusta ei ole vielä tarkempaa tietoa.

Teksti: Mikko Autio Kuvat: Bentley

Lisää aiheesta

Luetuimmat