17.9.2022

Viime vuoden myyntiyllättäjä putosi tilastoissa – sähköautojen kärkipaikka vaihtui

Volkswagen ID.4

Volkswagen ID.4 nousi viime vuonna Suomen 15 rekisteröidyimmän automallin joukkoon ainoana sähköautona. Tänä vuonna sähköautojen kärkipaikan on ottanut toinen merkki ja malli.

Volkswagen ID.4 oli viime vuoden autokaupan yllättäjä. Automalli kiilasi kaikkien automallien ensirekisteröintitilastoissa, kun lasketaan mukaan kaikki käyttövoimat, sijalle 13. Volkswagen ID.4 oli viime vuoden lopussa Tesla Model 3:n lisäksi ainoa sähköauto, joka ylsi 30 eniten rekisteröidyimmän automallin joukkoon.

Kaikkiaan Volkswagen ID.4 -autoja rekisteröitiin viime vuonna 1428 kappaletta, joka oli 1,5 prosenttia kaikista autojen ensirekisteröinneistä. Tesla Model 3:a rekisteröitiin 1082 kappaletta, jolla irtosi 1,1 prosentin markkinaosuus ja koko ensirekisteröintitilaston 22. sija. Sähköautoista kolmanneksi eniten vuonna 2021 rekisteröitiin Skoda Enyaq -mallia, jota meni kilpiin yhteensä 784 kappaletta, se ei vuonna 2021 yltänyt 30 eniten rekisteröidyn automallin joukkoon.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kärkipaikka vaihtunut

Tänä vuonna Volkswagen ID.4:n tahti ei ole ollut sama. ID.4-malleja oli elokuun loppuun mennessä rekisteröity 510 kappaletta, yksi vähemmän kuin esimerkiksi Tesla Model Y -autoja. Teslan Model Y -malleja on rekisteröity tänä vuonna elokuun loppuun mennessä 511 kappaletta ja Teslan Model 3 -malli on Volkswagenin tapaan pudonnut kirkkaimmasta kärkikahinasta, niitä on tänä vuonna rekisteröity 219 kappaletta.

Kärkipaikka eniten rekisteröidyn sähköautomallin kohdalla on vaihtunut, sillä Skoda Enyaq on noussut rekisteröintitilastoissa kärkeen, niitä on rekisteröity yhteensä 724 kappaletta. Sillä irtosi elokuun lopussa koko vuoden ensirekisteröinneissä 12. sija.

Skodalta on tulossa tänä vuonna vielä Enyaq-mallista uutta myytävää. Viistokattoinen Enyaq Coupe sekä sen tehokkain versio Enyaq Coupe RS saapuvat Suomeen loppuvuoden aikana.

–Tälle loppuvuodelle saadaan vielä uudet Enyaq-mallit lanseerattua, ensimmäiset tähän autot menevät jälleenmyyjille tämän syksyn ja loppuvuoden aikana koeajettaviksi. Ensi vuosi on sitten näilläkin malleilla ihan täysi vuosi, Skodaa maahantuovan Helkama Auton viestintäpäällikkö Kari Aalo sanoo.

K-Auto laskee mallit yhteen

Volkswagenia maahantuovassa K-Auto Oy:ssä asia nähdään niin, että sähköautojen ensirekisteröintien kärkipaikkaa ei ole kuitenkaan menetetty, koska K-Autossa Volkswagen ID.4:n ja ID.5:n rekisteröintimäärät lasketaan yhteen. K-Auton 13. syyskuuta lähettämässä tiedotteessa kerrotaan, että ”Volkswagenin täyssähköautomallistossa kahden suosituimman mallin – Volkswagen ID.4. ja ID. 5 – kuluvan vuoden rekisteröinnit (790 kpl) ovat 9,4 % kaikista Suomessa rekisteröidyistä täyssähköautoista”.

– Kyllä me lasketaan nämä yhteen silloin kun automalleja vertaillaan keskenään, Skodallakin lasketaan coupe-mallit tavallisen mallin kanssa yhteen, K-Auton lehdistöpäällikkö Riitta Karjalainen sanoo.

Skoda Enyaqin Coupe-versiota on rekisteröity tänä vuonna yksi kappale. Se löytyy sähköautojen ensirekisteröintitilastoista samalta riviltä muiden Enyaq-mallien kanssa.

Volkswagen ID.5 on Volkswagen ID.4 -mallin coupe-kattoinen sisarmalli, ja auto ei juuri eroa kuin katon osalta ID.4 -mallista. Lisäksi Volkswagen ID.5 on ID.4-mallia noin 2500 euroa kalliimpi alkaen hinnaltaan. Skodalla hinnoittelu menee Enyaqin ja Enyaq Coupen välillä suunnilleen samalla tavalla, Coupe-versio on alkaen hinnaltaan noin 2500 euroa kalliimpi.

Autoalan tiedotuskeskuksen toimittamissa kuukausitilastoissa Volkswagen ID.4 ja ID.5 ovat eri malleina. Myös Volvon XC40- ja C40-mallit noudattavat samaa logiikkaa kuin Volkswagenin ID.4- ja ID.5-mallit, C40 on XC40-mallin viistokattoinen sisarmalli. Autoalan tiedotuskeskuksen kuukausitilastoissa myös Volvot on tilastoitu malleina, kuten Volkswagenin mallitkin. Volvon XC40-sähköautomallia on rekisteröity tänä vuonna 312 kappaletta ja C40-sähköautomallia 294 kappaletta, yhteensä siis 606 autoa.

Rekisteröintitilastoihin automallit päätyvät niiden tyyppihyväksynnän eli myös mallimerkinnän mukaan.

Moottori kertoi aiemmin, että esimerkiksi Toyotalla on ollut tänä vuonna hurja vauhti päällä, vaikka se ei olekaan saanut ensimmäistä täyssähköistä automalliaan vielä toimitettua asiakkailleen. Volkswagenin markkinaosuus on tänä vuonna elokuun loppuun mennessä puolestaan pudonnut muutenkin kuin ID.4-mallin osalta, Volkswagenin kokonaismarkkinaosuus elokuun lopussa tänä vuonna on 8,9 prosenttia, kun vuosien 2019, 2020 ja 2021 lopussa Volkswagenin markkinaosuus on Suomessa ollut 10,5 prosenttia kokonaismarkkinasta.

Teksti: Manu Tuppurainen Lähde: Autoalan tiedotuskeskus, Netwheels Mittaristo ja Traficomin liikenneasioiden rekisteri

Suomessa ensirekisteröidyt sähköautot 1–8/2022

  1. Skoda Enyaq, 724 kpl
  2. Tesla Model Y, 511 kpl
  3. Volkswagen ID.4, 510 kpl
  4. Nissan Leaf, 492 kpl
  5. Kia EV6, 441 kpl
  6. Polestar 2, 428 kpl
  7. Hyundai Ioniq 5, 360 kpl
  8. Volvo XC40, 312 kpl
  9. Audi Q4, 300 kpl
  10. Ford Mustang Mach-E, 297 kpl
  11. Volvo C40, 294 kpl
  12. Volkswagen ID.5, 280 kpl
  13. BMW I4, 237 kpl
  14. Peugeot E-2008, 227 kpl
  15. Tesla Model 3, 219 kpl
  16. Hyundai Kona, 183 kpl
  17. Audi E-Tron, 179 kpl
  18. Volkswagen ID.3, 177 kpl
  19. Renaut Zoe, 173 kpl
  20. BMW IX, 163 kpl
  21. Opel Mokka-E, 159 kpl
  22. Cupra Born, 144 kpl
    Kia Niro, 144 kpl
  23. Mercedes-Benz EQA, 139 kpl
  24. Mercedes-Benz EQS, 138 kpl
  25. Peugeot E-208, 136 kpl
  26. Porsche Taycan, 133 kpl
  27. Fiat 500, 93 kpl
  28. Mercedes-EQB, 91 kpl
  29. Maxus Euniq, 84 kpl
  30. Mercedes-Benz EQE, 81 kpl
  31. Citroën ë-C4, 69 kpl
  32. Opel Corsa-E, 68 kpl
  33. Volkswagen Up!, 62 kpl
  34. Mini Hatchback, 59 kpl
  35. BMW IX3, 50 kpl
  36. Mercedes-Benz EQC, 49 kpl
  37. Renault Megane E-Tech, 24 kpl
  38. Maxda MX-30, 23 kpl
  39. Toyota Proace, 16 kpl
  40. Kia Soul, 13 kpl
  41. Jaguar I-Pace, 12 kpl
    Opel Zafira-E, 12 kpl
    Toyota Proace City Verso, 12 kpl
  42. Audi RS e-Tron GT, 10 kpl
    Peugeot e-Rifter, 10 kpl
  43. BMW I3, 8 kpl
  44. Citroën ë-Berlingo, 6 kpl
    Lexus UX300e, 6 kpl
  45. Citroen e-Berlingo Van, 4 kpl
    Hyundai Ioniq Electric, 4 kpl
    Mercedes-Benz EQV, 4 kpl
    Opel Combo-e, 4 kpl
  46. Citroën Spacetourer, 3 kpl
    Honda E, 3 kpl
    Mercedes-Benz Vito, 3 kpl
    Peugeot Expert, 3 kpl
    Peugeot Traveller, 3 kpl
  47. Citroën Jumpy, 2 kpl
    Dacia Spring, 2 kpl
    Peugeot Rifter, 2 kpl
    Toyota BZ4X, 2 kpl
  48. Maxus E-Deliver, 1 kpl
    Nissan NV200, 1 kpl

Lähde: Autoalan tiedotuskeskus, Netwheels Mittaristo ja Traficomin liikenneasioiden rekisteri

Juttua täsmennetty 18.8.2022 klo 15.39 K-Auton lehdistöpäällikkö Riitta Karjalaisen kommentin osalta.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Luetuimmat