15.9.2022

Tilastot paljastavat – Toyotalla menee nyt todella lujaa, markkinaosuudessa huimaa kasvua

Toyotan kertoman mukaan hyvän ja kasvavan markkinaosuuden salaisuus on monen pienen asian summa.

Toyotalla menee nyt todella lujaa – siitäkin huolimatta, että Toyotan uusi sähköautomalli Bz4x ei ole saapunut myyntiin suunnitellulla aikataululla.

Toyotan uutuussähköautomallin pyöränpulteissa on vikaa ja automalli on toistaiseksi käyttökiellossa ja näin ollen se ei ole tullut myyntiin aiotulla aikataululla. Auton piti tulla Suomeen kesän aikana ja olla tänä syksynä jo täysillä myynnissä. Toyotan BZ4X-mallia ei ole luovutettu yhtään kappaletta asiakkaille Suomessa.

Elokuun loppuun valmistunut uusien autojen ensirekisteröintitilasto ensimmäiseltä kahdeksalta kuukaudelta kertoo, että Toyotan markkinaosuus on tänä vuonna ollut huimassa kasvussa. Vuonna 2021 Toyota oli myös rekisteröintitilastojen ykkönen, sillä oli 14,9 prosentin markkinaosuus Suomen henkilöautojen kokonaismarkkinasta. Viime vuonna Volkswagen oli toinen ensirekisteröintitilastoissa 10,5 prosentin markkinaosuudellaan.

Tänä vuonna Toyotan markkinaosuus on elokuun tilaston valmistumisen jälkeen peräti 18,1 prosenttia kokonaismarkkinasta. Volkswagen kamppailee kakkospaikasta Kian kanssa, molemmilla on 8,9 prosentin osuus kokonaismarkkinasta. Volkswagen on saanut tänä vuonna rekisteriin 17 autoa enemmän kuin Kia.

Toyotan markkinaosuuden hyvä kasvu on Toyotan Suomen maahantuonnin lehdistöpäällikkö Pekka Karvisen mukaan monen asian summa.

– Toimitukset meillä pelaa melko hyvin, mutta se ei yksin selitä tätä asiaa. Jälleenmyyjät ja kenttähän sen tuloksen tekevät, Karvinen sanoo.

Karvisen mukaan yksi merkittävä tekijä onkin ”pisteet kartalla”. Toyotan eteläisin jälleenmyyntipiste sijaitsee Tammisaaressa ja pohjoisin Sodankylässä. Sille välille mahtuu laaja jälleenmyyjäverkosto.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Toimitusajat järkevällä tasolla

Autojen toimitusajat vaihtelevat olosuhteista johtuen tällä hetkellä niin Toyotalla kuin muillakin merkeillä. Karvinen sanoo, että vaikka toimitusajat ovat pysyneet hänen edustaman merkin kohdalla suhteellisen järkevinä, eivät ne ole kuitenkaan sillä tasolla, millä ne olivat ennen kaikkia kriisejä, niin koronaa sekä Ukrainan sotaa sekä niistä seurannutta komponenttipulaa.

– Pisimmillään toimitusajat ovat nyt noin 7–10 kuukauden luokkaa, ja lyhimmillään parin kolmen kuukauden luokkaa, joskus jopa lyhyempiä, Karvinen sanoo.

Pisimpään Toyotaa saa tällä hetkellä odottaa suosikkimalleja RAV4:ää ja Corolla, joiden toimitusajat ovat noin 8–10 kuukautta. RAV4:n saattaa saada jo kuudessa kuukaudessa riippuen varustelusta. Lyhimmillään Toyota Aygo X -mallin saa noin kolmessa kuukaudessa.

Vahva mallisto on myös yksi syy, mikä Karvisen mukaan selittää ykköspaikkaa ensirekisterointitilastossa.

– Toyotalla on nyt hyvä vetovoima, vuodesta 2019 uudistunut mallisto on hyvässä tikissä ja tällä hetkellä siellä on sellaisia tuotteita, mitkä kuluttajia todella kiinnostaa, Karvinen sanoo.

Esimerkiksi tämän vuoden ensirekistöintitilastossa Toyotan hallinta on musertavaa. Kymmenen kärkiautomallin joukosta puolet eli viisi on Toyotaa. Vuoden kolmen kärki on Toyota Corolla, Toyota Yaris ja Toyota RAV4. Toyota C-HR löytyy sijalta viisi ja Toyota Yaris Cross sijalta kahdeksan.

Olisiko vieläkin suurempi?

Toyota on nyt usean vuoden ajan pitänyt ykköspaikkaa henkilöautojen markkinaosuudessa. Markkinaosuus on kasvanut tasaisesti vuosi vuodelta. Vuonna 2020 sen markkinaosuus kokonaismarkkinasta oli 14 prosenttia ja vuonna 2019 13,5 prosenttia. Vuosina 2018 ja 2017 Toyotan markkinaosuus oli 12,6 prosenttia, jolloin se oli myös kärkipaikalla Suomen ensirekisteröintitilastoissa. Volkswagen menetti kärkisijan ensirekisteröintitilastoissa Toyotalle vuonna 2017.

Tänä vuonna voidaan myös spekuloida sillä, että Toyotan markkinaosuus olisi vieläkin suurempi, jos sähköautouutuus BZ4X olisi saapunut myyntiin odotetusti. Tämän sanoo ääneen myös Toyotan Suomen tiedotuspäällikkö Pekka Karvinen. Toyotan markkinaosuus olisi merkittävästi suurempi, jos Toyota olisi saanut rekisteröityä kaikki aiotut BZ4X-autot. Tänä vuonna Suomessa on rekisteröity elokuun loppuun mennessä 9 932 Toyotaa.

Karvinen sanoo myös sen, että tilauksia BZ4X-mallin osalta otetaan koko ajan vastaan.

– Eikä sekään ole mikään salaisuus, että tilauksia kyseisen auton suhteen on tullut sen verran mitä tänä vuonna on ollut myös tavoitteena. Asiakastilauksia on kasassa jo reippaasti päälle 700, Karvinen sanoo.

– Se, kuinka hyvin toteutuu alkuperäinen ajatuksemme 700 rekisteröinnistä kuluvan kalenterivuoden aikana riippuu tietenkin siitä miten käynnissä oleva tarkastuskampanja sallii autojen toimittamisen aloittamisen asiakkaille.

Toyota BZ4X:n myyntiluvut realisoituvat ensirekisteröintitilastoihin sitten aikanaan, kun japanilaisvalmistaja saa ratkaistua automalliin liittyvän ongelman. Karvisen mukaan mitään uutta tiedotettavaa asiassa ei ole tällä hetkellä, BZ4X on edelleen käyttökiellossa. Sama käyttökielto koskee Subaru Solterra -autoa, joka on BZ4X-mallin tavoin Subarun ja Toyotan yhdessä suunnittelema sähköauto.

Teksti: Manu Tuppurainen

Luetuimmat