15.9.2022 Ajoneuvot Tilastot paljastavat – Toyotalla menee nyt todella lujaa, markkinaosuudessa huimaa kasvua Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyotan kertoman mukaan hyvän ja kasvavan markkinaosuuden salaisuus on monen pienen asian summa. Toyotalla menee nyt todella lujaa – siitäkin huolimatta, että Toyotan uusi sähköautomalli Bz4x ei ole saapunut myyntiin suunnitellulla aikataululla.Toyotan uutuussähköautomallin pyöränpulteissa on vikaa ja automalli on toistaiseksi käyttökiellossa ja näin ollen se ei ole tullut myyntiin aiotulla aikataululla. Auton piti tulla Suomeen kesän aikana ja olla tänä syksynä jo täysillä myynnissä. Toyotan BZ4X-mallia ei ole luovutettu yhtään kappaletta asiakkaille Suomessa.Elokuun loppuun valmistunut uusien autojen ensirekisteröintitilasto ensimmäiseltä kahdeksalta kuukaudelta kertoo, että Toyotan markkinaosuus on tänä vuonna ollut huimassa kasvussa. Vuonna 2021 Toyota oli myös rekisteröintitilastojen ykkönen, sillä oli 14,9 prosentin markkinaosuus Suomen henkilöautojen kokonaismarkkinasta. Viime vuonna Volkswagen oli toinen ensirekisteröintitilastoissa 10,5 prosentin markkinaosuudellaan.Tänä vuonna Toyotan markkinaosuus on elokuun tilaston valmistumisen jälkeen peräti 18,1 prosenttia kokonaismarkkinasta. Volkswagen kamppailee kakkospaikasta Kian kanssa, molemmilla on 8,9 prosentin osuus kokonaismarkkinasta. Volkswagen on saanut tänä vuonna rekisteriin 17 autoa enemmän kuin Kia.Toyotan markkinaosuuden hyvä kasvu on Toyotan Suomen maahantuonnin lehdistöpäällikkö Pekka Karvisen mukaan monen asian summa.– Toimitukset meillä pelaa melko hyvin, mutta se ei yksin selitä tätä asiaa. Jälleenmyyjät ja kenttähän sen tuloksen tekevät, Karvinen sanoo.Karvisen mukaan yksi merkittävä tekijä onkin ”pisteet kartalla”. Toyotan eteläisin jälleenmyyntipiste sijaitsee Tammisaaressa ja pohjoisin Sodankylässä. Sille välille mahtuu laaja jälleenmyyjäverkosto.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyToimitusajat järkevällä tasollaAutojen toimitusajat vaihtelevat olosuhteista johtuen tällä hetkellä niin Toyotalla kuin muillakin merkeillä. Karvinen sanoo, että vaikka toimitusajat ovat pysyneet hänen edustaman merkin kohdalla suhteellisen järkevinä, eivät ne ole kuitenkaan sillä tasolla, millä ne olivat ennen kaikkia kriisejä, niin koronaa sekä Ukrainan sotaa sekä niistä seurannutta komponenttipulaa.– Pisimmillään toimitusajat ovat nyt noin 7–10 kuukauden luokkaa, ja lyhimmillään parin kolmen kuukauden luokkaa, joskus jopa lyhyempiä, Karvinen sanoo.Pisimpään Toyotaa saa tällä hetkellä odottaa suosikkimalleja RAV4:ää ja Corolla, joiden toimitusajat ovat noin 8–10 kuukautta. RAV4:n saattaa saada jo kuudessa kuukaudessa riippuen varustelusta. Lyhimmillään Toyota Aygo X -mallin saa noin kolmessa kuukaudessa.Vahva mallisto on myös yksi syy, mikä Karvisen mukaan selittää ykköspaikkaa ensirekisterointitilastossa.– Toyotalla on nyt hyvä vetovoima, vuodesta 2019 uudistunut mallisto on hyvässä tikissä ja tällä hetkellä siellä on sellaisia tuotteita, mitkä kuluttajia todella kiinnostaa, Karvinen sanoo.Esimerkiksi tämän vuoden ensirekistöintitilastossa Toyotan hallinta on musertavaa. Kymmenen kärkiautomallin joukosta puolet eli viisi on Toyotaa. Vuoden kolmen kärki on Toyota Corolla, Toyota Yaris ja Toyota RAV4. Toyota C-HR löytyy sijalta viisi ja Toyota Yaris Cross sijalta kahdeksan.Olisiko vieläkin suurempi?Toyota on nyt usean vuoden ajan pitänyt ykköspaikkaa henkilöautojen markkinaosuudessa. Markkinaosuus on kasvanut tasaisesti vuosi vuodelta. Vuonna 2020 sen markkinaosuus kokonaismarkkinasta oli 14 prosenttia ja vuonna 2019 13,5 prosenttia. Vuosina 2018 ja 2017 Toyotan markkinaosuus oli 12,6 prosenttia, jolloin se oli myös kärkipaikalla Suomen ensirekisteröintitilastoissa. Volkswagen menetti kärkisijan ensirekisteröintitilastoissa Toyotalle vuonna 2017.Tänä vuonna voidaan myös spekuloida sillä, että Toyotan markkinaosuus olisi vieläkin suurempi, jos sähköautouutuus BZ4X olisi saapunut myyntiin odotetusti. Tämän sanoo ääneen myös Toyotan Suomen tiedotuspäällikkö Pekka Karvinen. Toyotan markkinaosuus olisi merkittävästi suurempi, jos Toyota olisi saanut rekisteröityä kaikki aiotut BZ4X-autot. Tänä vuonna Suomessa on rekisteröity elokuun loppuun mennessä 9 932 Toyotaa.Karvinen sanoo myös sen, että tilauksia BZ4X-mallin osalta otetaan koko ajan vastaan.– Eikä sekään ole mikään salaisuus, että tilauksia kyseisen auton suhteen on tullut sen verran mitä tänä vuonna on ollut myös tavoitteena. Asiakastilauksia on kasassa jo reippaasti päälle 700, Karvinen sanoo.– Se, kuinka hyvin toteutuu alkuperäinen ajatuksemme 700 rekisteröinnistä kuluvan kalenterivuoden aikana riippuu tietenkin siitä miten käynnissä oleva tarkastuskampanja sallii autojen toimittamisen aloittamisen asiakkaille.Toyota BZ4X:n myyntiluvut realisoituvat ensirekisteröintitilastoihin sitten aikanaan, kun japanilaisvalmistaja saa ratkaistua automalliin liittyvän ongelman. Karvisen mukaan mitään uutta tiedotettavaa asiassa ei ole tällä hetkellä, BZ4X on edelleen käyttökiellossa. Sama käyttökielto koskee Subaru Solterra -autoa, joka on BZ4X-mallin tavoin Subarun ja Toyotan yhdessä suunnittelema sähköauto.Teksti: Manu Tuppurainen Lue lisää Kaikki artikkelit 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen