25.4.2022 Ajoneuvot Voiko entisöintiprojekti olla enää mielenkiintoisempi? – Näin maailman ensimmäinen Bentley T-series herää taas henkiin! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bentley kunnostaa vuoden 1965 T-Series -mallin entiseen ja alkuperäiseen loistoonsa. Auton valmistenumero VIN 001 kertoo siitä, että kysymys on todellakin ensimmäisestä yksilöstä laatuaan.Tämä valmistenumero kuuluu vanhimmalle Bentley T-series -mallin autolle, joka valmistui syyskuun 28. päivä, vuonna 1965. Auto on alusta alkaen ollut Bentley Motorsin omistuksessa ja se on kiertänyt maailmaa vuosien saatossa Bentleyn esittelyautona. Viimeiset vuodet auto on ollut peitteiden alla eikä sen moottoria ole käynnistetty ainakaan 15 vuoteen.Pitkästä lepoajasta huolimatta auton moottori sekä vaihteisto ovat osoittautuneet hyväkuntoisiksi, kun auto on päätetty nyt entisöidä loppuun. Alunperin entisöintityö aloitettiin jo vuonna 2016, mutta se keskeytyi kun Bentleyllä tarvittiin tekijöitä ja resursseja nykyisen tuotevalikoiman tuotantoon. Nyt entisöintiprojektia on päätetty jatkaa ja kautta aikojen ensimmäinen T-Series -malli palaa taas entiseen loistoonsa.Kyseinen kautta aikain ensimmäinen T-series -malli on väriltään Shell Grey Exterior ja viimeistelyn kruunaa sininen nahkasisusta, joka on poistettu heti ensimmäisenä entisöintiprojektin alussa. Kunnostustyön arvioidaan kestävän noin 18 kuukautta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValmistettu vain 1868 yksilöäEnsimmäisen sukupolven T-series -mallia on valmistettu 1 868 yksilöä, joiden listahinta uutena ennen veroja oli 5 425 puntaa. Suurin osa valmistetuista yksilöistä oli neliovisia sedaneita.Kaksiovinen versio tuli valikoimaan vuonna 1966 ja vuotta myöhemmin T-series -mallista tuli myös avoauto-versio. Avomalleja on valmistettu vain 41 kappaletta. Toisen sukupolven T-series, joka tunnetaan nimellä T2, lanseerattiin vuonna 1977, ja sitä valmistettiin vuoteen 1980 asti.T-series -mallisto tunnetaan myös siitä, että malli oli ensimmäinen Bentley, jossa oli monokokki-runko, tätä ennen Bentley oli käyttänyt erillistä koria ja alustaa, jotka on kokoonpanossa laitettu yhteen.Järeä V8-moottoriAuton moottorina on reilun kuuden litran V8, joka kehittää 225 hevosvoimaa. Alunperin moottori esiteltiin vuonna 1959 Bentley S2 -mallissa ja siinä oli julkistuksen hetkellä maailman parhain teho-paino -suhde, 1,2 hevosvoimaa per kilo.Moottoria pidettiin aikanaan selkeästi ylisuunniteltuna, mutta vuosikymmenien saatossa moottori osoitti luotettavuutensa. Moottorimallista tulikin Bentleyn perusvoimanlähde seuraavan 50 vuoden ajaksi. Vuosien saatossa moottoria luonnollisesti kehitettiin lisää, ja käytöstä poistuttuaan vuonna 2019 sen viimeinen versio kehitti tuplaten tehoja ja kolminkertaisesti vääntöä verrattuna alkuperäiseen – ja luonnollisesti myös 99 prosenttia vähemmän päästöjä.Voimakas moottori yhdistettynä auton suhteellisen kevyeen rakenteeseen, Bentley T-Series oli myös ripeä liikkeissään. Autolla oli huippunopeus oli 185 km/h ja nollasta sataan kilometriin tunnissa se kiihtyi 10,9 sekunnissa.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat ja lähde: Bentley Lue lisää Kaikki artikkelit 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 1.7.2025 Uutinen Volkswagen sähköautojen rekisteröinneissä ykkönen Suomessa – syynä ainakin laaja mallisto 1.7.2025 Uutinen Autojen ensirekisteröinnit edelleen alamaissa – romutuspalkkiolla haetaan autokauppaan piristystä 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Uutinen Kiinan autoteollisuudessa paisutellaan lukuja myymällä uusia autoja ”käytettyinä” ulkomaille 29.6.2025 Uutinen Autoklinikka etsii Suomen parasta parkkihallia – nettiäänestys käynnissä 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 2.7.2025 Koeajo Koeajo: Dacia Bigster – yksinkertainen on hävyttömän kaunista pluskoossakin 2.7.2025 Liikenne Autoliitto testasi: näin sähköauto reagoi, jos se joutuu veden varaan 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen 2.7.2025 Se kerta kun Se kerta kun: BMW loi 6,7-litraisen V16:n, muttei tuonut sitä tuotantoon, peläten aloittavansa kilpavarustelun kierteen 2.7.2025 Ajoneuvot Mitsubishi hakee kasvua Euroopassa uusilla Renault-malleilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?