25.4.2022 Ajoneuvot Voiko entisöintiprojekti olla enää mielenkiintoisempi? – Näin maailman ensimmäinen Bentley T-series herää taas henkiin! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bentley kunnostaa vuoden 1965 T-Series -mallin entiseen ja alkuperäiseen loistoonsa. Auton valmistenumero VIN 001 kertoo siitä, että kysymys on todellakin ensimmäisestä yksilöstä laatuaan. Tämä valmistenumero kuuluu vanhimmalle Bentley T-series -mallin autolle, joka valmistui syyskuun 28. päivä, vuonna 1965. Auto on alusta alkaen ollut Bentley Motorsin omistuksessa ja se on kiertänyt maailmaa vuosien saatossa Bentleyn esittelyautona. Viimeiset vuodet auto on ollut peitteiden alla eikä sen moottoria ole käynnistetty ainakaan 15 vuoteen. Pitkästä lepoajasta huolimatta auton moottori sekä vaihteisto ovat osoittautuneet hyväkuntoisiksi, kun auto on päätetty nyt entisöidä loppuun. Alunperin entisöintityö aloitettiin jo vuonna 2016, mutta se keskeytyi kun Bentleyllä tarvittiin tekijöitä ja resursseja nykyisen tuotevalikoiman tuotantoon. Nyt entisöintiprojektia on päätetty jatkaa ja kautta aikojen ensimmäinen T-Series -malli palaa taas entiseen loistoonsa. Kyseinen kautta aikain ensimmäinen T-series -malli on väriltään Shell Grey Exterior ja viimeistelyn kruunaa sininen nahkasisusta, joka on poistettu heti ensimmäisenä entisöintiprojektin alussa. Kunnostustyön arvioidaan kestävän noin 18 kuukautta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Valmistettu vain 1868 yksilöä Ensimmäisen sukupolven T-series -mallia on valmistettu 1 868 yksilöä, joiden listahinta uutena ennen veroja oli 5 425 puntaa. Suurin osa valmistetuista yksilöistä oli neliovisia sedaneita. Kaksiovinen versio tuli valikoimaan vuonna 1966 ja vuotta myöhemmin T-series -mallista tuli myös avoauto-versio. Avomalleja on valmistettu vain 41 kappaletta. Toisen sukupolven T-series, joka tunnetaan nimellä T2, lanseerattiin vuonna 1977, ja sitä valmistettiin vuoteen 1980 asti. T-series -mallisto tunnetaan myös siitä, että malli oli ensimmäinen Bentley, jossa oli monokokki-runko, tätä ennen Bentley oli käyttänyt erillistä koria ja alustaa, jotka on kokoonpanossa laitettu yhteen. Järeä V8-moottori Auton moottorina on reilun kuuden litran V8, joka kehittää 225 hevosvoimaa. Alunperin moottori esiteltiin vuonna 1959 Bentley S2 -mallissa ja siinä oli julkistuksen hetkellä maailman parhain teho-paino -suhde, 1,2 hevosvoimaa per kilo. Moottoria pidettiin aikanaan selkeästi ylisuunniteltuna, mutta vuosikymmenien saatossa moottori osoitti luotettavuutensa. Moottorimallista tulikin Bentleyn perusvoimanlähde seuraavan 50 vuoden ajaksi. Vuosien saatossa moottoria luonnollisesti kehitettiin lisää, ja käytöstä poistuttuaan vuonna 2019 sen viimeinen versio kehitti tuplaten tehoja ja kolminkertaisesti vääntöä verrattuna alkuperäiseen – ja luonnollisesti myös 99 prosenttia vähemmän päästöjä. Voimakas moottori yhdistettynä auton suhteellisen kevyeen rakenteeseen, Bentley T-Series oli myös ripeä liikkeissään. Autolla oli huippunopeus oli 185 km/h ja nollasta sataan kilometriin tunnissa se kiihtyi 10,9 sekunnissa. Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat ja lähde: Bentley Lue lisää Kaikki artikkelit 25.4.2024 Ajoneuvot Lamborghini Urus SE kulkee 60 kilometriä sähköllä – ja pauhaa 800 hevosvoiman edestä 24.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-Benz G580 with EQ Technology – ei nimi vuoden odotetuinta sähkömonsteria pahenna 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 23.4.2024 Uutinen Nuoret hirvieläimet etsivät nyt elinpaikkojaan – ja voivat poukkoilla liikenteessä 23.4.2024 Ajoneuvot 350 000 uutta kotia vuodessa – tätä kaikkea sopii odottaa bestseller BMW X3:n pian koittavalta uudistukselta 21.4.2024 Ajoneuvot Ford Mustang 60th Anniversary Package kunnioittaa alkuperäistä ja ainoaa muskeliautoa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi – mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Liikenne Veroaikeet: Autoilulle keppiä ja porkkanaa Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku