25.4.2022 Ajoneuvot Voiko entisöintiprojekti olla enää mielenkiintoisempi? – Näin maailman ensimmäinen Bentley T-series herää taas henkiin! Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Bentley kunnostaa vuoden 1965 T-Series -mallin entiseen ja alkuperäiseen loistoonsa. Auton valmistenumero VIN 001 kertoo siitä, että kysymys on todellakin ensimmäisestä yksilöstä laatuaan.Tämä valmistenumero kuuluu vanhimmalle Bentley T-series -mallin autolle, joka valmistui syyskuun 28. päivä, vuonna 1965. Auto on alusta alkaen ollut Bentley Motorsin omistuksessa ja se on kiertänyt maailmaa vuosien saatossa Bentleyn esittelyautona. Viimeiset vuodet auto on ollut peitteiden alla eikä sen moottoria ole käynnistetty ainakaan 15 vuoteen.Pitkästä lepoajasta huolimatta auton moottori sekä vaihteisto ovat osoittautuneet hyväkuntoisiksi, kun auto on päätetty nyt entisöidä loppuun. Alunperin entisöintityö aloitettiin jo vuonna 2016, mutta se keskeytyi kun Bentleyllä tarvittiin tekijöitä ja resursseja nykyisen tuotevalikoiman tuotantoon. Nyt entisöintiprojektia on päätetty jatkaa ja kautta aikojen ensimmäinen T-Series -malli palaa taas entiseen loistoonsa.Kyseinen kautta aikain ensimmäinen T-series -malli on väriltään Shell Grey Exterior ja viimeistelyn kruunaa sininen nahkasisusta, joka on poistettu heti ensimmäisenä entisöintiprojektin alussa. Kunnostustyön arvioidaan kestävän noin 18 kuukautta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyValmistettu vain 1868 yksilöäEnsimmäisen sukupolven T-series -mallia on valmistettu 1 868 yksilöä, joiden listahinta uutena ennen veroja oli 5 425 puntaa. Suurin osa valmistetuista yksilöistä oli neliovisia sedaneita.Kaksiovinen versio tuli valikoimaan vuonna 1966 ja vuotta myöhemmin T-series -mallista tuli myös avoauto-versio. Avomalleja on valmistettu vain 41 kappaletta. Toisen sukupolven T-series, joka tunnetaan nimellä T2, lanseerattiin vuonna 1977, ja sitä valmistettiin vuoteen 1980 asti.T-series -mallisto tunnetaan myös siitä, että malli oli ensimmäinen Bentley, jossa oli monokokki-runko, tätä ennen Bentley oli käyttänyt erillistä koria ja alustaa, jotka on kokoonpanossa laitettu yhteen.Järeä V8-moottoriAuton moottorina on reilun kuuden litran V8, joka kehittää 225 hevosvoimaa. Alunperin moottori esiteltiin vuonna 1959 Bentley S2 -mallissa ja siinä oli julkistuksen hetkellä maailman parhain teho-paino -suhde, 1,2 hevosvoimaa per kilo.Moottoria pidettiin aikanaan selkeästi ylisuunniteltuna, mutta vuosikymmenien saatossa moottori osoitti luotettavuutensa. Moottorimallista tulikin Bentleyn perusvoimanlähde seuraavan 50 vuoden ajaksi. Vuosien saatossa moottoria luonnollisesti kehitettiin lisää, ja käytöstä poistuttuaan vuonna 2019 sen viimeinen versio kehitti tuplaten tehoja ja kolminkertaisesti vääntöä verrattuna alkuperäiseen – ja luonnollisesti myös 99 prosenttia vähemmän päästöjä.Voimakas moottori yhdistettynä auton suhteellisen kevyeen rakenteeseen, Bentley T-Series oli myös ripeä liikkeissään. Autolla oli huippunopeus oli 185 km/h ja nollasta sataan kilometriin tunnissa se kiihtyi 10,9 sekunnissa.Teksti: Manu Tuppurainen Kuvat ja lähde: Bentley Lue lisää Kaikki artikkelit 15.7.2025 Uutinen Mercedes-Benz CLA Shooting Brake – tyylitietoinen sähköfarkku kulkee jopa 761 km latauksella – Koeistuttu 15.7.2025 Ajoneuvot Viileää ilmaa vai kallis remontti? Säännöllinen ilmastointihuolto voi säästää satoja euroja 15.7.2025 Moottoriurheilu Goodwood ja Festival of Speed: aistien autovaltakunta 14.7.2025 Uutinen Nissanin tehdas Sunderlandissa on ensimmäinen laatuaan Euroopassa – näin siellä syntyy koko kansan katumaasturi Nissan Qashqai 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Uutinen Volkswagenin Yhdysvaltain piina jatkuu: ID. Buzz huilaa nyt tariffien takia 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen