9.8.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Huolien sijaan osaksi arkea Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun sähköautoilusta vihdoin osaa unohtaa sen sähkön, jää jäljelle vain arkeen istuva autoilukokemus. Nyt se tapahtui: unohdin ajavani sähköautolla! Hyundai Ioniq Electric on ollut Moottorin toimituksen testissä kohta vuoden. Kaikki toimituksemme jäsenet ovat vuorollaan ajaneet sillä ja koonneet käyttökokemuksia. Ajot ovat kerrallaan olleet muutamasta päivästä pariin viikkoon. Kesän aikana tarjoutui kuitenkin tilaisuus reilun kuukauden yhtämittaiseen käyttörupeamaan. Se yllätti. Koko testimme ajan kaikki kuljettajat vuorollaan ovat tietenkin tarkkailleet ajamistaan ja sähköautoilun eri puolia. Niin on kuulunut tehdä, koska kyseessä nimenomaan on testi, jossa sähköautoilun arkea yritetään nähdä mahdollisimman monipuolisesti. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Tuntosarvet tokkurassa Kun Ioniq tuli minulle heinäkuussa käyttöön, oli edellisestä käyttökerrasta ehtinyt kulua jokunen kuukausi. Ensimmäiset käyttöpäivät olivat tuttua toimintamatkan tarkkailua ja reitille osuvien latauspisteiden haravointia. Kun ensimmäisille päiville osui myös pitkän ja poikkeuksellisen ajoreitin sisältävä työmatka, se osoitti, että tuntosarveni sähköautoilijana eivät olleet ihan terävimmillään. Turhaa säätöä latauksen kanssa tuli, vaikka olosuhteet ja päivän pituus olisi ollut helposti ennakoitavissa jo aamulla kotoa lähtiessä. Puoli tuntia varhaisempi lähtö olisi antanut aamuun sellaista pelivaraa, joka olisi mahdollistanut olosuhteiden vaatimat muutokset reittiin ilman päivän aikataulujen vaarantumista. Tuo päivä kuitenkin karisti tomut tuntosarvista ja seuraavat viikot ovatkin sujuneet olosuhteista ja päivien pituudesta riippumatta vaivattomasti. Siis nimenomaan vaivattomasti. Sähköauto on arkinen asia Latauspaikka löytyy kotoa ja työpaikalta. Pikalatausasemien verkosto näkyy varsin kattavasti esimerkiksi Plugsurfing.com -sovellusta käyttämällä tai sitten Hyundai Ioniqin omasta ajotietokoneesta. Sähköautoiluun on tullut aivan uusi rentous. Tuli päivä, jolloin havahduin odottamattomaan asiaan. Olin tyystin unohtanut, että allani on sähköauto! Ei, en jäänyt tielle, en yrittänyt tankata dieseliä Ioniqista puuttuvaan tankkiin, enkä unohtanut ladata tai irrottaa laturin töpseliä. Unohdin vain huolehtia ja tarkkailla. Ioniqin toimintamatkasta oli nyt tullut jokapäiväinen osa autoiluani. Samoin latauksesta. Kumpikaan näistä ei enää ollut minkäänlaisen huolen aihe, vaan asioita, jotka vain hoituivat päivän muun rytmin mukana. Näinhän se pitää ollakin. Olen ehkä kuljettajana saavuttanut jotain uutta, mutta tämä osoittaa myös sen, että sopivasti tarjolla olevat latausmahdollisuudet todella poistavat sähköautoilun esteet. Vaikka päivittäinen ajomatkani on säännöllisesti enemmän kuin Hundai Ioniq Electricin noin 200 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella, sähköautosta on nyt tullut minulle selkeästi vaihtoehto diesel- tai bensiinikäyttöisten autojen rinnalle. Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Lue lisää Kaikki artikkelit 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Ajoneuvot Tesla Model Y sai myös Suomessa houkuttelevan uuden version – Long Range RWD nostaa toimintamatkaa mutta laskee hintaa 15.4.2024 Ajoneuvot Melkoisen uskomaton käänne: Alfa Romeo joutuu vaihtamaan alle viikon vanhan uutuutensa nimen, koska se on tulkittu lain vastaiseksi – tervetuloa siis uusi Alfa Romeo Junior 14.4.2024 Ajoneuvot Mercedes-EQ EQS päivittyi – keulassa on nyt enemmän S-sarjaa 13.4.2024 Ajoneuvot Tässä on uudistunut Audi S3 – reseptissä mukana aiempaa enemmän ÄRRÄSSÄÄ 12.4.2024 Ajoneuvot Alfa Romeo Milano on melko pieni auto mutta kiistatta jättimäinen uutuus 10.4.2024 Ajoneuvot Koeajo: Peugeot e-Partner XL eTrek – korkealta, muttei kovaa 9.4.2024 Ajoneuvot Hondan uusi vetyauto on CR-V e:FCEV – yhdistää sähkön ja vedyn parhaita puolia 8.4.2024 Ajoneuvot Valtakunnan ykkösauto vaihtuu – mennäänkö perinteisellä, sähköllä vai crossoverilla? – Ja mikä tärkeintä, mihin asioihin presidentti itse voi autovalinnassa vaikuttaa? Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Esittely Koeistuttu: Mazda CX-80 – kun iso katumaasturi haluaa olla 7-paikkainen tila-auto 18.4.2024 Moottoripyörät "Jotain suurta tulossa" - BMW:ltä vihaisempi versio R18-retromallista? 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?