9.8.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Huolien sijaan osaksi arkea Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kun sähköautoilusta vihdoin osaa unohtaa sen sähkön, jää jäljelle vain arkeen istuva autoilukokemus. Nyt se tapahtui: unohdin ajavani sähköautolla!Hyundai Ioniq Electric on ollut Moottorin toimituksen testissä kohta vuoden. Kaikki toimituksemme jäsenet ovat vuorollaan ajaneet sillä ja koonneet käyttökokemuksia. Ajot ovat kerrallaan olleet muutamasta päivästä pariin viikkoon. Kesän aikana tarjoutui kuitenkin tilaisuus reilun kuukauden yhtämittaiseen käyttörupeamaan. Se yllätti.Koko testimme ajan kaikki kuljettajat vuorollaan ovat tietenkin tarkkailleet ajamistaan ja sähköautoilun eri puolia. Niin on kuulunut tehdä, koska kyseessä nimenomaan on testi, jossa sähköautoilun arkea yritetään nähdä mahdollisimman monipuolisesti.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTuntosarvet tokkurassaKun Ioniq tuli minulle heinäkuussa käyttöön, oli edellisestä käyttökerrasta ehtinyt kulua jokunen kuukausi. Ensimmäiset käyttöpäivät olivat tuttua toimintamatkan tarkkailua ja reitille osuvien latauspisteiden haravointia. Kun ensimmäisille päiville osui myös pitkän ja poikkeuksellisen ajoreitin sisältävä työmatka, se osoitti, että tuntosarveni sähköautoilijana eivät olleet ihan terävimmillään.Turhaa säätöä latauksen kanssa tuli, vaikka olosuhteet ja päivän pituus olisi ollut helposti ennakoitavissa jo aamulla kotoa lähtiessä. Puoli tuntia varhaisempi lähtö olisi antanut aamuun sellaista pelivaraa, joka olisi mahdollistanut olosuhteiden vaatimat muutokset reittiin ilman päivän aikataulujen vaarantumista.Tuo päivä kuitenkin karisti tomut tuntosarvista ja seuraavat viikot ovatkin sujuneet olosuhteista ja päivien pituudesta riippumatta vaivattomasti. Siis nimenomaan vaivattomasti.Sähköauto on arkinen asiaLatauspaikka löytyy kotoa ja työpaikalta. Pikalatausasemien verkosto näkyy varsin kattavasti esimerkiksi Plugsurfing.com -sovellusta käyttämällä tai sitten Hyundai Ioniqin omasta ajotietokoneesta. Sähköautoiluun on tullut aivan uusi rentous. Tuli päivä, jolloin havahduin odottamattomaan asiaan. Olin tyystin unohtanut, että allani on sähköauto!Ei, en jäänyt tielle, en yrittänyt tankata dieseliä Ioniqista puuttuvaan tankkiin, enkä unohtanut ladata tai irrottaa laturin töpseliä. Unohdin vain huolehtia ja tarkkailla.Ioniqin toimintamatkasta oli nyt tullut jokapäiväinen osa autoiluani. Samoin latauksesta. Kumpikaan näistä ei enää ollut minkäänlaisen huolen aihe, vaan asioita, jotka vain hoituivat päivän muun rytmin mukana. Näinhän se pitää ollakin.Olen ehkä kuljettajana saavuttanut jotain uutta, mutta tämä osoittaa myös sen, että sopivasti tarjolla olevat latausmahdollisuudet todella poistavat sähköautoilun esteet. Vaikka päivittäinen ajomatkani on säännöllisesti enemmän kuin Hundai Ioniq Electricin noin 200 kilometrin toimintamatka yhdellä latauksella, sähköautosta on nyt tullut minulle selkeästi vaihtoehto diesel- tai bensiinikäyttöisten autojen rinnalle.Teksti ja kuvat: Eila Parviainen Lue lisää Kaikki artikkelit 18.6.2025 Ajoneuvot Viistokattoinen, crossover-mallinen Nissan Leaf on nyt vihdoin tosiasia 17.6.2025 Ajoneuvot Audi Q3:n kolmas sukupolvi sai ensi-iltansa, ja se uppoaa kuin puu metsään isosisartensa sekaan 15.6.2025 Matkailu Autoliike, jossa ei myydä lainkaan autoja – ainoastaan aatetta 14.6.2025 Ajoneuvot Renault saattaa alkaa valmistamaan aseita ensimmäistä kertaa sitten toisen maailmansodan 13.6.2025 Ajoneuvot Opel Grandland Electric AWD on saksalaismerkin tehokkain malli ja sen ensimmäinen sähköneliveto 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Ajoneuvot Mercedes-Benz lanseeraa uusimman sukupolven MBESS-energiavaraston 8.6.2025 Ajoneuvot Suuri ja mahtava Chrysler juhlii 100-vuotista taivaltaan lätkäisemällä ainoaan malliinsa, 9 vuotta vanhan tila-autoon, tarran 7.6.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Ford Ranger PHEV – plugarissa on Mustangin bensiinimoottori, mutta se on ohjelmoitu imemään bensiinihöyryt sisäänsä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.6.2025 Laivat Muistatko Viking Linen Ålandsfärjanin? - 53-vuotias entinen Ahvenanmaan lautta on romutusvaarassa päättyneen napa-alueiden komennuksen jälkeen 16.6.2025 Lentokoneet KLM aikoo vaihtaa vanhat Boeing 737:nsa uusiin, hiljaisiin ja taloudellisiin Airbuseihin - A321neo nähty jo myös Helsingin-reitillä 18.6.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Audi julkisti brutaalin dieselkäyttöisen superauton, R8 V12 TDI:n 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 17.6.2025 Moottoripyörät Koeajo: Honda CB 1000 Hornet – naku supersportin sydämellä 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 16.6.2025 Kuluttajat Merkkihuolletun Opelin moottori rikkoutui takuukorjauksen jälkeen – maahantuoja ei halunnut korvata, koska kuluttaja reklamoi vasta vuoden kuluttua 14.6.2025 Traktorit Päivän kuva: Allis-Chalmers D 21 vetää nöyräksi 13.6.2025 Kuluttajat Uusi Nissan Qashqai ei miellyttänyt ostajaa millään tavalla, ja oli tarpeettoman isokin – vaati myyjältä kaupan purkua 14.6.2025 Uutinen Yhden konsernin tuotteet ylivoimaisia sähköautotestin lataustehoissa – joko lataustauot ovat tarpeeksi lyhyitä kaikille? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster