6.1.2022

Yamaha XSR 900 – Lainatekniikka ja uudet vaatteet

Yamaha XSR 900

Yamahan retromalli XSR 900 saa odotetusti samat tekniset uudistukset kuin nakumalli MT-09, joka uudistui jo vuosi sitten.

Yamaha uudisti vuosi sitten nakumalli MT-09:n ja sporttourer Tracer 9:n. Niiden aiemmin 847-kuutioinen rivikolmonen kasvoi 889-kuutioiseksi, jolloin tehoa saatiin neljä hevosvoimaa lisää ja vääntö kasvoi kuudella yksiköllä. Lisäksi vääntömomentin maksimiarvo saatiin muutosten jälkeen 1 500 kierrosta alempana. Nyt retromalli Yamaha XSR 900 saa samat uudistukset.

Yamaha XSR 900

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Uutta valmistustekniikkaa

Runko uudistettiin mm. laskemalla emäputken korkeutta 30 millimetrillä. Malliuudistuksen yhteydessä myös vanteet kevenivät 700 grammaa, sillä Yamahan kehittämällä ”spin forging” -tekniikalla valmistettujen vanteiden seinämäpaksuus on vain kaksi millimetriä.

XSR 900:n takahaarukkaa on pidennetty 50 millimetriä, ja haarukan nivelöinti on samalla siirretty rungon ulkopuolelta runkopalkkien sisäpuolelle. Rungon pitkittäis-, sivu- ja vääntöjäykkyys on muutosten yhteydessä kasvanut selvästi.

Ääniäkin muokattu

Emäputkimuutosten ansiosta ajoasento on saatu aggressiiivisemmaksi, koska ohjaustanko on voitu sijoittaa alemmas. Lisäksi kuljettaja istuu retrotyyliin sopivasti lähes takapyörän päällä. Äänimaailmaa on muokattu käyttämällä eripituisia alkukäyriä ja vaimentimena yhtä kaksiaukkoista vaimenninta. Imuääniäkin on muokattu käyttämällä kahta ilmanottoaukkoa ja kolmikanavaista rakennetta ilmanpuhdistinkotelossa.

Etujousituksessa on sekä esijännityksen että puristus- ja paluuvaimennusten säädöt. Perusasetuksissaan jousitus on tyyliin sopivasti hieman pehmeämpi kuin urheilullisemman MT-09:n etujousitus.

Yamaha XSR 900

Kytkinkahva on kevytkäyttöisempi, sillä kytkimen käyttövivun kulmaa on kasvatettu ja kytkimessä käytetään uudenlaisia kitkalevyjä. Etujarrun pääsylinteri on vaihdettu Brembon radiaalimalliin. Vakiona XSR:ssä on kaksitoiminen vaihdeavustin. Kuusiakselinen liiketunnistin huomioi kallistuksen ABS-jarrujen, keulimisen-, sutimisen- sekä luistoneston toiminnassa. Vakionopeussäädin kuuluu sekin vakiovarustukseen, kuten myös neljä tehokarttaa.

Suomeen uusi XSR 900 saadaan helmikuun kolmannella viikolla 2022. Hinta vahvistetaan myöhemmin.

Yamaha XSR 900

Moottori: kolmisylinterinen, nestejäähdytteinen rivimoottori, 889cc
Teho: 87,5 kW (119 hv) / 10 000 r/min
Vääntö: 93 Nm / 7 000 r/min
Voimansiirto: monilevyinen märkäkytkin luistotoiminnolla, 6 vaihdetta, ketjuveto
Akseliväli: 1 495 mm
Istuinkorkeus: 810 mm
Tankin tilavuus: 14 litraa
Paino tankattuna: 193 kg

Teksti: Janne Huhtala Kuvat: Yamaha

Luetuimmat