26.1.2022 Ajoneuvot Alle kymppitonnin käytetty sähköauto haastaa uudemmat Hyundait – Moottorin sähköautovertailu Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Sähköauto on päivän sana, mutta läheskään kaikilla ei ole varaa uuteen autoon. Mistä joutuu siis tinkimään, jos valitsee käytetyn sähköauton? Haimme vastauksia kolmen eri-ikäisen ja -hintaisen auton vertailulla. Ilmastonmuutos on ravisuttanut autoteollisuutta voimakkaasti. Tällä hetkellä näyttää siltä, että sähköautot ovat selviämässä ainakin nykyisistä vaihtoehtoisista käyttövoimista voittajana: valmistajat keskittyvät täyssähköisten perusrakenteiden suunnitteluun, ja uusia akkuautoja pukkaa markkinoille kuukausittain. Osa autonvalmistajista on jo ilmoittanut tekevänsä 2030-luvulla pelkästään sähköautoja.Aivan uusimmat sähköautot ovat monille kuluttajille liian kalliita, mutta paikallispäästötön ajo onnistuu huomattavasti pienemmälläkin budjetilla – sähköautoja on nimittäin vähitellen valunut myös edullisten käytettyjen autojen keskuuteen. Kysymyksiä on kuitenkin esitetty muun muassa siitä, onko käytettyjen sähköautojen akku- ja lataustekniikka jo vanhentunutta, ja millaiseen käyttöön autot ylipäätään soveltuvat.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKolme aikakauttaNiinpä päätimme koota vertailuun kolme eri aikakauden sähköautoa: ensimmäisen sukupolven Nissan Leafin (hintaluokka noin 10 000–13 000 euroa), vähän käytetyn Hyundai Ioniq Electricin (20 000–30 000 euroa) sekä uuden Hyundai Ioniq 5:n (48 990–59 990 euroa).Vertailuryhmä saatiin kasaan poikkeuksellisen helposti. Nissan Leaf oli juuri ostettu Moottorin käytetyksi käyttötestiautoksi vain hetki ennen vertailun starttia. Opimmekin autosta vertailun aikana hyvin paljon niin latauksien kuin toimintamatkojenkin saralla, ja näistä kokemuksista on varmasti apua tulevia käyttötestin ajorupeamia ajatellen.Hyundai Ioniq 5 puolestaan on ollut jo lokakuusta lähtien Moottorin uutena sähköisenä käyttötestiautona, ja pitkine toimintamatkoineen sekä latausnopeuksineen se sai itseoikeutetusti toimia tässä vertailussa modernin tekniikan edustajana.Välimaastoa puolestaan väläyttelee Ioniq Electric, jollainen oli jo nelisen vuotta sitten Moottorin Vuosi sähköllä -juttusarjan päätähtenä – tuttu laite toimitukselle siis. Vaikka tuo musta yksilö luovutettiin eteenpäin jo ajat sitten, korvaava laite saatiin vertailuun lähipiiristä: samanlainen mutta hieman uudempaa vuosimallia edustava Ioniq Electric kun toimii päätoimittajamme vakituisena ajokkina. Tuon jutun aikana olleen harmaan auton jälkeen Eilalla on itse asiassa menossa jo toinen, valkoinen Ioniq Electric, joka siis nyt otettiin vertailuun mukaan.Tavallisesti vertailua edeltävää, monimutkaista buukkausprosessia juuri oikeine varusteversioineen ja hermoja raastavine aikataulujen synkkauksineen ei siis tarvittu, mutta muita töitä kyllä riitti. Etenkin, kun sähköautojen käyttäminen, testaamisesta puhumattakaan, vaatii edelleen opiskelua myös meiltä autotoimittajilta.Vanhatkin paranevatVertailu osoitti, että sähköautot ovat kehittyneet kymmenessä vuodessa hurjasti eteenpäin, ja tahti tuntuu vain kiihtyvän. Uuden sukupolven sähköautojen toimintamatkat ja latausnopeudet ovat kaikkiaan niin hyviä, ettei niiden kanssa enää tarvita syvää harrastuneisuutta tai perehtymistä, vaan autoilla voidaan keskittyä oleelliseen – eli vaivattomaan liikkumiseen.Toisaalta latausinfran jatkuva parantuminen tekee vanhemmistakin sähköautoista entistä käyttökelpoisempia. Pikalatureiden verkosto alkaa olla niin tiheä, että käytetyllä ja vanhempaa teknologiaa edustavalla sähköautolla voi liikkua jo miltei minne tahansa – kunhan jaksaa odottaa akun täyttymistä.Kolmen erihintaisen sähköauton vertailu löytyy kokonaisuudessaan Moottorin tuoreimmasta numerosta 1–2/2022, joka ilmestyy 26.1. Lehden voi lukea sähköisesti myös Lehtiluukusta.Teksti: Eetu Kokkonen ja Jussi Saarinen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Jari SaarentausLisää aiheestaKäyttötesti käytetyllä: Moottori osti alle 10 000 euron sähköauton Korealainen kehitysharppaus – Hyundai Ioniq 5 Moottorin puolen vuoden käyttötestiin Vuosi sähköllä: Haikeat jäähyväiset Vuosi Sähköllä jälkinäytös: vielä toinenkin vuosi sähkölläMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 9 on tilava ja kyvykäs korealaisvalmistajan uusi sähkölippulaiva 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 19.11.2024 Moottoriurheilu Formula E – teknisesti mielenkiintoinen laji yllättää paikan päällä 19.11.2024 Koeajo Koeajo: Peugeot e-Expert – täyssähköisenä vieläkin parempi 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä