4.10.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Haikeat jäähyväiset Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Ioniq Electricin pitkä koeajotaival on ollut opettavainen. Sähköautoilun ilot ja surut ovat käyneet tulleet tutuiksi arkisessa autoilussa – eri vuodenaikoina ja erilaisissa ajotarpeissa. Alkaa olla – osin haikeidenkin – jäähyväisten aika. Olisihan tuolla ajanut pidempäänkin. Sähköautoilu herättää mielipiteitä ja ennakkoluuloja. Äkkiväärät tai pelkkään luuloon perustuvat käsitykset karisevat matkan varrella ja sähköautoilukilometrien myötä. Yksi keskeinen tekijä on toimintamatka-ahdistus eli takaraivossa tykyttävä lievä pelko, riittääkö akkujen lataus perille asti tai lähimmälle latauspaikalle. Ioniqin kojetaulun näyttö kertoo auton kulloisenkin lataustilan ja jäljellä olevan toimintamatkan. Tästä näkökulmasta Ioniq osoittautui varsin luotettavaksi matkakumppaniksi. Auto etenee vallitsevissa ajo-olosuhteissa sen matkan, minkä se lupaakin. Käytettävissä olevat kilometrit täyslatauksella olivat yleensä noin 200 kilometrin tuntumassa. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Huumori tiukassa Toki tuo toimintamatka saisi olla pidempi. Etenkin talven kylmillä kilometrit olivat välillä tiukassa. Huumori oli aika ajoin tiukassa, kun tuli aika ladata autoa: latauspaikkojen järjestelyt eivät ole vielä lähestulkoonkaan säällisellä tolalla. Latauspaikkoja on liian vähän, ne on sijoitettu välillä hyvinkin hankalasti eivätkä ne aina toimi kunnollisesti. Ja kun sähköautojen määrä on kasvussa, joutuu jo nyt omaa latausvuoroaan joskus vartomaan. Ja se taas saattaa romuttaa aiotun matka-aikataulun. Toimii talvellakin Talven ajokokemukset yllättivät monessa mielessä myönteisesti. Käyttömukavuutta on, että akku lämmittää sisätilat polttomoottoriautoa nopeammin. Ioniqin nettiyhteys olisi täydentänyt talviset kokemukset. Suomalaisen käyttäjän kannalta olisi miellyttävää ajastaa tai käynnistää auton esilämmitys kännykällä mistä tahansa. Kunkku kaupungissa Kaupunkiajossa sähköauto on aivan kuningas: auto etenee tarvittaessa rivakasti, liki äänettömästi ja kaikin puolin vaivattomasti. Voima on käytössä heti, viiveittä ja ennakoitavasti. Nämä ominaisuudet tekevät sähköautoilusta juhlaa etenkin ruuhkanytkyttelyissä. Sähköauto myös opetti ainakin minulle uudenlaisen ennakoivan ajotavan. Kuljettaja voi nimittäin ajon aikana Ioniqissa käskyttää kolmiportaisesti, kuinka vahvasti auto hyötyjarruttaa eli kerää jarrutusenergiaa talteen. Ja se talteenotto taas kasvattaa käytössä olevia ajokilometrejä. Sähköautoilijasta tulee kuin varkain hieman pihimpi autoilija. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy 25 000 kilometrin kokemuksella Moottorin toimituksella on takana sähköautoilukokemuksia 25 000 kilometrin verran – kaikkina vuodenaikoina. Palaamme sähköautoilun arkisiin kokemuksiin vielä viikon päästä, kun on Vuosi sähköllä -käyttötestin vihoviimeisen loppuyhteenvedon aika. Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus ja Roman Razinkov Lue lisää Kaikki artikkelit 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 25.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Volvo XC90 T8 – vanhojentanssien kuningatar 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Ajoneuvot Supersuositun Fiat 500:n myynti loppuu Euroopassa – siksi täyssähköversiolle jouduttaneen tekemään oma polttomoottorivaihtoehtonsa 24.3.2024 Ajoneuvot Täysin uusi Infiniti QX80 lienee parasta, mitä Nissan Patrolista on koskaan tehty 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa – siksi se siirtyy historiaan 23.3.2024 Yleinen Peugeot E-5008 – seitsenpaikkaista sähköcrossoveria voisi luonnehtia houkuttelevaksi 23.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Yamaha MT-09 – hiottu timantti Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 26.3.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: oliko käytetyllä Volvo V50 -ekodieselillä ajaminen oikeasti halpaa? 26.3.2024 Koeajo Maistiainen: Suzuki Swift – pienessä vara parempi 27.3.2024 Ajoneuvot Koeajo: Mercedes-Benz EQB 300 4Matic – tämä tulee tarpeeseen 28.3.2024 Päivän kuva Päivän kuva: Herra tasavallan presidentti, kuinka usein pesetätte autonne? 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta 25.3.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 2 x VW Golf - kaksipäisen Golfin varjossa 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 20.3.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Kiinan poliisin peitellessä ökyostoksiaan, voi Mercedes-Benz ML muuttua yhtäkkiä Honda CR-V:ksi 20.3.2024 Uutinen Vakuutusyhtiö If myöntää taas vakuutuksia Porsche Taycan -sähköautoille ja sen sisarmalleille – kunhan tietty ehto täyttyy 25.3.2024 Ajoneuvot Asiakkaan ostama Volkswagen olikin savuttava öljynkuluttaja – myyjäliike alkoi etsiä syyllistä edellisestä omistajasta