4.10.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Haikeat jäähyväiset Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Ioniq Electricin pitkä koeajotaival on ollut opettavainen. Sähköautoilun ilot ja surut ovat käyneet tulleet tutuiksi arkisessa autoilussa – eri vuodenaikoina ja erilaisissa ajotarpeissa. Alkaa olla – osin haikeidenkin – jäähyväisten aika. Olisihan tuolla ajanut pidempäänkin. Sähköautoilu herättää mielipiteitä ja ennakkoluuloja. Äkkiväärät tai pelkkään luuloon perustuvat käsitykset karisevat matkan varrella ja sähköautoilukilometrien myötä.Yksi keskeinen tekijä on toimintamatka-ahdistus eli takaraivossa tykyttävä lievä pelko, riittääkö akkujen lataus perille asti tai lähimmälle latauspaikalle.Ioniqin kojetaulun näyttö kertoo auton kulloisenkin lataustilan ja jäljellä olevan toimintamatkan.Tästä näkökulmasta Ioniq osoittautui varsin luotettavaksi matkakumppaniksi. Auto etenee vallitsevissa ajo-olosuhteissa sen matkan, minkä se lupaakin. Käytettävissä olevat kilometrit täyslatauksella olivat yleensä noin 200 kilometrin tuntumassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuumori tiukassaToki tuo toimintamatka saisi olla pidempi. Etenkin talven kylmillä kilometrit olivat välillä tiukassa.Huumori oli aika ajoin tiukassa, kun tuli aika ladata autoa: latauspaikkojen järjestelyt eivät ole vielä lähestulkoonkaan säällisellä tolalla. Latauspaikkoja on liian vähän, ne on sijoitettu välillä hyvinkin hankalasti eivätkä ne aina toimi kunnollisesti. Ja kun sähköautojen määrä on kasvussa, joutuu jo nyt omaa latausvuoroaan joskus vartomaan. Ja se taas saattaa romuttaa aiotun matka-aikataulun.Toimii talvellakinTalven ajokokemukset yllättivät monessa mielessä myönteisesti. Käyttömukavuutta on, että akku lämmittää sisätilat polttomoottoriautoa nopeammin.Ioniqin nettiyhteys olisi täydentänyt talviset kokemukset. Suomalaisen käyttäjän kannalta olisi miellyttävää ajastaa tai käynnistää auton esilämmitys kännykällä mistä tahansa.Kunkku kaupungissaKaupunkiajossa sähköauto on aivan kuningas: auto etenee tarvittaessa rivakasti, liki äänettömästi ja kaikin puolin vaivattomasti. Voima on käytössä heti, viiveittä ja ennakoitavasti.Nämä ominaisuudet tekevät sähköautoilusta juhlaa etenkin ruuhkanytkyttelyissä. Sähköauto myös opetti ainakin minulle uudenlaisen ennakoivan ajotavan. Kuljettaja voi nimittäin ajon aikana Ioniqissa käskyttää kolmiportaisesti, kuinka vahvasti auto hyötyjarruttaa eli kerää jarrutusenergiaa talteen. Ja se talteenotto taas kasvattaa käytössä olevia ajokilometrejä. Sähköautoilijasta tulee kuin varkain hieman pihimpi autoilija.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy25 000 kilometrin kokemuksellaMoottorin toimituksella on takana sähköautoilukokemuksia 25 000 kilometrin verran – kaikkina vuodenaikoina. Palaamme sähköautoilun arkisiin kokemuksiin vielä viikon päästä, kun on Vuosi sähköllä -käyttötestin vihoviimeisen loppuyhteenvedon aika.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus ja Roman Razinkov Lue lisää Kaikki artikkelit 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM’S Classicin kasari-Corollat 13.1.2025 Ajoneuvot Autot ikääntyvät – auttaisiko 1 000–2 000 euron tuki uuden auton ostajalle? 13.1.2025 Ajoneuvot Mazda 6e tarkoittaa täyssähköistä viistoperää tutulla nimellä nyt myös Euroopan markkinoille 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 11.1.2025 Ajoneuvot Renault 5 E-Tech Electric ja Alpine A290 ovat Vuoden Auto Euroopassa – Renaultille toinen voitto peräkkäin, Alpinelle ensimmäinen koskaan 10.1.2025 Ajoneuvot Odotettu Tesla Model Y ”Juniper” esiteltiin Kiinassa – tässä on maailman myydyimmän automallin toinen painos 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 13.1.2025 Koeajo Koeajo: Ford Tourneo Custom Active – tilaa tarjouksessa 14.1.2025 Uutinen Volkswagen Suomessa 75 vuotta: juhlamallisto ihan meitä varten 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 13.1.2025 Ajoneuvot Tokyo Auto Salon: TOM'S Classicin kasari-Corollat 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 9.1.2025 Uutinen Reilu 130 000 kilometria ajetusta Škodasta rikkoutui ohjaus – myyjä epäili vian johtuneen auton ostajasta 11.1.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: V8 on nautinnollinen yleiskone 12.1.2025 Ajoneuvot Upouusi Opel Grandland on nyt rantautunut Suomeen 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti