4.10.2018 Ajoneuvot Vuosi sähköllä: Haikeat jäähyväiset Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hyundai Ioniq Electricin pitkä koeajotaival on ollut opettavainen. Sähköautoilun ilot ja surut ovat käyneet tulleet tutuiksi arkisessa autoilussa – eri vuodenaikoina ja erilaisissa ajotarpeissa. Alkaa olla – osin haikeidenkin – jäähyväisten aika. Olisihan tuolla ajanut pidempäänkin. Sähköautoilu herättää mielipiteitä ja ennakkoluuloja. Äkkiväärät tai pelkkään luuloon perustuvat käsitykset karisevat matkan varrella ja sähköautoilukilometrien myötä.Yksi keskeinen tekijä on toimintamatka-ahdistus eli takaraivossa tykyttävä lievä pelko, riittääkö akkujen lataus perille asti tai lähimmälle latauspaikalle.Ioniqin kojetaulun näyttö kertoo auton kulloisenkin lataustilan ja jäljellä olevan toimintamatkan.Tästä näkökulmasta Ioniq osoittautui varsin luotettavaksi matkakumppaniksi. Auto etenee vallitsevissa ajo-olosuhteissa sen matkan, minkä se lupaakin. Käytettävissä olevat kilometrit täyslatauksella olivat yleensä noin 200 kilometrin tuntumassa.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyHuumori tiukassaToki tuo toimintamatka saisi olla pidempi. Etenkin talven kylmillä kilometrit olivat välillä tiukassa.Huumori oli aika ajoin tiukassa, kun tuli aika ladata autoa: latauspaikkojen järjestelyt eivät ole vielä lähestulkoonkaan säällisellä tolalla. Latauspaikkoja on liian vähän, ne on sijoitettu välillä hyvinkin hankalasti eivätkä ne aina toimi kunnollisesti. Ja kun sähköautojen määrä on kasvussa, joutuu jo nyt omaa latausvuoroaan joskus vartomaan. Ja se taas saattaa romuttaa aiotun matka-aikataulun.Toimii talvellakinTalven ajokokemukset yllättivät monessa mielessä myönteisesti. Käyttömukavuutta on, että akku lämmittää sisätilat polttomoottoriautoa nopeammin.Ioniqin nettiyhteys olisi täydentänyt talviset kokemukset. Suomalaisen käyttäjän kannalta olisi miellyttävää ajastaa tai käynnistää auton esilämmitys kännykällä mistä tahansa.Kunkku kaupungissaKaupunkiajossa sähköauto on aivan kuningas: auto etenee tarvittaessa rivakasti, liki äänettömästi ja kaikin puolin vaivattomasti. Voima on käytössä heti, viiveittä ja ennakoitavasti.Nämä ominaisuudet tekevät sähköautoilusta juhlaa etenkin ruuhkanytkyttelyissä. Sähköauto myös opetti ainakin minulle uudenlaisen ennakoivan ajotavan. Kuljettaja voi nimittäin ajon aikana Ioniqissa käskyttää kolmiportaisesti, kuinka vahvasti auto hyötyjarruttaa eli kerää jarrutusenergiaa talteen. Ja se talteenotto taas kasvattaa käytössä olevia ajokilometrejä. Sähköautoilijasta tulee kuin varkain hieman pihimpi autoilija.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy25 000 kilometrin kokemuksellaMoottorin toimituksella on takana sähköautoilukokemuksia 25 000 kilometrin verran – kaikkina vuodenaikoina. Palaamme sähköautoilun arkisiin kokemuksiin vielä viikon päästä, kun on Vuosi sähköllä -käyttötestin vihoviimeisen loppuyhteenvedon aika.Teksti: Marko Jokela Kuvat: Jari Saarentaus ja Roman Razinkov Lue lisää Kaikki artikkelit 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 7.12.2024 Ajoneuvot Citroën e-C3:n hinnat vahvistettiin – vielä ei päästä alle 20 000 euron 6.12.2024 Ajoneuvot Jaguar Type 00 -konsepti on erinomainen alku autonvalmistajalle, joka ei valmista tällä hetkellä käytännössä lainkaan autoja 2.12.2024 Ajoneuvot Jollain tuli mitta täyteen – Carlos Tavares eroaa välittömästi Stellantiksen toimitusjohtajan paikalta 2.12.2024 Ajoneuvot Uusi Audi Q5 Sportback on todennäköisesti omassa genressään harvinaisen monen mieleen 1.12.2024 Ajoneuvot Maserati GranTurismo 110 Anniversario juhlii atrainmerkkiä jatkuvista tuotantotauoista huolimatta 28.11.2024 Ajoneuvot Kiinalaiset tulevat! – Vai tulivatko sittenkään? – Selvitimme kiinalaismerkkien ensirekisteröinnit 25.11.2024 Ajoneuvot DS Automobiles testaa jo Ranskan teillä 750 kilometrin WLTP-kantamaan pystyvää uutta sähkömalliaan 24.11.2024 Ajoneuvot 83 vuotta myöhemmin: Jeep Wrangler 4xe Willys ’41 kunnioittaa kaikkien maastureiden esiäitiä ladattavana hybridinä Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 8.12.2024 Ajatuksia autoista Aerodynamiikan vastaisku saa crossoverit näyttämään hölmöiltä – Ajatuksia autoista 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 8.12.2024 Koeajo Koeajo: Volkswagen Passat eHybrid – piuhasta pitkälle 8.12.2024 Ajoneuvot Rolls-Royce Cameo on Rollssiksi halpa, mutta sisustusesineeksi melko kallis 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta 7.12.2024 Uutinen Kuluttajariitalautakunta antoi päätöksen Teslan haamujarrutuksista – ”Olen hyvin yllättynyt” 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 3.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi A6 e-tron – entinen dieselsuosikki kulkee nyt sähköllä jopa 750 kilometriä kerrallaan 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 25.11.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo FH, jollaisesta jokaisen heppatytön faija haaveilee 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua”