2.3.2016 Ajoneuvot Aston Martin DB11 – korunkaunis uusklassinen GT Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Brittivalmistajan uutuus on kaunis esimerkki evoluutiosta. Jos Aston Martin DB11 näyttää jo valmiiksi tutulta, ei ihme. Perinteikäs brittivalmistaja on jo vuosikausia suosinut muotoilussaan "jos se ei ole rikki, ei korjata sitä" -filosofiaa, koko malliston näyttäessä osapuilleen samalta veistokselta. DB11 on kuitenkin ensimmäinen uusi DB-malli yli vuosikymmeneen, DB10:n jäädessä James Bondin virka-autoksi. Samalla DB11 on näkemys siitä, miltä DB-mallisarja näyttää vuonna 1913 perustetun valmistajan toisella vuosisadalla.Keulalla suurin muutos ovat led-valot, joiden myötä valojen muotoilu on aiempaa vapaampaa. Myös keulamaskia on viritetty uuteen uskoon. Eräs merkittävimmistä muutoksista on silti sisäinen, sillä koko keula toimii yhtenä konepeltinä, aueten auton etuosaa kohti. Rakenteella saatiin yhdistettyä sekä jalankulkijoiden törmäysturvallisuus että Astonin vaatimat tiukat toleranssit.Kylkilinjassa DB11 alkaa jo erottautua voimakkaammin. DB9-aikakauden Aston Martinien kylkilija oli melko suora, DB11:n saadessa selvästi enemmän kurvikkuutta erityisesti auton takaosaa kohti. Samalla korostuu yhtenä kaarena toteutettu katon muoto. Auton takaosassa uusi spoilerirakenne on muotoiltu antamaan perälle erikoinen pokkaus sekä terävämmät takavalot. Aston itse kutsuu uutta spoilerirakennetta nimellä AeroBlade, nimittäen sitä "virtuaaliseksi spoileriksi". Käytännössä C-pilariin yhdistetyt ilmanottoaukot ohjaavat ilman ulos vasta spoilerista, ilmavirran painaessa perää kiinni tiehen erityisesti suurilla nopeuksilla.Myös sisäinen kauneus on kehittynyt hiljalleen eteenpäin. Aston Martinin pelättiin hylkäävän yhtiön rakastetut V12-moottorit kiristyvien ympäristömääräysten myötä, mutta vanhalla koiralla on vielä pari temppua jäljellä. Nyt 5,2-litrainen V12 on saanut jatkokseen kaksi turboahdinta. Paremman kaasuvasteen nimissä DB11 luottaa ilmasta nesteeseen tapahtuvaan välijäähdytykseen. Uudet suoritusarvot ovatkin 600 hevosvoimaa (447 kW) 6 500 minuuttikierroksella, maksimiväännön ollessa 700 newtonmetriä aina 1 500 kierroksesta 5 000 kierrokseen. ZF:n valmistama kahdeksanvaihteinen automaatti on asennettu taka-akselin yhteyteen. Mekaaninen tasauspyörästön lukko on sovitettu osittain samaan vaihteiston kanssa pienemmän rakenteen nimissä.4,74 metriä pitkä DB11 painaa 1770 kilogrammaa ennen nesteitä. 2+2 -paikkainen grand tourer singahtaakin 0–100 km/h kunnioitettavassa 3,9 sekunnissa, huippunopeuden ollessa 322 km/h. Painojakauma on melkoisen herkullinen 51% eteen, 49% taakse.Sisällä Aston Martin luottaa yhteistyöhönsä Daimlerin kanssa. Astonin kauniit mittarit ovat tehneet tilaa 12 tuuman TFT-näytölle, keskikonsolin saadessa kahdeksan tuuman viihdenäytön. Mittaristo, viihdejärjestelmä ja erilaiset käyttökytkimet onkin lainattu ja sovitettu Aston Martinin omaan tyyliin Mercedeksen valikoimasta. Samalla esimerkiksi pysäköintiavustimet ovat ottaneet aimo loikan nykypäivään.Aston Martin DB11:n toimitukset alkavat loppuvuodesta 2016, Saksan suositellun jälleenmyyntihinnan ollessa 204 900 euroa.Lähde ja kuvat: Aston MartinMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Liikenne Sähköpotkulaudalla saa kyyditä – väärin! 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Uutinen Classic Motorshow 2025: Omistajien helmien kymmenen upeaa finalistia 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow’ssa vieraili jälleen yli 20 000 kävijää 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 4.5.2025 Ajatuksia autoista Sovelluksia vielä sovellusten jälkeenkin – Ajatuksia autoista Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Yleinen Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa