8.3.2024

Autolla Eurooppaan – älä lähde ennen näitä matkailuvinkkejä!

Autoliiton matkailupäällikkö: ”Ympäristövyöhykkeitä on monessa Euroopan maassa, ja ovathan ne kimurantteja muistaa, eikä vähiten siksi, että poikkeavat meille tutuista määräyksistä.”

Eurooppa on lukuisten suomalaisten matkailijoiden suosikkisuunta, eikä ihme, sillä perille on varsin lyhyt matka ja monet kaupungit ja muut kohteet tarjoavat paljon elämyksellistä koettavaa olipa kyse kulttuurista, historiasta, aktiviteeteista, nähtävyyksistä, tapahtumista tai herkkusuiden toiveista.

Eurooppa on otollinen matkasuunta kaikille omalla autolla tai periltä vuokrattavalla autolla tai matkailuautolla liikkuville.

Eurooppaa koluava matkailija saattaa helpostikin jo viikossa käydä omin päin esimerkiksi kolmessa eri maassa. Esimerkiksi Saksan valtteja ovat kiehtovat kaupungit, monipuolinen luonto ja toimiva tieverkosto – Saksa on erinomainen maa, vaikka eräs keihäänheittäjä toisin taannoin manasikin.

Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen osaa antaa pätevät ja ajantasaiset vinkit kaikille Eurooppaan automatkalle mieliville. Vinkit on hyvä ottaa varteen, sillä esimerkiksi ympäristötarran unohdus voi tietää sadan euron maksua.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Ympäristövyöhykkeet mietityttävät

Suokonautio-Hynninen kertoo, että eri kaupunkien ympäristövyöhykkeisiin liittyvät kysymykset askarruttavat paljon.

– Eikä ihme, sillä ympäristövyöhykkeitä on monessa Euroopan maassa, ja ovathan ne kimurantteja muistaa, eikä vähiten siksi, että poikkeavat meille tutuista määräyksistä.

Ympäristövyöhykkeet sijaitsevat kaupungeissa. Alueet ovat välillä isoja, joskus vain tiettyjä tienpätkiä.

– Vanhalla polttomoottoriautolla lähtevän kannattaa aina ennen matkaa tarkistaa määräykset huhtikuun alussa julkaistavasta Autoliiton Autoillen Euroopassa -kirjasta. Toki nettisivuillamme on vinkkitietoa tarjolla muillekin kuin jäsenillemme, Suokonautio-Hynninen kertoo.

Hän listaa esimerkkejä eri maiden käytännöistä.

Itävalta

Ympäristön suojelemiseksi on Itävallassa ajonopeutta alennettu 100 kilometriin tunnissa monilla moottoritieosuuksilla. Nopeutta alennetaan, jos päästöt ylittävät tietyt raja-arvot. Rajoitukset ilmoitetaan liikenneopasteilla, joissa on sallitun ajonopeuden lisäksi kirjaimet ”IG-L” tai IGL”.

Lyhenne on peräisin sanoista "Immissionsschutzgesetz Luft", mikä tarkoittaa ilmansuojelulakia.

Nopeuden alentamisen perusteena on päästöjen hillintä ja liikenteen rauhoittaminen. Jos ajaa ylinopeutta tällaisella alueella, on kyse ympäristörikkeestä eikä liikennerikkeestä ja rangaistukset ovat ankarampia.

Itävallassa on eri puolilla maata otettu käyttöön ajokiellot vanhemmille paljon päästöjä aiheuttaville tavarankuljetusautoille.

Ranska

Useissa Ranskan kaupungeissa on ympäristövyöhykkeitä. Niille saa ajaa vain, jos ajoneuvossa on Crit’Air-päästömerkki. Määräykset koskevat myös ulkomailla rekisteröityjä ajoneuvoja.

Kaikissa ajoneuvoissa, joilla ajetaan ranskalaiselle ympäristövyöhykkeelle, on pakko olla Crit’Air-päästötarra. Tarran virallinen nimitys on ”certificat qualité de l’air”.

Tarra on voimassa kaikkialla Ranskassa, myös tilapäisillä ympäristövyöhykkeillä (jotka astuvat voimaan vain silloin, kun kyseisellä alueella annetaan hälytys suurten päästöjen vuoksi).

Ajorajoitukset eivät koske mm. hälytysajoneuvoja eikä ajoneuvoja, joissa on vammaisen pysäköintilupa, mutta näihinkin ajoneuvoihin pitää hankkia päästömerkki. Muualla kuin ympäristövyöhykkeillä ei tarvita päästötarraa.

Laiminlyönnistä seuraa 68–375 euron sakot.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Alankomaat

Useissa Alankomaiden kaupungeissa on ympäristövyöhykkeitä (milieuzone) ilmanlaadun parantamiseksi. Ympäristövyöhykkeet on viitoitettu ajokiellon liikennemerkillä, johon on kirjoitettu sanat ”Milieu zone”. Alueilla on kameravalvonta.

Vyöhykkeet ovat voimassa kaikkina päivinä kellon ympäri. Ajokiellot koskevat vain dieselajoneuvoja (paitsi Den Haagissa myös tiettyjä mopedeja). Mitään rekisteröintiä tai päästötarraa ei tarvita.

Esimerkiksi Amsterdamissa: Euro-päästönormin mukaiset 0–3 dieselkäyttöiset henkilö- ja matkailuautot. Ajoneuvoluokkien N1, N2 ja N3 dieselkäyttöiset paketti- ja kuorma-autot (myös alle 3,5 tonnin paino), joilla päästönormi Euro I-III. Ympäristövyöhyke on kehämoottoritie A10:n sisäpuolelle jäävä alue. Jos esimerkiksi leirintäalue on tämän alueen sisäpuolella, voi matkailuautolle hakea erikoislupaa.

Uusi Autoillen Euroopassa -kirja ilmestymässä

Autoliitto julkaisee huhtikuun alussa suositun Autoillen Euroopassa -kirjan. Ajankohta ei ole sattumaa, sillä keväinen ilmestymisajankohta varmistaa sen, että mahdollisimman moni uusi määräys ja sääntö eri maiden osalta ehtii kirjaan.

– Näin heti kevään korvilla matkaansa suunnittelevalle on tarjolla runsaasti kiinnostavaa, tärkeää ja ajantasaista tietoa, Autoliiton matkailupäällikkö Susanna Suokonautio-Hynninen taustoittaa.

– Monenlaisten määräysten ajan tasalla pitäminen on käynyt entistä työläämmäksi. Nykyään Euroopassa tehtyjä rikkeitäkään ei niin vaan ohiteta olankohautuksella, vaan niihin pitää reagoida, tai muuten seuraa sakkomaksuihin tuntuvia hinnankorotuksia.

Kirjassa on päivitettyä tietoa Euroopan 26 maan liikennemääräyksistä ja säännöistä. Tällä kertaa kirjassa esitellään seuraavien 26 maan tiedot: Alankomaat, Belgia, Espanja, Irlanti, Iso-Britannia, Italia, Itävalta, Kreikka, Kroatia, Latvia, Liettua, Luxemburg, Norja, Portugali, Puola, Ranska, Ruotsi, Saksa, Slovakia, Slovenia, Suomi, Sveitsi, Tanska, Tšekki, Unkari ja Viro.

Teksti: Marko Jokela Kuvituskuvat: Moottorin arkisto

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat