17.11.2018 Ajoneuvot Automaailman yksisarvinen: vakiokuntoinen Toyota Supra mk4 ja kolme edeltäjää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyotan urheiluautomalliston lippulaiva palaa ensi vuonna, joten viimeistään nyt on syytä tutustua Supra-suvun historiaan. Hopeinen Toyota noin neljännesvuosidan takaa saa ryhmämme pysähtymään. Kaikki laskevat tavaransa kiiltävän tasaiselle lattialle ja ryntäävät tutkimaan autoa. Katseet kiertävät yksityiskohtia. Vanteet, pakoputkenpäät ja valot tutkitaan. Joku kurkistaa sisään, ja huikkaa auton olevan manuaalivaihteinen. Sitten keulasta kuuluu metallinen kolahdus. Jännitys kohoaa konepellin noustessa. Lopulta kaikki tuijottavat moottoritilan mustia muoveja, vaijereita ja letkuja.Kaikki ovat tyytyväisiä lähes ainutlaatuiseen näkymään: kaikki tämän Toyotan moottoritilassa on alkuperäistä. Tällaisena auto valmistui Toyota Cityn tehtaalta joskus 1990-luvulla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy2JZ engine?Kyse ei toki ole ihan yleisimmästä Toyotasta, mutta suursarjatuotantona tuotetusta mallista silti. Ei vakiokuntoinen neljännen sukupolven Toyota Supra Twin Turbo mitenkään eksoottinen auto uutena ollut.2JZ-GTE: kolme litraa, kuusi sylinteriä ja kaksi sekventiaalisesti ahtavaa turboahdinta. Virityskäytössä siirtyminen yhteen ahtimeen on yleistä, mutta tämän konepellin alta ei Holsetia kannata etsiä.A80-korimallina tunnettu neljäs Supra nousi nopeasti suursuosion virityspiireissä, kiitos 2JZ-GTE:ksi nimetyn kolmilitraisen rivikuutosen ja Getragin kuusivaihteisen manuaalin järjettömän kestävyyden. Ei jokaisesta viritetystä Suprasta toki tuhatta hevosvoimaa otettu, mutta huomattavasti tehtaan tarjoamaa 280–330 hevosvoimaa enemmän kuitenkin.Vakiokuntoisen turbo-Supran varsin maltillinen huipputeho – kolmilitrainen tuplaturbomoottori huomioiden – johtui japanilaismerkkien herrasmiessopimuksesta, jolla päätettiin rajoittaa moottoriteho 200 kilowattiin (272 hv). Vaikka sopimusta tulkittiin varsin liberaalisti, jäi moniin Supran kaltaisiin autoihin huomattavasti pelivaraa viritykselle. Harvaan tosin yhtä paljon, kuin Toyotan 2JZ-moottoriin.Euromallisen Supran tunnistaa helpoiten konepeltiin tehdystä ilmanottoaukosta. Vanteet ovat nykytyyliin nähden varsin kesyt.Kun A80-sukupolven Toyota Supra sitten nousi yhdeksi ensimmäisen Hurjapäät-elokuvan päätähdistä, alkoi auton maine olla sinetöity.Rakennusinto on aina kohdistunut pääasiassa manuaalivaihteisiin turbomalleihin, mutta monia ahdettuja automaattejakin on kovertoitu käsivaihteistolle, joko kolariautojen Getragejä tai nykyisin esimerkiksi dieselbemareiden vaihteistoja hyödyntäen.Vakiona harvinaisuusHelppo lisäteho houkutteli – ja houkuttelee yhä tänään – monia rakentamaan, ja nykyisin täysin tehdaskuntoista vastaavaa turbo-Supraa on vaikea löytää. Miksi olisi, jos pienellä lisäpanostuksella autoon saa helposti sata tai pari hevosvoimaa lisää? Supraa voikin lähestyä Toyotan tarjoamana viritysalustana.Ilmiön vastapuolena näkyy vakiokuntoisten Suprien niukka tarjonta, ja sen myötä korkeat hinnat. Esimerkiksi suositulta yhdysvaltalaisten harrasteautojen myyntisivulta Bringatrailer.comilta voi katsella hyväkuntoisten yksilöiden korkeita hintoja. Todennäköisesti vähän ajetusta priimakuntoisesta Toyota Supra Twin Turbosta voi kohta joutua maksamaan enemmän, kuin ensi vuonna saapuvasta viidennen sukupolven Suprasta.Euroopassa neljännen sukupolven Toyota Supraa myytiin vuosina vuosina 1993–1996. Yhdysvaltoihin vienti jatkui vielä vuoteen 1999, mutta Japanissa autoa tarjottiin vuoteen 2002 asti.Luukkulampuilla tai ilmanNeljännellä Supralla on toki kolme edeltäjää. Vuosina 1986–1992 valmistettu A70 on ehtaa kasaria luukkulamppuineen ja suurine lasiperineen. Joku voisi epäillä Toyotan muotoilijoiden ehkä joskus nähneen vilauksen Porsche 924/944:ää, mutta ei keskitytä nyt siihen.Upea, vaikka alkuperäisvanteet ovatkin hukkuneet.Supran kolmas sukupolvi oli tarjolla 2-, 2,5- ja 3-litraisilla rivikuutosilla. Iskutilavuudesta ja ahtamisasteesta riippuen teholukema vaihteli 162:sta 280 hevosvoimaan. Kultaiseen kahdeksankymmentälukuun tunnelmaa saattoi tässäkin mallissa hakea irrotettavasta targa-katosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySupra, Celica SupraTästä kaikki alkoi: ensimmäinen Toyota Celica Supra.Kolmas sukupolvi oli itse asiassa samalla ensimmäinen Toyota Supra. Kaksi edeltävää sukupolvea kantoivat Celica Supra -tunnusta, edustaen Celica-urheiluautomalliston kovinta tykkiä. Vuonna 1978 esitelty ensimmäinen Celica Supra oli tarjolla 2-, 2,6- ja 2,8-litraisilla rivikuutosilla. Punaiseen autoon voisi hyvin kuvitella japanilaistyyliset lokasuojiin asennetut peilit.Vuonna 1981 Celica ja siten myös Celica Supra uudistui, ja keulalle ilmestyivät ikimuodikkaat luukkuvalot. Moottorivalikoima luotti jälleen rivikuutosiin, ja tehoa oli tarjolla 126–181 hevosvoimaa. Nyt esillä ollut valkoinen yksilö kaarilevikkeineen ja kontrastia tuovine mustine yksityiskohtineen näyttää todella hienolta ajankuvalta.Toyota Celica Supra mk2.Celica Supra oli tuotannossa vuoteen 1985 asti. Kun Toyota esitteli mallivuodelle 1986 uuden etuvetoisen Celican (ST161), erkautettiin Supra aivan omaksi mallikseen, eli yllä esitellyksi A70-sukupolveksi.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA – vanhaa vain ja ainoastaan nimi 5.5.2025 Ajoneuvot Aston Martin DBX S tuo ”vain” 2 198 kilon edestä Valhallaa mökkitielle 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 2.5.2025 Uutinen Täyssähköautojen määrä koko autokannasta lähes 5 prosenttia – ensirekisteröinneissä pieni pilkahdus valosta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 8.5.2025 Liikenne Ilmavoimien Baana 25 -harjoitus sulkee nelostien viikoksi Tikkakosken varalaskupaikan kohdalta 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot - toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa