17.11.2018 Ajoneuvot Automaailman yksisarvinen: vakiokuntoinen Toyota Supra mk4 ja kolme edeltäjää Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Toyotan urheiluautomalliston lippulaiva palaa ensi vuonna, joten viimeistään nyt on syytä tutustua Supra-suvun historiaan. Hopeinen Toyota noin neljännesvuosidan takaa saa ryhmämme pysähtymään. Kaikki laskevat tavaransa kiiltävän tasaiselle lattialle ja ryntäävät tutkimaan autoa. Katseet kiertävät yksityiskohtia. Vanteet, pakoputkenpäät ja valot tutkitaan. Joku kurkistaa sisään, ja huikkaa auton olevan manuaalivaihteinen. Sitten keulasta kuuluu metallinen kolahdus. Jännitys kohoaa konepellin noustessa. Lopulta kaikki tuijottavat moottoritilan mustia muoveja, vaijereita ja letkuja.Kaikki ovat tyytyväisiä lähes ainutlaatuiseen näkymään: kaikki tämän Toyotan moottoritilassa on alkuperäistä. Tällaisena auto valmistui Toyota Cityn tehtaalta joskus 1990-luvulla.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy2JZ engine?Kyse ei toki ole ihan yleisimmästä Toyotasta, mutta suursarjatuotantona tuotetusta mallista silti. Ei vakiokuntoinen neljännen sukupolven Toyota Supra Twin Turbo mitenkään eksoottinen auto uutena ollut.2JZ-GTE: kolme litraa, kuusi sylinteriä ja kaksi sekventiaalisesti ahtavaa turboahdinta. Virityskäytössä siirtyminen yhteen ahtimeen on yleistä, mutta tämän konepellin alta ei Holsetia kannata etsiä.A80-korimallina tunnettu neljäs Supra nousi nopeasti suursuosion virityspiireissä, kiitos 2JZ-GTE:ksi nimetyn kolmilitraisen rivikuutosen ja Getragin kuusivaihteisen manuaalin järjettömän kestävyyden. Ei jokaisesta viritetystä Suprasta toki tuhatta hevosvoimaa otettu, mutta huomattavasti tehtaan tarjoamaa 280–330 hevosvoimaa enemmän kuitenkin.Vakiokuntoisen turbo-Supran varsin maltillinen huipputeho – kolmilitrainen tuplaturbomoottori huomioiden – johtui japanilaismerkkien herrasmiessopimuksesta, jolla päätettiin rajoittaa moottoriteho 200 kilowattiin (272 hv). Vaikka sopimusta tulkittiin varsin liberaalisti, jäi moniin Supran kaltaisiin autoihin huomattavasti pelivaraa viritykselle. Harvaan tosin yhtä paljon, kuin Toyotan 2JZ-moottoriin.Euromallisen Supran tunnistaa helpoiten konepeltiin tehdystä ilmanottoaukosta. Vanteet ovat nykytyyliin nähden varsin kesyt.Kun A80-sukupolven Toyota Supra sitten nousi yhdeksi ensimmäisen Hurjapäät-elokuvan päätähdistä, alkoi auton maine olla sinetöity.Rakennusinto on aina kohdistunut pääasiassa manuaalivaihteisiin turbomalleihin, mutta monia ahdettuja automaattejakin on kovertoitu käsivaihteistolle, joko kolariautojen Getragejä tai nykyisin esimerkiksi dieselbemareiden vaihteistoja hyödyntäen.Vakiona harvinaisuusHelppo lisäteho houkutteli – ja houkuttelee yhä tänään – monia rakentamaan, ja nykyisin täysin tehdaskuntoista vastaavaa turbo-Supraa on vaikea löytää. Miksi olisi, jos pienellä lisäpanostuksella autoon saa helposti sata tai pari hevosvoimaa lisää? Supraa voikin lähestyä Toyotan tarjoamana viritysalustana.Ilmiön vastapuolena näkyy vakiokuntoisten Suprien niukka tarjonta, ja sen myötä korkeat hinnat. Esimerkiksi suositulta yhdysvaltalaisten harrasteautojen myyntisivulta Bringatrailer.comilta voi katsella hyväkuntoisten yksilöiden korkeita hintoja. Todennäköisesti vähän ajetusta priimakuntoisesta Toyota Supra Twin Turbosta voi kohta joutua maksamaan enemmän, kuin ensi vuonna saapuvasta viidennen sukupolven Suprasta.Euroopassa neljännen sukupolven Toyota Supraa myytiin vuosina vuosina 1993–1996. Yhdysvaltoihin vienti jatkui vielä vuoteen 1999, mutta Japanissa autoa tarjottiin vuoteen 2002 asti.Luukkulampuilla tai ilmanNeljännellä Supralla on toki kolme edeltäjää. Vuosina 1986–1992 valmistettu A70 on ehtaa kasaria luukkulamppuineen ja suurine lasiperineen. Joku voisi epäillä Toyotan muotoilijoiden ehkä joskus nähneen vilauksen Porsche 924/944:ää, mutta ei keskitytä nyt siihen.Upea, vaikka alkuperäisvanteet ovatkin hukkuneet.Supran kolmas sukupolvi oli tarjolla 2-, 2,5- ja 3-litraisilla rivikuutosilla. Iskutilavuudesta ja ahtamisasteesta riippuen teholukema vaihteli 162:sta 280 hevosvoimaan. Kultaiseen kahdeksankymmentälukuun tunnelmaa saattoi tässäkin mallissa hakea irrotettavasta targa-katosta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySupra, Celica SupraTästä kaikki alkoi: ensimmäinen Toyota Celica Supra.Kolmas sukupolvi oli itse asiassa samalla ensimmäinen Toyota Supra. Kaksi edeltävää sukupolvea kantoivat Celica Supra -tunnusta, edustaen Celica-urheiluautomalliston kovinta tykkiä. Vuonna 1978 esitelty ensimmäinen Celica Supra oli tarjolla 2-, 2,6- ja 2,8-litraisilla rivikuutosilla. Punaiseen autoon voisi hyvin kuvitella japanilaistyyliset lokasuojiin asennetut peilit.Vuonna 1981 Celica ja siten myös Celica Supra uudistui, ja keulalle ilmestyivät ikimuodikkaat luukkuvalot. Moottorivalikoima luotti jälleen rivikuutosiin, ja tehoa oli tarjolla 126–181 hevosvoimaa. Nyt esillä ollut valkoinen yksilö kaarilevikkeineen ja kontrastia tuovine mustine yksityiskohtineen näyttää todella hienolta ajankuvalta.Toyota Celica Supra mk2.Celica Supra oli tuotannossa vuoteen 1985 asti. Kun Toyota esitteli mallivuodelle 1986 uuden etuvetoisen Celican (ST161), erkautettiin Supra aivan omaksi mallikseen, eli yllä esitellyksi A70-sukupolveksi.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Klassikko Klassikko: Škoda Octavia RS vm. 2000 – Willkommen in der Familie! 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Historia Aikakone koneiden aikaan – Alfa Romeo Museo Storico 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 16.12.2024 Ajoneuvot Valhalla, Aston Martin Valhalla on hyperauto, yli tuhannen hevosvoiman hybridihyperauto 15.12.2024 Ajoneuvot DS N°8 on Pariisin viimeisintä luksussähköautomuotia, ihan nimeään myöten – unohtamatta 750 kilometrin toimintamatkaa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 24.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz 250 TD ja ihanat ajomuistot syysretkeltä 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja