25.10.2023 Pääkirjoitus: Hallitsetko matkustajataidot? Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tutkijalautakunta ehdottaa matkustajataitojen kehittämistä kuljettajien piittaamattomuuden vähentämiseksi. Liikenneonnettomuuksien tutkijalautakunnat tutkivat Suomessa kaikki kuolemaan johtaneet liikenneonnettomuudet. Tutkinnan tavoitteena on ymmärtää tapahtuma ja löytää keinoja vastaavan onnettomuuden ehkäisemiseksi jatkossa. Moottorissa julkaistuja tutkijalautakuntien selostusten tiivistelmiä pidempään seuranneet ovat havainneet, että selostukset usein toistavat itseään. Tapahtumien kulku muistuttaa liian usein jo aikaisemmin moneen kertaan luettua tapahtumaa ja lautakunnan antamat suositukset ovat kuin kopioita aikaisemmasta.Toistuvasti suosituksissa peräänkuulutetaan ajoneuvojen teknistä kehitystä, ajoneuvokannan uudistamista ja erilaisia teknisiä järjestelmiä, jotka estäisivät kuljettajaa toimimasta väärin. Tekniikka on kuljettajalle hyvä apuväline, mutta se ei voi olla viitta, jonka taakse piilotetaan onnettomuuksien suurin aiheuttaja: ihminen, joka tietoisesti toimii väärin.Onnettomuustietoinstituutin juuri julkaistu turvavyöraportti puhuu asiasta hyvin konkreettisesti. Raportti perustuu samaisiin tutkijalautakuntien tutkimiin onnettomuuksiin. Viiden viime vuoden aikana onnettomuuksissa kuoli 198 henkilö- tai pakettiauton kuljettajaa tai matkustajaa, jotka olivat jättäneet turvavyön kiinnittämättä. Heistä 114 olisi voinut selvitä hengissä, jos turvavyö olisi ollut käytössä. Turvavyön kiinnittäminen on pieni vaiva, mutta sillä on todella iso merkitys nimenomaan jokaisen oman turvallisuuden näkökulmasta. Ja sen käyttö on säädetty laissa pakolliseksi. Silti se jää näin monelta kiinnittämättä.Turvavyön kiinnittämättömyys on yksi esimerkki tutkintaselostuksissa turhauttavan usein toistuvista laiminlyönneistä. Kuukaudesta toiseen luemme myös päihtyneistä, ajokortittomista ja piittaamattomista kuljettajista. Jokainen heistä toimii vastoin sääntöjä ja useimmiten täysin tietoisesti.Tällä kertaa tutkijalautakuntien suosituksissa osuu silmiin erityisesti yksi suositus. Tutkijalautakunta ehdottaa matkustajataitojen kehittämistä kuljettajien piittaamattomuuden vähentämiseksi.Matkustajataidot. Mitä se voisi tarkoittaa?Yhteinen matka, yhteinen vastuu. Vaikka yksi on kuljettaja, on vastuu turvallisesta matkustamisesta kaikilla ajoneuvossa mukana olevilla. Jokainen kiinnittää oman turvavyönsä ja huolehtii, että kaverikin muistaa sen kiinnittää. Emme lähde humalaisen kyytiin, emmekä anna hänen lähteä yksinkään tien päälle. Tunnekuohuissa oleva tai väsynyt kuljettaja on vähintään yhtä vaarallinen kuin humalainen. Matkan aikana jokainen autossa matkustava vaikuttaa kaikkien mukana olijoiden käyttäytymiseen ja tunnelmaan. Ei häiritä kaveria, kannustetaan turvalliseen matkaan ja tuetaan, kun tukea tarvitaan. Se on yhteinen etu.Tässä on hyvä alku matkustajataidoille, jotka kuuluvat meidän jokaisen osaamiseen ikään, taustaan ja ajokorttiin katsomatta. Otetaanko taidot käyttöön – yhteiseksi hyväksi? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 8.5.2025 Autonäyttely Classic Motorshow 2025: harvinainen Saab-Lancia 600 – Pohjolan Delta oli aikansa Vuoden Auto 8.5.2025 Koeajo Koeajo: Cadillac Lyriq – 2020-luvun amerikkalainen unelma 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus - Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 7.5.2025 Klassikko Classic Motorshow 2025: saksalainen edustusauto, jonka merkki ei olekaan aivan helppo 5.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Volvo XC90 sillä Yamahan tekemällä 4,4-litraisella V8:lla 2.5.2025 Renkaat Auton vanteissa käytettävä alumiini on maailman toiseksi eniten louhittu metalli – korjaamalla auton vanteen voi tehdä ympäristöteon 3.5.2025 Ajoneuvot Uudistunut Volvo S90 jäänee kokonaan idän ihmeeksi 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 1.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kun ajetaan 100 km/h, Volkswagen Tiguan -lataushybridi menee edelleen sähköllä pitkälle 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 16.4.2025 Esittely Viimeiset käynnistykset: rivikutosen selittämätön jalous 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa