25.9.2019 Pääkirjoitus: Kolmas rengassetti – iso lisä välikelin turvallisuuteen Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jos turvallisuus ratkaisee, niin rengasasioissa kolmen setin taktiikka ei olisi ollenkaan huono vaihtoehto. Ensi kesäkuun alussa voimaan tuleva uusi tieliikennelaki muuttaa vanhat perinteet renkaidenvaihtoajankohdasta. Laki on kirjoitettu niin, että tulkinnalle jää reilusti tilaa. Jos sää tai keli sitä edellyttää, talvirenkaita on jatkossa käytettävä marraskuusta maaliskuuhun. Tämän voi tietysti tulkita niinkin, että jos keli ei sitä edellytä, niin kesärenkailla voi rullailla vuoden ympäri. Tällaiseen tulkintaan kukaan ei toivottavasti sorru.Totta kuitenkin on, että autoilijan oma rooli korostuu oikeiden renkaiden valinnassa. Paras rengasvalinta on sellainen, mikä vastaa autoilijan käyttötarvetta. Sen tuntee vain autoilija -itse. Tukea oman päätöksen taustalle voi etsiä eri medioiden tuottamista rengastesteistä.Uuden lain kynnyksellä me halusimme kiinnittää testissämme huomiota nimenomaan erityyppisten renkaiden ominaisuuksiin. Tässä numerossa julkaistavassa testissä on mukana viisi rengastyyppiä: nastarengas, pohjoismainen kitkarengas, Keski-Euroopan kitkarengas, välikelin rengas ja kesärengas. Mikä tahansa näistä olisi kelin niin salliessa käytettävissä uuden lain mukaan läpi talven.Lain kirjain ei kuitenkaan riitä, kun keli muuttuu. Talven lumessa ja liukkaalla jäällä pohjoismaiset talvirenkaat nastoilla tai ilman pärjäsivät odotetun hyvin verrattuna muihin rengastyyppeihin. Yllättäviä eroja paljastui nimenomaan syksyn ja kevään märällä tai kuivalla asvaltilla.Helposti ajatellaan, että talvirenkaalla -kyllä pärjää mainiosti kevään ja syksyn nopeasti muuttuvissa olosuhteissa. Testi kuitenkin paljasti totuuden: pohjoismaisten talvirenkaiden, kitkojen ja nastojen, suoritus oli kaikkein heikoin märällä tai kuivalla asvaltilla parin plusasteen lämpötilassa.Parhaiten näissä olosuhteissa pysähtyi ns. välikelin rengas. Kaksitoista metriä lyhyempi jarrutusmatka märällä asvaltilla ja lähes kahdeksan metriä lyhyempi kuivalla ovat isoja eroja. Niin isoja, että omaa rengasvalintaa todella kannattaa pohtia.Jos turvallisuus ratkaisee, niin rengasasioissa kolmen setin taktiikka ei olisi ollenkaan huono vaihtoehto. Kesärenkaat kesällä, talvirenkaat talvella ja välikelin renkaat siinä välissä syksyllä ja keväällä. Jos talvet muuttuvat entistä lauhemmiksi, välikelien kesto voi venyä entisestään.Kerralla kuluu vain yksi rengassetti, joten ainakaan pidemmällä tähtäimellä lisäkuluja ei tulisi muusta kuin kolmannesta vannesarjasta. Onko se sellainen lisäkustannus, jonka pystyt ja haluat maksaa lisääntyneestä turvallisuudesta? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.6.2025 Lentokoneet EU on päivittänyt lentoyhtiöiden mustan listan - sille pääsee jopa 2020-luvun konekalustolla, mutta sieltä pääsee pois kun on antanut valelentäjille potkut 12.6.2025 Lentokoneet Laajarungoille käyttöä - Finnair tekee comebackin Kanadaan 11 vuoden tauon jälkeen toukokuussa 2026 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 10.6.2025 Käyttötesti käytetyllä Teimme huollon Toyota Priuksen 300 000 kilometrin kunniaksi ja löysimme öljyiset sytytystulpat – varsinaiset viat jäivät vielä odottamaan vuoroaan 8.6.2025 Matkailu Viron ilmailumuseossa mieleen nousee synkkiä ajatuksia, mitä jos… 9.6.2025 Laivat Maailman meret ovat taas vähän turvallisempia - katastrofaalisen historian omaava entinen Sally Albatros/Silja Opera on romutettavana 11.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sähkömoottorin nerokkuus paljastuu viimeistään avattaessa 9.6.2025 Kuluttajat Uuden matkailuauton omistajalta yli 14 000 euron vaatimus myyjälle – kuluttajariitalautakunta ei voinutkaan ottaa kantaa asiaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa!