6.7.2017 Pääkirjoitus: Pää pyörälle päästöistä Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ero uuden ja vanhan mittaustavan välillä voi joissain tapauksissa olla jopa 30 prosentin luokkaa Mitä jos autosi kulutus nousisi viidestä litrasta kuuteen ja puoleen litraan sadalla kilometrillä yhdessä yössä? Näin on käymässä virallisille kulutuslukemille. Varsinaisesti kysymys on tavoitteesta vähentää hiilidioksidipäästöjä. Päästöt ja kulutus kuitenkin kulkevat käsi kädessä, joten autoilijalle asia konkretisoituu polttoainetankilla. Syyskuun alussa autonostaja saa tottua kahden erilaisen kulutusarvon vertailuun yhdestä ja samasta autosta. Siirtymäkauden ajan kun uusista autoista ilmoitetaan sekä vanhan mittaustavan että uuden mittaustavan mukaiset kulutus- ja päästötiedot. Ero uuden ja vanhan välillä voi joissain tapauksissa olla jopa 30 prosentin luokkaa. Siirtymäkauden jälkeen vanhat lukemat poistuvat ja verottajakin toivottavasti on ehtinyt päivittää omat laskentamallinsa niin, että autonomistaja ei joudu maksumieheksi uudesta mittaustavasta johtuvien entistä isompien päästöarvojen vuoksi. Mittaustavan muutos johtuu pyrkimyksestä todenmukaisempiin kulutuslukemiin ja vertailtavuuden helpottamiseen, kun virallisten arvojen manipulointi vaikeutuu. *** Taistelu typen oksidien päästöjen vähentämiseksi vaatii dieselmoottoreilta kehitystä. Kehityskykyä kyllä on, mutta sen toteuttaminen maksaa. On todennäköistä, että pienimmät ja halvimmat dieselautot poistuvat valikoimista ja jäljelle jäävät vain isoimmat ja raskaimmat, joissa toki diesel tuottaa suurimman hyödynkin. *** Rengasvalmistaja Michelin taas kohauttaa kannustamalla ajamaan renkaat lähelle sakkorajaa – ympäristösyistä. Tähän asti on varoiteltu siitä, miten renkaan suorituskyky ja erityisesti turvallisuus heikkenee, kun kulutuspinta jää alle neljän millimetrin. Nykyisillä korkean teknologian renkailla tällaista vaaraa ei Michelinin mukaan ole. Väite on kova myös päästöjen vähennystavoitteiden kannalta. Michelinin mukaan renkaiden ennenaikainen uusiminen aiheuttaa vuosittain pelkästään Euroopassa 128 miljoonan ylimääräisen renkaan valmistamisen. Se puolestaan tuottaa yhdeksän miljoonan tonnin hiilidioksidipäästöt. *** Pelkästään nämä esimerkit osoittavat, kuinka vaativassa tilanteessa autonostaja on. Päästöt ovat tulleet osaksi auton ostoa ja käyttöä. Muuttuvat määräykset, muuttuvat mittaustavat ja niiden aiheuttamat rinnakkaiset tekniset tiedot hämmentävät kuluttajaa. Valintapäätösten perustaminen vanhoihin hyviksi koettuihin tietoihin ei välttämättä enää päde. Oikean auton valinta juuri omaan käyttöön vaatii yhä enemmän tietoa, joka muuttuu jatkuvasti. Moottori 7/2017 -lehden sisäsivuilla käsitellään muun muassa edellä mainittuja asioita. Juttujen tavoitteena on avata näitä muutoksia ja niiden merkitystä yksittäisen autoilijan kannalta. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Yleinen Uusi Tesla Model 3 Ludicrous on kolmessa sekunnissa nollasta sataan kiihtyvä perheauto, jonka saa alle 60 000 eurolla - naurettavaa 24.4.2024 Koeajo Koeajo: Mercedes-Benz V 300 d 4Matic - pröystäilemätöntä luksuskyytiä 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 23.4.2024 Koeajo Maistiainen: täyssähköinen Porsche Macan alle 85 000 eurolla 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu? 2.4.2024 Ajoneuvot 7 vuotta vanha hybridi-Volkkari hajosi takuuaikana – korjaus kesti kuukausia, syntyi yli 14 000 euron lasku