6.7.2017

Pääkirjoitus: Pää pyörälle päästöistä

Ero uuden ja vanhan mittaustavan välillä voi joissain tapauksissa olla jopa 30 prosentin luokkaa

Mitä jos autosi kulutus nousisi viidestä litrasta kuuteen ja puoleen litraan sadalla kilometrillä yhdessä yössä? Näin on käymässä virallisille kulutuslukemille.

Varsinaisesti kysymys on tavoitteesta vähentää hiilidioksidipäästöjä. Päästöt ja kulutus kuitenkin kulkevat käsi kädessä, joten autoilijalle asia konkretisoituu polttoainetankilla.

Syyskuun alussa autonostaja saa tottua kahden erilaisen kulutusarvon vertailuun yhdestä ja samasta autosta. Siirtymäkauden ajan kun uusista autoista ilmoitetaan sekä vanhan mittaustavan että uuden mittaustavan mukaiset kulutus- ja päästötiedot. Ero uuden ja vanhan välillä voi joissain tapauksissa olla jopa 30 prosentin luokkaa. Siirtymäkauden jälkeen vanhat lukemat poistuvat ja verottajakin toivottavasti on ehtinyt päivittää omat laskentamallinsa niin, että autonomistaja ei joudu maksumieheksi uudesta mittaustavasta johtuvien entistä isompien päästöarvojen vuoksi.

Mittaustavan muutos johtuu pyrkimyksestä todenmukaisempiin kulutuslukemiin ja vertailtavuuden helpottamiseen, kun virallisten arvojen manipulointi vaikeutuu.

***

Taistelu typen oksidien päästöjen vähentämiseksi vaatii dieselmoottoreilta kehitystä. Kehityskykyä kyllä on, mutta sen toteuttaminen maksaa. On todennäköistä, että pienimmät ja halvimmat dieselautot poistuvat valikoimista ja jäljelle jäävät vain isoimmat ja raskaimmat, joissa toki diesel tuottaa suurimman hyödynkin.

***

Rengasvalmistaja Michelin taas kohauttaa kannustamalla ajamaan renkaat lähelle sakkorajaa – ympäristösyistä. Tähän asti on varoiteltu siitä, miten renkaan suorituskyky ja erityisesti turvallisuus heikkenee, kun kulutuspinta jää alle neljän millimetrin. Nykyisillä korkean teknologian renkailla tällaista vaaraa ei Michelinin mukaan ole.

Väite on kova myös päästöjen vähennystavoitteiden kannalta. Michelinin mukaan renkaiden ennenaikainen uusiminen aiheuttaa vuosittain pelkästään Euroopassa 128 miljoonan ylimääräisen renkaan valmistamisen. Se puolestaan tuottaa yhdeksän miljoonan tonnin hiilidioksidipäästöt.

***

Pelkästään nämä esimerkit osoittavat, kuinka vaativassa tilanteessa autonostaja on. Päästöt ovat tulleet osaksi auton ostoa ja käyttöä. Muuttuvat määräykset, muuttuvat mittaustavat ja niiden aiheuttamat rinnakkaiset tekniset tiedot hämmentävät kuluttajaa. Valintapäätösten perustaminen vanhoihin hyviksi koettuihin tietoihin ei välttämättä enää päde. Oikean auton valinta juuri omaan käyttöön vaatii yhä enemmän tietoa, joka muuttuu jatkuvasti.

Moottori 7/2017 -lehden sisäsivuilla käsitellään muun muassa edellä mainittuja asioita. Juttujen tavoitteena on avata näitä muutoksia ja niiden merkitystä yksittäisen autoilijan kannalta.

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat