23.3.2022 Pääkirjoitus: Perusasioiden ja kukkaron äärellä Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kuluttajan näkökulmasta minuuttiveloitukseen perustuva lataus onkin ongelmallinen juuri siksi, että kuluttaja ei koskaan voi tietää etukäteen, paljonko virtaa esimerkiksi kymmenellä eurolla saa. Auton akuston lisäksi toteutuvaan lataustehoon voi vaikuttaa verkon muu kuormitus. Mittava yhteistyömme norjalaisten kollegoiden kanssa sähköautojen testaamisessa tuottaa tässä numerossa satoa, joka vaikuttaa suoraan autoilijan kukkaroon. Norjassa tammikuussa tehdyn testin tuloksia puretaan kahdessa peräkkäisessä Moottorin numerossa testin laajasta aineistosta johtuen. Viime numerossa tarkastelimme sähköautojen toimintamatkoja ja vertasimme niitä virallisiin normiarvoihin. Odotetusti toimintamatkat jäivät virallisista, testisykleillä tuotetuista arvoista, toisilla malleilla enemmän, toisilla vähemmän. Tässä numerossa luupin alla on pikalatauksen teho. Odotetusta asiasta voi tässäkin tapauksessa puhua, sillä kenellekään tuskin on yllätys, että lämpötilan laskiessa lataus hidastuu. Kylmä akusto ei kykene ottamaan virtaa vastaan, vaikka latauspiste lupaisi millaisia tehoja tahansa. Kylmää pitää lämmitellä. Niinpä tässä testissä vahvimmilla olivatkin ne mallit, joissa on käytettävissä akuston esilämmitys latausta varten. Latauksen teho ja nopeus ovat ominaisuuksia, joiden merkitys konkretisoituu autoilijalle yksinkertaisesti siinä, kuinka monta ajokilometriä autoon saadaan lisää tietyn ajan kuluessa. Testatuissa 31 sähköautomallissa erot olivat isoja. Parhaimmillaan 25 minuutin latauksella saatiin 368 lisäkilometriä, mutta häntäpäässä toinen automalli kartutti yhtä pitkällä latausajalla ajokilometrejä vain 135 kilometrin verran. Erot ovat merkittäviä, jos autolla ajetaan pitkiä matkoja. Valtaosa suomalaisista latauspisteistä perustuu minuuttiveloitukseen. Latauksesta siis kertyy laskua sen verran kuin auto ajallisesti on latauksessa. Sillä ei ole merkitystä, tuleeko akustoon puolessa tunnissa kilowattitunteja lisää kymmenen vai 50. Kuluttajalle lasku on kummassakin tapauksessa sama 30 minuutin hinta. Kuluttajan näkökulmasta minuuttiveloitukseen perustuva lataus onkin ongelmallinen juuri siksi, että kuluttaja ei koskaan voi tietää etukäteen, paljonko virtaa esimerkiksi kymmenellä eurolla saa. Auton akuston lisäksi toteutuvaan lataustehoon voi vaikuttaa verkon muu kuormitus. Käyttötestissämme oleva Hyundai Ioniq 5 kuuluu niihin automalleihin, joissa ei vielä ole akuston esilämmitystä. Tammikuun pakkasilla tehty vierailu Lappiin tarkoitti sitä, että ladatun sähkön hinta hipoi jopa yhtä euroa per kilowattitunti. Oli halvempia ja kalliimpia latauspysähdyksiä, mutta pikalatausten keskiarvona hinta on varsin kova, vaikka lataustapahtumia pyrittiin optimoimaan niin, että lataus käynnistettiin aina heti pitkän ajon jälkeen lähes tyhjällä akustolla ja lataus päätettiin aina noin 80 prosentin varaustilassa. Valitettavasti latauksen vastaanottokykyä lisäävä ja siten lataukseen kuluvaa aikaa lyhentävä esilämmitys on saatavilla tällä hetkellä vain muutamiin Suomeen tuotaviin malleihin. Toivoa sopii, että akuston esilämmitys saataisiin vakiovarusteeksi mahdollisimman pian kaikkiin pohjoisissa oloissa käytettäväksi tarkoitettuihin sähköautoihin. Varsinkin talviolosuhteissa esilämmitys on keskeisimpiä sähköauton käyttökustannuksiin vaikuttavia ominaisuuksia. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.4.2024 Koeajo Maistiainen: Škoda Kodiaq – suosikki nyt lataushybridinä alkaen 48955 euroa 19.4.2024 Ajoneuvot Suomen presidentin käyttöön ensimmäistä kertaa koskaan Audi - mutta onko 1,1 miljoonan euron A8 L Security suhteessa edes kallis? Meillä on keinoja selvittää 19.4.2024 Ajoneuvot 24 senttimetriä ja yksi kokonainen istuinrivi lisää: uuden C3 Aircrossin myötä Citroën C3:n käsite venyy ja paukkuu 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 18.4.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A3 Allstreet – kolme ratkaisevaa lisäsenttiä? 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 16.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: ”onko teillä edes oikeita työkaluja autoonne?” 16.4.2024 Koeajo Koeajo: Škoda Superb Combi – kuin hengähdystauko kaiken nykymaailman hektisyyden keskellä 17.4.2024 Ajoneuvot Uudistunut Nissan Qashqai leikittelee muun muassa valoilla, väreillä ja isompien autojen herkuilla 24.3.2024 Ajoneuvot Et ollutkaan ainoa, joka ei ymmärtänyt Audin numeropohjaista mallimerkintäpolitiikkaa - siksi se siirtyy historiaan 20.3.2024 Ajoneuvot Vanhassa, yli 170 000 kilometriä ajetussa Škodassa havaittiin suuri öljynkulutus pian kauppojen jälkeen – myyjän mielestä autossa ei ollut vikaa luovutushetkellä 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?