27.5.2020 Pääkirjoitus: Uusi tilaus maalaisjärjelle Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suljetulla alueella tehty peräkärryjen väistötesti osoitti, että tässäkin tapauksessa todellinen riski istuu vetoauton kuljettajan paikalla. Korona-aika on opettanut meille uudenlaista vastuullisuutta ja varovaisuutta. Olemme myös nähneet, että osaamme joukolla muuttaa toimintatapojamme, kun on pakko. Nämä opit ovat hyvä pohja, kun kesäkuun alussa tulee lopulta voimaan uusi, pitkään valmisteltu tieliikennelaki. Myös tämä laki edellyttää meiltä kaikilta vastuullisuutta ja varovaisuutta – tai kääntäen: antaa mahdollisuuden oman harkinnan käyttöön.Jo aikaisemmin olemme testanneet erilaisia rengastyyppejä talvikelissä. Uuden lain mukaanhan on periaatteessa mahdollista ajella läpi vuoden yksillä ja samoilla renkailla, ellei keli muuta edellytä. Eri asia sitten on, onko viisasta edes yrittää selittää kesärenkaita talviaikaan sopiviksi vai ei. Testimme mukaan talvi vaatii omat renkaansa ja kesä omansa. Parasta olisi, jos tallista löytyisi vielä kolmaskin setti, nimittäin välikelin renkaat syksyn ja kevään kylmille ja paljaille tienpinnoille.Tässä numerossa paneudumme peräkärryihin. Ne pääsivät yllättämään kokeneet testaajatkin. Yllätyksen tarjoili yksi testikärry, jonka akseli taipui 80 km/h -nopeudessa tehdyn väistön aikana. Aiemmin niin samanlaisilta vaikuttaneet kevyet peräkärryt alkoivatkin vaikuttaa keskenään erilaisilta. Yhden kärryn rakenteellinen heikkous ei kuitenkaan johtanut suoranaiseen vaaratilanteeseen, vaan todellisenkin, onnistuneen väistötilanteen jälkeen kuljettaja olisi pystynyt ohjaamaan kärryn turvallisesti tien laitaan ja voinut tutkia siellä äkkinäisten ohjausliikkeiden mahdolliset vaikutukset kuorman sidontaan ja kärryn kuntoon.Suljetulla alueella tehty testi osoitti, että tässäkin tapauksessa todellinen riski istuu vetoauton kuljettajan paikalla. Kuinka moni meistä kuljettajista selviytyisi kunnialla äkillisestä väistötilanteesta edes omalla tutulla autolla? Kun koukkuun kiinnitetään peräkärry, tulee väistöstä ja ennen kaikkea sen loppuvaiheista selviytymisestä vielä monin verroin vaikeampaa. Testin loppupäätelmäksi sopii hyvin vanha viisaus: tee kaikkesi välttääksesi vaaratilanne ennalta.Peräkärryn vetäjältä vaaditaan malttia ja ymmärrystä kuorman sidonnasta, painonjakautumisesta ja tietenkin siitä paljonko aiottu kuorma oikeasti painaa. Ajon aikana kuljettajan on oltava koko ajan tietoinen siitä, että vetoauton perässä vaivattoman tuntuisesti rullaava kärry tekee yhdistelmästä yllättävissä tilanteissa erittäin haastavan käsiteltävän.Tilastot kertovat, että suomalaiset ovat tähän saakka selviytyneet peräkärryineen suorastaan loistavasti. Vakavia onnettomuuksia peräkärryille ei juuri satu. Ainoa uusi elementti peräkärryilyyn on kesäkuun alussa sallitun maksiminopeuden nosto 80 km/h:sta 100 km/h:iin, jos tiekohtainen nopeusrajoitus sen sallii. Kukaan ei siis jatkossakaan kiellä ajamasta peräkärryn kanssa 80 km/h tai hiljempaa, jos se tuntuu turvallisimmalta vaihtoehdolta.Samalla nyt olisi loistava hetki vastuuntuntoisille peräkärrykauppiaille. Kuka ehtii ensimmäisinä kehittämään hyvän info- ja opastuspaketin, joka luovutetaan jokaiselle uudelle peräkärryn omistajalle kaupanteon yhteydessä? Oppia ja tietämystä ei ole koskaan liikaa. Harjoittelukin kannattaa, jos sen voi tehdä suljetulla alueella. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 31.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: V126 vs S124 – vielä kerran vertaillen 1.1.2025 Koeajo Koeajo: BMW 330e Touring – miten parantaa erinomaista? 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 27.12.2024 Kuluttajat Terävähampainen jyrsijä kalusi auton johtosarjan ja sisäosia – vakuutusyhtiö ei korvannut lähes 6 000 euron korjauskustannuksia 1.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Volkswagen pisti viisi sylinteriä V-muotoon 31.12.2024 Historia Viimeiset käynnistykset: V12 ja tusinan taianomainen tasapaino 28.12.2024 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Audi Sport quattro '84 1.1.2025 Käytetyt autot Asiakkaan ostama Sitikka oli niin rikki, että se ei enää startannut autoliikkeen pihasta – myyjän mielestä ei vikaa 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja 7.12.2024 Lentokoneet Norwegian avaa kesäkuussa 2025 kaksi täysin uutta lentoreittiä Helsinki-Vantaalta - kohteina Romania ja Malta