27.5.2020 Pääkirjoitus: Uusi tilaus maalaisjärjelle Teksti Eila Parviainen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Suljetulla alueella tehty peräkärryjen väistötesti osoitti, että tässäkin tapauksessa todellinen riski istuu vetoauton kuljettajan paikalla. Korona-aika on opettanut meille uudenlaista vastuullisuutta ja varovaisuutta. Olemme myös nähneet, että osaamme joukolla muuttaa toimintatapojamme, kun on pakko. Nämä opit ovat hyvä pohja, kun kesäkuun alussa tulee lopulta voimaan uusi, pitkään valmisteltu tieliikennelaki. Myös tämä laki edellyttää meiltä kaikilta vastuullisuutta ja varovaisuutta – tai kääntäen: antaa mahdollisuuden oman harkinnan käyttöön.Jo aikaisemmin olemme testanneet erilaisia rengastyyppejä talvikelissä. Uuden lain mukaanhan on periaatteessa mahdollista ajella läpi vuoden yksillä ja samoilla renkailla, ellei keli muuta edellytä. Eri asia sitten on, onko viisasta edes yrittää selittää kesärenkaita talviaikaan sopiviksi vai ei. Testimme mukaan talvi vaatii omat renkaansa ja kesä omansa. Parasta olisi, jos tallista löytyisi vielä kolmaskin setti, nimittäin välikelin renkaat syksyn ja kevään kylmille ja paljaille tienpinnoille.Tässä numerossa paneudumme peräkärryihin. Ne pääsivät yllättämään kokeneet testaajatkin. Yllätyksen tarjoili yksi testikärry, jonka akseli taipui 80 km/h -nopeudessa tehdyn väistön aikana. Aiemmin niin samanlaisilta vaikuttaneet kevyet peräkärryt alkoivatkin vaikuttaa keskenään erilaisilta. Yhden kärryn rakenteellinen heikkous ei kuitenkaan johtanut suoranaiseen vaaratilanteeseen, vaan todellisenkin, onnistuneen väistötilanteen jälkeen kuljettaja olisi pystynyt ohjaamaan kärryn turvallisesti tien laitaan ja voinut tutkia siellä äkkinäisten ohjausliikkeiden mahdolliset vaikutukset kuorman sidontaan ja kärryn kuntoon.Suljetulla alueella tehty testi osoitti, että tässäkin tapauksessa todellinen riski istuu vetoauton kuljettajan paikalla. Kuinka moni meistä kuljettajista selviytyisi kunnialla äkillisestä väistötilanteesta edes omalla tutulla autolla? Kun koukkuun kiinnitetään peräkärry, tulee väistöstä ja ennen kaikkea sen loppuvaiheista selviytymisestä vielä monin verroin vaikeampaa. Testin loppupäätelmäksi sopii hyvin vanha viisaus: tee kaikkesi välttääksesi vaaratilanne ennalta.Peräkärryn vetäjältä vaaditaan malttia ja ymmärrystä kuorman sidonnasta, painonjakautumisesta ja tietenkin siitä paljonko aiottu kuorma oikeasti painaa. Ajon aikana kuljettajan on oltava koko ajan tietoinen siitä, että vetoauton perässä vaivattoman tuntuisesti rullaava kärry tekee yhdistelmästä yllättävissä tilanteissa erittäin haastavan käsiteltävän.Tilastot kertovat, että suomalaiset ovat tähän saakka selviytyneet peräkärryineen suorastaan loistavasti. Vakavia onnettomuuksia peräkärryille ei juuri satu. Ainoa uusi elementti peräkärryilyyn on kesäkuun alussa sallitun maksiminopeuden nosto 80 km/h:sta 100 km/h:iin, jos tiekohtainen nopeusrajoitus sen sallii. Kukaan ei siis jatkossakaan kiellä ajamasta peräkärryn kanssa 80 km/h tai hiljempaa, jos se tuntuu turvallisimmalta vaihtoehdolta.Samalla nyt olisi loistava hetki vastuuntuntoisille peräkärrykauppiaille. Kuka ehtii ensimmäisinä kehittämään hyvän info- ja opastuspaketin, joka luovutetaan jokaiselle uudelle peräkärryn omistajalle kaupanteon yhteydessä? Oppia ja tietämystä ei ole koskaan liikaa. Harjoittelukin kannattaa, jos sen voi tehdä suljetulla alueella. Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Kuluttajat Yli 10-vuotiaassa BMW:ssä tuli lähes 5 000 euron remontti heti kauppojen jälkeen – jakopää ja ahdin piti vaihtaa ja renkaatkin olivat huonokuntoiset 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 27.6.2025 Autoilu Volvo XC60 on nyt merkin kaikkien aikojen myydyin malli – ohitti legendaarisen 240:n 28.6.2025 Koeajo Koeajo: Renault 5 – miten vuoden puhutuin pärjää Suomessa? 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton? 22.6.2025 Laivat Ja taas romutetaan: entinen Silja Linen ruotsinlaivapioneeri Finlandia purettavana Turkissa 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella