12.12.2022

BMW aloitti iX5 Hydrogen -vetyauton tuotannon – autot liikenteessä ensi keväänä

BMW:n iX5 Hydrogen -vetyauton testikalusto otetaan käyttöön maailmanlaajuisesti keväästä 2023 alkaen.

Saksalainen autovalmistaja BMW Group on aloittanut vedyllä toimivan BMW iX5 Hydrogen -mallinsa tuotannon. Vetykäyttöisestä autosta tehdään piensarja ja sen valmistus tapahtuu BMW:n Münchenin tutkimus- ja innovaatiokeskuksen (FIZ) koelaitoksessa.

BMW on ilmoittanut, että vedyllä toimiva testikalusto tulee liikenteeseen ympäri maailmaa ensi keväänä. BMW ei kerro tiedotteessaan, että kuinka montaa autoa piensarja koskee.

– Vety on monipuolinen energialähde, jolla on keskeinen rooli, kun etenemme kohti ilmastoneutraaliutta, sanoo Frank Weber, BMW AG:n kehityksestä vastaava johtokunnan jäsen

– Olemme varmoja, että vedyn merkitys kasvaa merkittävästi yksilön liikkuvuuden kannalta, ja siksi pidämme akku- ja polttokennokäyttöjärjestelmien yhdistelmää järkevänä lähestymistapana pitkällä aikavälillä. Polttokennot eivät myöskään vaadi kriittisiä raaka-aineita, kuten kobolttia, litiumia tai nikkeliä, joten investoimalla tämäntyyppiseen käyttöjärjestelmään vahvistamme myös BMW Groupin geopoliittista joustavuutta. BMW iX5 Hydrogen -testikalustomme antaa meille mahdollisuuden saada uusia ja arvokkaita oivalluksia, joiden avulla voimme esitellä asiakkaille houkuttelevan tuotevalikoiman, kun vetytaloudesta tulee laajalle levinnyt todellisuus, Weber jatkaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Auton korit tulevat Spartanburgista

BMW Groupin Münchenin tutkimus- ja innovaatiokeskus on autojen tuotannossa kehittämisen ja tuotannon välinen rajapinta, jossa jokainen uusi malli yrityksen eri automerkeistä valmistetaan ensimmäistä kertaa. Tutkimus- ja innovaatiokeskuksessa työskentelee noin 900 henkilöä koripajassa, autojen kokoonpanossa, mallisuunnittelussa ja konseptiajoneuvojen rakentamisessa.

Jokainen työntekijä työskentelee jopa kuuden ajoneuvoprojektin parissa samanaikaisesti ja heidän tehtävänsä on varmistaa, että sekä itse tuote että valmistusprosessi ovat valmiita sarjatuotantoon.

BMW iX5 Hydrogenin tapauksessa vetyteknologian, ajoneuvokehityksen ja uusien mallien alkukokoonpanon asiantuntijat ovat tehneet tiivistä yhteistyötä integroidakseen autoon uuden energian varastointiteknologian.

BMW:n tehdas BMW Group Plant Spartanburg, joka sijaitsee Yhdysvalloissa, on toimittanut vetymalliin perusajoneuvot. Niihin on tehty tutkimuskeskuksen pilottitehtaan koripajassa uusi lattia, joka mahdollistaa kahden vetysäiliön sijoittamisen auton korin keskitunneliin ja takaistuimen alle. Mallikohtaiset 12V ja 400V sähköjärjestelmät, korkean suorituskyvyn akku, sähkömoottori ja polttokenno integroidaan kokoonpanovaiheessa vakiotuotannon osien rinnalle.

Sähkömoottori viimeisintä sukupolvea

Hydrogen-mallin taka-akselin alueelle yhdessä akun kanssa sijoitettu sähkömoottori on nykyisen, viidennen sukupolven BMW eDrive -teknologian tuote, jota käytetään myös BMW:n akkusähkö- ja lataushybridimalleissa. BMW iX5:n konepellin alla sijaitseva polttokennojärjestelmää on valmistettu BMW:n Hydrogen-osaamiskeskuksessa Garchingissa Münchenin pohjoispuolella tämän vuoden elokuusta lähtien.

Autoon joudutaan tekemään myös lukuisia komponentteja pelkästään vetykäyttöä varten. Niistä osa on valmistettu Additive Manufacturing Campuksella – BMW Groupin 3D-tulostuksen osaamiskeskuksessa – joka on myös osa pilottitehdasta.

BMW iX5 Hydrogen käy läpi kaikki tavanomaiset tuotantovaiheet alkaen koripajasta, jonka jälkeen auto siirtyy maalaamoon ja sen jälkeen kokoonpanoon. Jokainen auto päätyy myös yksittäisen ajoneuvon lopputarkastukseen. Tämän jälkeen jokaiselle ajoneuvolle tehdään kattava toimintatarkastus BMW Groupin testikeskuksessa Aschheimissa.

BMW iX5 Hydrogen on auto, joka on tarkoitettu esimerkiksi asiakkaille, joille lyhyet tankkauspysähdykset ja pitkät matkat ovat välttämättömiä, sekä alueita, joilla ei vielä ole riittävää latausinfrastruktuuria.

Lähde: BMW

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat