17.10.2018

BMW X7 – herraskaista kyytiä ja tilaa

BMW X7

Baijerilaisen nelivetokatraan johtaja näyttää tietä.

BMW X7 on jättimäinen luksuskatumaasturi, joka saa maailman ensi-iltansa marraskuussa Los Angelesin kansainvälisen autonäyttelyn parrasvaloissa.
Tulokkaan kokoa ei piilotella, päinvastoin. Jätti-bemarin piirteet korostuvat parhaiten sivulta katsottuna. Ominaista autolle ovat laajat ikkunapinnat, suuri maavara ja pitkä kattolinja. Ilmettä korostavat kookkaat renkaat: vanteet ovat vakiona 20-tuumaiset, ja lisävarusteissa on valittavana 21- tai jopa 22-tuumaiset vanteet.
Täysin uusi BMW X7 on 380 mm pitempi ja 50 mm korkeampi verrattuna vastikään esiteltyyn neljännen sukupolven BMW X5:een.

BMW X7
Mittaa autolla on 5,15 metriä ja leveyttäkin tasan kaksi metriä. Merkki-ilmettä luo munuaisenmuotoinen jäähdyttimen säleikkö, joka on tosin poikkeuksellisen suuri.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Väljä matkustamo

Auton kolmelle istuinriville mahtuu seitsemän henkilöä, ja kaikkia istuimia säädetään sähköisesti. Kolmannella rivillä on täysikokoiset istuimet, joissa on käsinojat, mukitelineet ja USB-portit. Keskirivillä on vakiona kolmen istuttava istuin, jonka saa vaihdettua lisävarusteena saatavaan kahteen itsenäiseen Comfort-istuimeen.
Tavaroillekin jää tilaa. Kolmas istuinrivi kaadettuna 722 litran verran. Jos kolmannella istuinrivillä matkustetaan jää tavaroille tilaa 326 litraa.

Kolme voimanlähdettä

BMW X7

Keulille tulee tarjolle kolme moottoria. Kuusisylinterisessä bensiinimoottorissa (xDrive40i) on tehoa 250 kW (340 hv) 9,0–8,7 litran yhdistetyllä kulutuksella/100 km. Yhdistetyt hiilidioksidipäästöt ovat 205–198 g/km. BMW X7:n Päästö- ja kulutuslukemat on laskettu uuden WLTP-testisyklin mukaan ja mukautettu NEDC:hen vertailtavuuden vuoksi.
Kuusisylinterisiä ja kolmilitraisia dieselmoottoreita on valittavana kaksi. xDrive30d kuluttaa 6,8–6,5 l/100 km ja ruudikkaampi isoveli M50d 7,4–7,0 l/100 km. Kaksikon tehot ovat 195 kW (265 hv) ja 294 kW (400 hv).
Voiman tiehen välittää kahdeksanlovinen Steptronic-automaattivaihteisto.
Autossa on xDrive -neliveto, jonka veto on painotettu takapyörille. Dynaamisemman ajonhallintaa tarjoaa taka-akselille sijoitettu M Sport -tasauspyörästö, jossa on sähköisesti ohjattava lukko. Se on vakiovarusteena M50d:ssä, ja sen saa lisävarusteena xDrive40i:hin.
Uutuus-bemarin alustassa on vakiona mukautuva jousitus, sähköisesti ohjattavat iskunvaimentimet ja ilmajousitus molemmilla akseleilla.Maavara säätyy ajo-olosuhteiden tarpeisiin 80 millimetriä.

BMW X7
Autossa on kattava tukku turva-avustimia kuten aktiivinen vakionopeussäädin, jossa on Stop&Go-toiminto. Lisävarusteina on saatavana kattava valikoima kuljettajan avustusjärjestelmiä ja erilaisia puoliautonomisen ajamisen sensoreita. Driving Assistant Professional -paketti tarkoittaa kaistanvaihtoavustinta, kaistalla pysymisen avustinta, väistöavustinta ja risteävän liikenteen varoitinta. Vakiovarusteinen pysäköintiavustin sisältää peruutusavustimen.

Tulee maaliskuussa

BMW X7 lanseerataan maaliskuussa 2019. Ennakkomyynti alkaa loppuvuodesta.
Vahvistamaton ennakkohinta alkaen on 136 587 euroa (X7 xDrive30d).

Lähde ja kuvat: valmistaja

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat