8.5.2023

Classic Motorshow: Opel Manta – ohitti Asconan jo ennen lähtöviivaa

Vaikka Opel Manta perustuu vahvasti porrasperäiseen Asconaan, niin Manta esiteltiin yleisölle jo kaksi kuukautta ennen kuin Ascona.

Classic Motorshow’n ”kupee on upee” -teeman alle kuuluu ehdottomasti myös Opel Manta. Sillä saavutettiin hyvää menestystä rallipoluilla, mutta siitä huolimatta tuotantomallien nimittäminen urheilullisiksi on liioittelua.

A-sukupolven Mantan moottorivaihtoehdot nimittäin alkoivat 60-hevosvoimaisesta 1200-kuutioisesta ja suurimmillaankin iskutilavuutta oli 1,9 litraa ja tehoa 90 hevosvoimaa, lukuunottamatta aivan loppuvaiheessa esiteltyä GT/E-mallia, joka polttoaineen ruiskutuksella puski 105 hevosvoimaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Fordin ja General Motorsin kilpajuoksu

Ensimmäisen sukupolven Manta oli harvoja GM:n hallinnassa olleita malleja, joita myytiin Opel-merkin alla Pohjois-Amerikan markkinoilla.

Mantan synty on osa Fordin ja General Motorsin välistä kilpajuoksua. Ensin Ford yllätti Amerikan markkinoilla GM:n Mustangilla, ja General Motorsin vastaus saatiin vasta kolmen vuoden odottelun jälkeen kun Camaro esiteltiin.

Euroopassa nähtiin samantyyppinen kamppailu vähän pienemmässä luokassa, kun Ford esitteli pitkäkeulaisen coupe-mallinsa Caprin vuonna 1969. Nyt GM:n vastaus tuli vuoden kuluttua, kun syksyllä 1970 esiteltiin Opel Manta.

Vaikka Manta oli useilla mittareilla arvioituna Capria parempi, myytiin Fordia silti alkuvuosina tuplasti se mitä Mantaa. Caprin valttina oli mm. se, että tarjolla oli myös kuusisylinterisiä malleja, jotka toivat tiettyä lisää myös pienempien mallien katu-uskottavuuteen.

Pieni ja siro Manta

Ulkomitoiltaan Manta oli pieni ja siro. Pituudeksi ilmoitettiin 4286 millimetriä mutta leveydeksi vain 1600 millimetriä. Omapainokin jäi alle tonnin, 970 kilogrammaan. Tarjolla oli aluksi kolme malliversiota; perusmalli S, luksus-malli L sekä urheilullisempi SR.

Vuonna 1972 tarjolle tuli lisäksi Berlinetta, jonka näkyvin ero oli joko korinvärisenä tai mustana saatava vinyylikatto ja korin värinen verhoilu. Vaihteistovaihtoehtoja oli kaksi, nelivaihteinen manuaali tai kolmilovinen TH-180 -automaatti.

A-mallin eli ensimmäisen sukupolven Mantan valmistus päättyi vuonna 1975, jolloin sen korvasi selvästi laatikkomaisempi Manta B, jonka valmistus puolestaan jatkui aina vuoteen 1988. Mantan seuraajaksi coupe-mallisena Opelina voidaan pitää Calibraa, jota valmistettiin Uudenkaupungin autotehtaalla. Kuvien auto on Manta 1900 vuodelta 1972.

Teksti ja kuvat: Janne Huhtala

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat