22.9.2017

Ensin oli GRMN: Toyota laajentaa Gazoo-inspiroitunutta tarjontaansa

Toyota laajentaa Gazoo-inspiroitunutta tarjontaansa

Gazoo Racingin inspiroimia pikkusportteja nähdään pian enemmänkin Toyotan mallistossa – aluksi tosin Japanissa.

Toyotan pääjohtaja Akio Toyoda on hauskan ajamisen ystävä, joten ei ole ihme, että iso pomo on suunnannut japanilaisen autojätin resursseja jälleen pirteiden sporttimallien suuntaan. Toyota GT86:n ja räväkän Yaris GRMN:n jälkeen vuorossa on Gazoo Racing -inspiroituneen malliston laajentaminen.

Japanissa julkistettu GR-mallisto käsittää joukon erikoisia mallivalintoja, joita ei sinänsä nähdä suoraan Euroopassa. Hiukan erikoisesti luvassa on myös peräti neliportainen hierarkia, joka kertoo miten pirteästä arkiautosta on lopulta kyse.

GR Parts viittaa Gazoo Racingin inspiroimiin jälkiasennuskomponentteihin. Japanissa komponenttien lisäksi vuorossa on GR Garage -huoltamoketju, jonka tarkoitus on olla "kaupungin jännittävin autohuoltamo" ja tarjota harrastajille mahdollisuus autonsa muokkaamiseen.

Toisella portaalla on GR Sport, joka on miedoin päivitysaste. Tarjolla on esimerkiksi Prius PHV GR Sport (Prius Plug-in Hybrid Euroopassa). Tiedotteen mukaan GR Sport tarjoaa ajamisen riemua arkisesti, joten se soveltuu muun muassa juuri tila-autoihin ja muihin käyttöautoihin. Prius PHV:n kohdalla GR Sport käsittää esimerkiksi vaihdekepin nupin, uuden kierroslukumittarin, uudelleenviritetyn jousituksen sekä korijäykisteen.

Hiukan GR Sportia pirteämpi sporttimallisto on nimeltään pelkkä GR. Esimerkiksi kotoisa Yaris, joka tunnetaan Japanissa mallinimellä Vitz, saa mallistoonsa sekä GR Sportin ja GR-tason. Erona tasojen välillä ovat paremmat iskunvaimentimet, korivahvikkeet, pienempi ohjauspyörä ja paremmin optimoitu vaihteisto. Jotain kertoo, että Vitz GR:n ja Vitz GR Sportin hintaero on noin 1 500 euroa.

Mielenkiintoisiin GR-päivityksiin kuuluu myös Toyota GT86, jonka GR-paketti käsittää Sachsin iskunvaimentimien ja tasauspyörästön lukon lisäksi Rays-vanteet, pienemmän ohjauspyörän sekä Recaron valmistamat urheiluistuimet.

Kaikkein kuumin on täysrasvainen GRMN, mallimerkinnän tarkoittaessa nimenomaan viritettyä moottoritehoa ja muita kattavia muutoksia. Samalla Toyota kertoi, että myös Japani saa oman tuotantoeränsä Vitz GRMN:ää, joten Yaris GRMN ei jää vain Euroopan erikoisuudeksi.

Toyotan uusi Gazoo-virimallisto aloittaa taipaleensa Japanista, mutta yhtiön mukaan se aikoo laajentaa tarjontaa myös muihin maihin ja malleihin.

Lähde ja kuvat: Toyota Gazoo Racing

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat