27.4.2021

Genesiksen keskiluokan uutuudet saapuivat dollarit ja sähköt silmissä

Genesis G70

Suomessakin viime aikoina vähän tunnetummaksi tulleella Hyundai-konsernin tuoreehkolla luksusmerkillä on ollut kaupallisia käynnistymisvaikeuksia päämarkkina-alueellaan Yhdysvalloissa. Uusien keskiluokan mallien toivotaan korjaavan tilanteen.

Vaikka Genesistä ei ainakaan toistaiseksi myydä Euroopassa, olemme seuranneet merkin kehitystä uusien mallien tullessa päivänvaloon. Tähän asti Genesiksen malliston painopiste on ollut lähinnä suurissa premium-luokan autoissa, kuten edustusluokan G90:ssä ja isossa maasturissa GV80:ssa. Markkinoilla on ollut myös kahden sukupolven verran eurooppalaisen E-segmentin sedan/neliovinen coupé G80, joka oli eräänlainen pilottimalli koko merkille.

Mallisto on laajenemassa keskiluokan tarpeisiin sopivaan suuntaan, sillä vuonna 2017 esitelty ”D-segmentin” sedan G70 on saanut kasvojenkohotuksen, ja mikä tärkeintä, sen rinnalle on esitelty M-B GLC-luokkaa edustava GV70, jonka odotetaan kasvattavan myyntiä reippaasti.

Genesis GV70

Nyt Genesis myös sähköistyy ensimmäistä kertaa.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

G70

Kuten todettua, G70 ei ole kokonaan uusi malli, mutta sen facelift on toteutettu juuriaan myöten, sillä nyt sitä voisi jopa helposti luulla täysin uudeksi. Kasvojenkohotuksen pääasiallinen tarkoitus on ollut kääntää malli Genesiksen nykysukupolven mukaiselle muotokielelle.

Genesis G70

Keulassa oikeastaan kaikki on mennyt uusiksi. Puskurin ilmanottoaukot ja etusäleikkö eivät nekään millään tavalla muistuta vanhasta, mutta kaikkein eniten ovat muuttuneet ajovalot, jotka ovat roh-ke-at, toivon mukaan eivät sentään liian rohkeat. Ne kuitenkin yhdessä suuren V-tyylisen maskin kanssa edustavat täysillä nykyistä ”athletic elegance” -muotokieltä, jonka mukaisia kosmeettisia muutoksia on tullut vähän joka puolelle. Perässä suurin ero aikaisempaan löytyy takavaloista, jotka ovat nekin jakaantuneet kahteen osaan säilyttäen kuitenkin alkuperäisen muotonsa. Merkin siipilogo on takaluukussa vaihtunut leveästi kirjoitettuun brändinimeen. Eleganttia.

Genesis G70 on ollut yksi harvoista malleista luokassaan, johon on saanut vielä käsivalintaisen vaihteiston. Ei saa enää, ja se jää varmasti monia harmittamaan. Muutoin voimalinjan puolella jatketaan samoilla pelimerkeillä, jotka tätä nykyä eroavat muusta mallistosta. Huipulla jatkaa ahdettu 3,3-litrainen V6, ja ”perusmoottorina” 252-heppainen kaksilitrainen nelonen niin ikään ahtimella ryyditettynä. Myös 2,2-litrainen diesel on saatavilla joillain markkina-alueilla. Kahdeksannopeuksiselta automaatilta voimaa välitetään asiakkaan valinnasta riippuen joko takapyörille tai kaikille neljälle.

Genesis G70

Sisätiloissa jo vuodesta 2017 vallinnut harmoninen tyyli jatkuu. Päivityksen yhteydessä silmiinpistävin muutos on tullut tietoviihdejärjestelmään, joka on saanut uuden 10,3-tuumaisen monitoiminäytön. Tämän toivotaan iskevän tuleviin asiakkaisiin.

Paparazzi tai oikeammin ”carpazzi” on myös iskenyt ja paljastanut, että paksusti naamioitu G70:n näköinen farmari tai shooting brake on ollut testiajossa liikenteessä. Tästä voi tehdä vain yhden johtopäätöksen.

GV70

Genesiksen kokonaan uusi aluevaltaus asettuu isoveli GV80:n alapuolelle. Sen edustama Pohjois-Amerikan premium D-SUV-luokka on kilpailtu, ja tällä hetkellä paikasta valtaistuimella mittelevät tutut kolme saksalaista, jotka yhdessä edustavat peräti puolta koko segmentin vuosimyynnistä. Haastajan on siis paras olla oikeasti hyvä.

Genesis GV70

Jos lähdetään liikkeelle ulkonäöstä, yhdestä eniten autovalintaan vaikuttavasta tekijästä, niin valmistajan painottamaa atleettista eleganssia on ainakin havaittavissa joka pellissä ja kulmassa. Pyörät ja pyöränkaaret ovat hallitsevat, kuten katumaasturissa kuuluukin. Perä on viisto, eikä ollenkaan niin muhkea kuin GV80:ssa. Muotoilu eroaakin yllättävän paljon isoveljestä. Ehkä onkin niin, että toisin kuin monilla muilla valmistajilla, Genesiksellä muotokieli ei ole täysin kiveen kirjoitettu, vaan taipuu ja elää sitä mukaa, kun uusia sen mukaisia malleja tulee. Sisätiloissa eroja 80-sarjalaisiin ei juuri ole, joten ainakin kuvien perusteella asiat ovat kunnossa sillä saralla.

Genesis GV70

Voimalinjojen puolella GV70 noudattaa merkin uusinta uutta, mikä tarkoittaa, että edelleen yksinomaan polttomoottorit rulettavat. Lähtötason moottorit ovat 2,5-litrainen bensiini sekä 2,2-litrainen diesel. Molemmilla päästään 200 hevosvoiman rajan yli, bensiinimoottorilla aina 304:ään heppaan asti. Huipulla on 3,5 litran V6 380 hevosvoiman huipputeholla. Mikäli omassaan haluaa painottaa urheilullisuutta, kannattaa varustelistalta valita erillinen Sport Package. Mikäli taas harrastaa mökkilomia tai laskettelureissuja, on yksinkertaisesti neliveto parempi valinta.

Genesis GV70

Electrified G80 – ensimmäinen täyssähköinen

Jos edellä puhuttiin vain ja ainoastaan polttomoottoreista, on merkiltä tulossa sentään sähköistäkin voimalinjaa tarjolle. Genesiksellä ei ole kuitenkaan lähdetty hybridideihin, vaan heti kärkeen mennään täyssähköisten maailmaan. Tuloksena on Genesis Electrified G80. Käsittelyyn on siis otettu keskimmäinen sedan, jonka erottaa sähköisenä muusta mallistosta ulkoa päin katsoen oikeastaan vain tiiviistä etusäleiköstä sekä erilaisista vanteista.

Genesis Electrified G80

Latauspistokkeen luukku on täydellisesti piilotettu maskin yläosaan. Mistään ei löydy yhtä ainutta ”Electrified” -tekstiä. Sisälläkään sähköisyys ei pomppaa silmille, mutta mittaristosta löytyy sähkönsinistä ja kierroslukumittari on korvattu sähkömoottorin tehonäytöllä. Genesiksellä vaikuttaa täten olevan varsin konservatiivinen lähestymistapa myös sähköautoihin. Shanghain autonäyttelyssä esitelty sähkö-G80 on myös Genesiksen tapa juhlistaa alle kuukausi sitten tapahtunutta rantautumista Kiinan automarkkinoille.

Merkin ensimmäinen täyssähkö tarjoaa nykyisten tietojen mukaan 500 kilometrin toimintamatkan NEDC-syklillä, ja 350 kilowatin latausteholla akku latautuu 10 prosentista 80:aan parissakymmenessä minuutissa. Nollasta sataan puolestaan ehditään karvan alle viidessä sekunnissa. Auto on lähtökohtaisesti nelivetoinen, mutta on ajettavissa kuljettajan käskystä myös takavetoisena. Edellisessä G/GV80:tä käsitelleessä jutussamme puhuimme GV80:n meluntorjuntajärjestelmästä, ja nyt se on adoptoitu myös Electrified G80:een tukemaan sähköauton äänetöntä kulkua.

Genesis Electrified G80

Teksti: Benjamin Helander Lähde ja kuvat: Genesis

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat