23.2.2021 Ajoneuvot Halpa kesärengas lisää kulutusta lähes litran sadalla! – Moottorin kesärengastesti 2021 Teksti Jussi Saarinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuorein rengastestimme keskittyy markkinoiden edullisimpiin kesärenkaisiin. Niistä löytyi toden teolla eroja. Hyvät renkaat ovat tien päällä halpa henkivakuutus. Silti monelle hankintahinta on tärkeä kriteeri, ja edullisen hinnan ohella tämän päivän rengasvalinnassa korostuvat myös ympäristöä suojelevat arvot.Testasimme kuusi erihintaista kesärengasta, jotka lähestyvät säästöä hyvin erilaisista lähtökohdista. Testirenkaista Haida HD667 ja Tigar High Performance edustavat niin sanottuja hinnat alkaen -malleja ja hankintavaiheen rahasäästöä. Mukana on myös kaksi pinnoitettua eli uusiorengasta: espanjalainen Insa Turbo Eco Evolution Plus ja suomalainen Ässä HP. Pinnoitetut renkaat tehdään vanhoille rungoille, joten suuri osa uusiorenkaasta on kierrätettyä materiaalia – ja siinä mielessä rengas on myös ympäristöystävällinen valinta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPremium-rengas kirittäjänäToista ääripäätä edustaa tulevan kevään uutuus, Nokian Hakka Green 3. Kyseessä on ekorengas, joka ei hintansa ja segmenttinsä puolesta kilpaile halvimpien kanssa, mutta omaa huomattavan matalan vierinvastuksen, ja kulutuskestävyyden kerrotaan parantuneen edeltäjästä yli 30 %. Alhainen vierinvastus kääntyy suoraan kulutussäästöksi ja sitä kautta pienemmiksi päästöiksi. Kulutuskestävyys luonnollisesti säästää rahaa, kun uusia kumeja ei tarvitse hankkia usein.Kuudentena porukkaan valittiin Michelinin kakkosmerkki Kleber, jonka Dynaxer HP4 on hinnaltaan halvimman nelikon ja nokialaisen välissä.Testirenkaiden hintahaitari vaihtelee kiinalaisen Haidan noin 40 euron kappalehinnasta uutuusnokialaisen hieman yli 100 euroon.Vierintävastuksessa huimat erotTestin suurimmat erot tulivat esiin vierintävastuksessa. Renkaiden vierintävastukset mitattiin uusina Nokian Renkaiden testilaboratorion vierintävastusrummulla, joka on hyväksytty renkaiden EU-rengasmerkintöjen mittaamiseen (ISO 28580:2018). 5–6 prosentin ero vierintävastuksessa tarkoittaa yhden prosentin lisäystä polttonesteen kulutukseen.Kokeen tulokset selviävät oheisesta graafista: eroa parhaan ja huonoimman renkaan välille kertyi yli 15 prosenttia, eli jos auto kuluttaa esimerkiksi Hakka Green 3:lla polttoainetta 6,0 l/100 km, Insa Turboilla kulutus nousee lukemaan 6,9 l/100 km.Tällaista kulutuseroa voi pitää jo merkittävänä. Kun olemme aiemmissa testeissämme verranneet keskenään samaa hintaluokkaa edustavia renkaita, erot vierintävastuskokeessa ovat olleet vain muutaman prosentin luokkaa.Rengastestin täydelliset tulokset selviävät 24.2. ilmestyvästä Moottorin numerosta 3/2021. Lehden ilmestymisen jälkeen voit lukea sen sähköisesti Lehtiluukusta. Testirenkaat, koko 205/55 R16 Haida HD667 Insa Turbo Eco Evolution Plus (uusiorengas) Kleber Dynaxer HP4 Nokian Hakka Green 3 Tigar High Performance Ässä HP (uusiorengas) Teksti: Jussi Saarinen ja Juuso Kallioinen Kuvat ja testin toteutus: Test Finland OyMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 19.11.2024 Uutinen Ajoneuvon vuosivero esillä lakiluonnoksessa – ei kuitenkaan realistinen vaihtoehto lähiaikoina 18.11.2024 Vuoden Auto Suomessa Vuoden Auto Suomessa 2025: 45 uutuusmallia – mitä seuraavaksi tapahtuu? 18.11.2024 Ajoneuvot Ford E-Tourneo Courier on uusi kompakti sähkötila-auto, ja tulee samalla paljastaneeksi tietoja Puma EV:stä 17.11.2024 Uutinen Uuden digialustan käyttöönotto on nostanut romuautojen keräysmääriä 17.11.2024 Ajoneuvot Euroopan Vuoden auto -finalistit ovat selvillä – yhdellä pohjarakenteella loistavat mahdollisuudet jo kolmanteen voittoonsa 15.11.2024 Kuolonkolarit Väsymys ratissa aiheuttaa kuolonkolareita 15.11.2024 Liikennepolitiikka Autoliitto sähköpotkulautailusta: poliisille riittävät oikeudet puhallutuksiin Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 20.11.2024 Uutinen Vuoden Auto Suomessa 2025: nämä kuusi mallia etenevät finaaliin – kalleimmankin lähtöhinta alle 42 000 euroa! 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 20.11.2024 Uutinen Helsinki pohtii polttomoottoriautojen kieltoja 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 14.11.2024 Koeajo Koeajo: Range Rover Sport – mukavuutta ja mafia-tyyliä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä