23.2.2021 Ajoneuvot Halpa kesärengas lisää kulutusta lähes litran sadalla! – Moottorin kesärengastesti 2021 Teksti Jussi Saarinen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Tuorein rengastestimme keskittyy markkinoiden edullisimpiin kesärenkaisiin. Niistä löytyi toden teolla eroja. Hyvät renkaat ovat tien päällä halpa henkivakuutus. Silti monelle hankintahinta on tärkeä kriteeri, ja edullisen hinnan ohella tämän päivän rengasvalinnassa korostuvat myös ympäristöä suojelevat arvot. Testasimme kuusi erihintaista kesärengasta, jotka lähestyvät säästöä hyvin erilaisista lähtökohdista. Testirenkaista Haida HD667 ja Tigar High Performance edustavat niin sanottuja hinnat alkaen -malleja ja hankintavaiheen rahasäästöä. Mukana on myös kaksi pinnoitettua eli uusiorengasta: espanjalainen Insa Turbo Eco Evolution Plus ja suomalainen Ässä HP. Pinnoitetut renkaat tehdään vanhoille rungoille, joten suuri osa uusiorenkaasta on kierrätettyä materiaalia – ja siinä mielessä rengas on myös ympäristöystävällinen valinta. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Premium-rengas kirittäjänä Toista ääripäätä edustaa tulevan kevään uutuus, Nokian Hakka Green 3. Kyseessä on ekorengas, joka ei hintansa ja segmenttinsä puolesta kilpaile halvimpien kanssa, mutta omaa huomattavan matalan vierinvastuksen, ja kulutuskestävyyden kerrotaan parantuneen edeltäjästä yli 30 %. Alhainen vierinvastus kääntyy suoraan kulutussäästöksi ja sitä kautta pienemmiksi päästöiksi. Kulutuskestävyys luonnollisesti säästää rahaa, kun uusia kumeja ei tarvitse hankkia usein. Kuudentena porukkaan valittiin Michelinin kakkosmerkki Kleber, jonka Dynaxer HP4 on hinnaltaan halvimman nelikon ja nokialaisen välissä. Testirenkaiden hintahaitari vaihtelee kiinalaisen Haidan noin 40 euron kappalehinnasta uutuusnokialaisen hieman yli 100 euroon. Vierintävastuksessa huimat erot Testin suurimmat erot tulivat esiin vierintävastuksessa. Renkaiden vierintävastukset mitattiin uusina Nokian Renkaiden testilaboratorion vierintävastusrummulla, joka on hyväksytty renkaiden EU-rengasmerkintöjen mittaamiseen (ISO 28580:2018). 5–6 prosentin ero vierintävastuksessa tarkoittaa yhden prosentin lisäystä polttonesteen kulutukseen. Kokeen tulokset selviävät oheisesta graafista: eroa parhaan ja huonoimman renkaan välille kertyi yli 15 prosenttia, eli jos auto kuluttaa esimerkiksi Hakka Green 3:lla polttoainetta 6,0 l/100 km, Insa Turboilla kulutus nousee lukemaan 6,9 l/100 km. Tällaista kulutuseroa voi pitää jo merkittävänä. Kun olemme aiemmissa testeissämme verranneet keskenään samaa hintaluokkaa edustavia renkaita, erot vierintävastuskokeessa ovat olleet vain muutaman prosentin luokkaa. Rengastestin täydelliset tulokset selviävät 24.2. ilmestyvästä Moottorin numerosta 3/2021. Lehden ilmestymisen jälkeen voit lukea sen sähköisesti Lehtiluukusta. Testirenkaat, koko 205/55 R16 Haida HD667 Insa Turbo Eco Evolution Plus (uusiorengas) Kleber Dynaxer HP4 Nokian Hakka Green 3 Tigar High Performance Ässä HP (uusiorengas) Teksti: Jussi Saarinen ja Juuso Kallioinen Kuvat ja testin toteutus: Test Finland Oy Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Škoda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 29.4.2024 Ajoneuvot Mitsubishi ASX faceliftattiin – nyt se on vähän vähemmän identtinen Renault Capturin kanssa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Renkaat Metzeler yhdistää sport-touring- ja supersport-luokan renkaiden edut samassa kumissa 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 27.4.2024 Liikenne Suomalaisten tyytyväisyys joukkoliikenteeseen on noussut – takseihin päinvastoin 26.4.2024 Moottoripyörät Testi: Vedenpitävä reppu pyöräilyyn ja moottoripyöräilyyn – vesitiiveys menee käytettävyyden edelle 26.4.2024 Ajoneuvot Opel Grandland on nyt täysin uusi – luvassa lisää kokoa ja näköä sekä hurjia lupaava täyssähkömalli 25.4.2024 Ajoneuvot Nimi muutettu: Mazda 6 ei katoa, vaan muuttaa muotoaan – tällä kertaa kiinalaisena sähköautona Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 28.4.2024 Uutinen Autohallin rikkonainen ovi aiheutti riidan – sitä ratkottiin kuluttajariitalautakunnassa asti 29.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Opel GT - Tehokas moottori, takaveto ja hulmuava tukka 28.4.2024 Koeajo Koeajo: Hyundai Ioniq 5 N – sähköautokin paranee vaihtamalla 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 22.4.2024 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Simca Chambord V8 - ”kaunis mutta voimaton” 23.4.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: Mercedes-Benz S124 tyylikkäämmäksi tummennuskalvojen poistolla 25.4.2024 Koeajo Koeajo: Suzuki Swift – tonnikeiju tarjoaa halvalla hauskaa 1.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: Toyota Yariksen avolavaversio ei ole ollenkaan hassumpi 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 17.4.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: tältä olisi näyttänyt ainutlaatuinen Porschen versio Lada 2103:sta, jota VAZ ei lopulta hyväksynyt 9.4.2024 Autoilu Auton kilometrimittaria rukattu – mistä huijaus paljastuu?