26.12.2020 Ajoneuvot Huutokauppahelmet – Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Hieman paremmin arkikäyttöä varten varusteltu Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring on eräs kaikkein halutuimmista 911-malleista. Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring on juurikin tunnetun vuosikerran 1973 Carrera RS -malli. Tuon tarinakin on kiehtova. Porschen ylin johtoporras suhtautui hyvin epäilevästi rajoitetun erän erikoismallin menestysmahdollisuuksiin – olihan se vielä hinnoiteltu huomattavasti 911 S -mallia arvokkaammaksi. Epäilyt osoittautuivat pian vääräksi. Välittömästi julkaisun jälkeen tilauksia alkoi tulvia. Ensimmäinen 500 auton tuotantoerä myytiin välittömästi loppuun, toinen 500 auton erä seurasi pian perästä ja lopulta vielä kolmaskin 580 auton erä. Kaikki autot myytiin, vaikka hintaa hinattiin jatkuvasti ylöspäin. Osa näistä autoista sai tehtaalta kilpakäyttöön suuntautuneen varustepaketin M471, joka näkyi puhekielessä lisänimenä “Sport”. Sen sijaan muut mallit tunnettiin kokonaisuudessaan nimellä Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring ja ne voitiin varustella tarpeen mukaan monilla 911 S -mallista tutuilla mukavuusvarusteilla. Tuo RS 2.7 kori ja moottori toimi lähtökohtana sekä saman vuoden 2.8 RSR -mallin luokitukselle että seuraavan vuoden 3.0 RSR -mallille. Myöhemmin myös Porsche 934 ja 935 hyödynsivät samaa luokitusta. Tämä RS 2.7 hyödynsi ohuempaa peltiä, ohuempia ikkunalaseja, kevennettyä sisustaa, levitettyjä pyöränkaaria leveämmille Fuchsin takovanteille sekä tietenkin lasikuituinen ankanpyrstönä tunnettu takasiipi. Keulalta löytyi öljynjäähdytin ja sen vaatima uudelleen muotoiltu etupuskuri. Porschen muotoilujohtaja Tony Lapine loi kylkiin “Carrera” merkinnät, jotka auttoivat tekemään tästä mallista erittäin tunnistettavan. Porsche 911 Carrera RS 2.7 on eräs valmistajan halutuimmista malleista. Maailmalla pyöriikin tänä päivänä jo runsaasti replica-versioita, jotka jäljittelevät tämän harvinaisen, halutun ja erittäin kalliin mallin ulkonäköä. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy1973 Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring – RM Sotheby’sTämä Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring toimitettiin ensimmäiselle omistajalleen Saksan Düsseldorfissa 21. tammikuuta 1973. Tämä sama yksilö päätyi kuitenkin vuonna 1987 Japaniin. Jossakin vaiheessa sen omistuksen aikana autoon oli asennettu sekä uusi Type 91/83 -moottori että 915/08 -vaihdelaatikko – molemmat toki malliltaan autoon kuuluvia.Nämä molemmat muutokset oli tehty jo vuonna 2012 auton siirtyessä erään varsin tunnetun harrastajan hoiviin. Hänen omistussuhteensa aikana autolle teetettiin myös erittäin kattava paljaalle pellille asti jatkunut entisöinti. Tuossa yhteydessä korin todettiin olevan vielä hyvässä kunnossa, mutta helmat ja keulapelti korvattiin uusilla. Uusi sisusta hankittiin osin varastoista ja osin teetettiin. Autoon hankittiin uudet sporttimallin replica-istuimet. Tämän lisäksi alkuperäiset Fuchs-vanteet kunnostettiin. Tuo entisöintityö jatkui myös omistajanvaihdoksen jälkeen ja valmistui vasta hiljattain. Autolla on ajettu vain 1 332 kilometriä tuon entisöinnin jälkeen, mutta auton koko historian mittarilukemasta ei ole luotettavaa tietoa. Tämä upea Porsche 911 Carrera RS 2.7 Touring -yksilö on saanut tehtaalta valmistenumeron 103 3986 ja varusteluna on M472 “Comfort”, josta seuraa tuo Touring lisänimi. Auton alkuperäinen moottori oli yksilö 663045 ja tuotti 210 hevosvoimaa.Auto valmistui tehtaalta eräässä kaikkein mielenkiintoisimmista väreistä: keltainen Signal Yellow (värikoodi 5252). Vain 86 yksilöä kaikista valmistuneista 1 580 autosta sai tämän keltaisen sävyn. Sisätiloihin oli valittu musta keinonahka (13KL) pepitaruutukankaalla ja tummanharmailla matoilla. Myös lisävarustelistalta on valittu monia haluttuja vaihtoehtoja, kuten sportti-istuimet niskatuilla, kolmipistevyöt, lämmitetty takalasi sekä radio. Näistä radio tosin puuttuu. Toinen poikkeus alkuperäisestä on moottoriin luotettavuussyistä asennettu hydraulinen jakoketjun kiristin.Tämä hieno yksilö toimitetaan tulevalle omistajalle oikeanlaisen varapyörän, tunkin, työkalurullan sekä kattavan dokumentaation kanssa. Auto soveltuu monenlaiseen käyttöön klassikkoralleista sunnuntaiajeluihin tai concours-tapahtumiin.Teksti: Henri Posa, kuvat: David Vaughn/RM Sotheby’s, lähde: RM Sotheby’s Lue lisää Kaikki artikkelit 30.6.2025 Kuluttajat Kuluttaja ja automyyjä kiistelivät, lämpenikö tuontiautona maahantuotu uudehko Audi-sähköauto riittävän nopeasti talvella – kuluttajariitalautakunta antoi vastauksen 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 28.6.2025 Ajoneuvot Hyperlupauksin lanseerattu Mercedes-AMG GT XX ennakoi yhden megawatin sähköseuraajaa Uudessakaupungissa valmistettavalle GT 4-oviselle Coupélle 26.6.2025 Ajoneuvot Myydäänkö Maserati? Stellantis pohtii luksusmerkin kohtaloa 26.6.2025 Ajoneuvot Nissan Qashqai e-Power päivittyy: luvassa pienempi kulutus ja sähköisempi ajettavuus 24.6.2025 Ajoneuvot Diktaattorien autot – näillä loistoautoilla yksinvaltiaat ovat ajaneet 23.6.2025 Uutinen Jenkkiavolavan rekisteröinti väärillä papereilla voi johtaa rajuihin seurauksiin – kymppitonnien autoverot voivat langeta maksettavaksi 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 30.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Porsche 718 Cayman GT4 RS - niin harvinainen, ettei edes EU:ta kiinnosta puuttua 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 30.6.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen ID.7 – pitkälle pihistelevä perheauto 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 29.6.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: neloskone – tasavarma arkinen puurtaja yllättää välillä 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 29.6.2025 Ajatuksia autoista Kiitos kaikesta 12 voltin akku, mutta lähde jo eläkkeelle – Ajatuksia autoista 24.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: tunnistatko kuvan auton? (Osa 2) 27.6.2025 Uutinen Kamuxin vastine Moottori-lehden 23.6.2025 julkaisemiin verkkojuttuihin 27.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: sekajuna Sastamalassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 13.6.2025 Uutinen Sähköautojen toimintamatkatestissä uusi ennätys: Tesla kukistui ylivoimaisella tuloksella 20.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Tunnistatko kuvan auton?