28.7.2023 Ajoneuvot Janni Hussi nousi ennätysnopeasti rallin näköalapaikalle Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ralli vei mediapersoona Janni Hussin kertaheitolla. Viime kesän rallikokeilu on jalostunut tavoitteelliseksi työskentelyksi kohti täysipäiväistä kartanlukijan työtä. Janni Hussi, 31, on oiva esimerkki siitä, mihin intohimoinen suhtautuminen yhdessä ahkeruuden kanssa voivat johtaa. Vielä viime vuonna, alkukesästä, median moniottelija ei tiennyt rallista juuri mitään. Tuossa vaiheessa oli sovittu yhdestä kisasta JWRC-mestaruuden vuonna 2021 voittaneen Sami Pajarin kyydissä. Kyse piti olla vain lajikokeilusta, johon vauhtilajeista pitävä nainen suostui.Toisin kävi. Pian Hussi istui toisenkin kisan Pajarin kyydissä, ja oli kuin huomaamattaan antanut pikkusormensa lajin vietäväksi.Kuluvan vuoden alkuun mennessä sitoumukset seurasivat toisiaan. Tammikuussa oli selvää, että Hussi kartturoi Heikki Kovalaista rallin SM-sarjassa. Samaisessa Skoda Fabiassa istui myös toisen kuljettajan, auton omistavan Matias Henkolan kyydissä.Viimeisimpänä käänteenä yhteistyötä on viritelty SM1-luokkaa ja valikoituja MM-ralleja niin ikään Skodalla ajavan Lauri Joonan kanssa.Kaikki tämä alle vuodessa.Niille, jotka luulevat Hussin purjehtineen lajiin sisään tunnettuutensa avulla, erehtyvät. Ensimmäisen tilaisuutensa hän saattoi saada sitä kautta, mutta kaikki sen jälkeinen on ollut Hussin omaa ahkeruutta ja poltetta lajiin.Janni Hussin ja Marko Salmisen yhteistyö alkoi pienten sattumusten kautta.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVinkkimiehen avullaMukana vierellä on kulkenut kokenut preppaaja, Marko Salminen, joka on kartturoinut vuosien saatossa useita kotimaan ja kansainvälisen tason kuljettajia. Salminen istui Toyotan tehdaskuljettajana tällä hetkellä työskentelevän Takamoto Katsutan kartanlukijana tämän uran alkuvaiheessa. Nyt rovaniemeläinen lukee nuotteja uudelle japanilaisnimelle, Nao Otakelle, valmentaa bolivialaista rallikuljettajaa Bruno Bulaciaa ja työskentelee välillä myös Toyota-tiimin säämiehenä. Sekä on tietysti Hussin lähin tukihenkilö, aina kun tämä on avun tarpeessa.Tarvittiin vain sattumusten summa ja yhteistyö Hussin kanssa lähti liikkeelle siltä istumalta. Paikkana toimi lahtelainen hotelli, jossa myös Salminen majoittui Lahti Historic -rallin aikana.- Sami on lahtelainen ja oli kisan aikana kotonaan yötä. Minä olin kuitenkin ilman tukijoukkoja hotellissa. Menin kisapäivän aamuna hotellin aamiaiselle. Tavallisesti minulla on hirveä nälkä, mutta nyt en pystynyt jännitykseltäni syömään. Yhtäkkiä näin tutut kasvot samassa tilassa. Menin kysymään Markolta tutisevalla äänellä, josko voin liittyä seuraan. Olimme nähneet nopeasti illallisella edellisiltana. Marko antoi numeronsa ja pyysi laittamaan viestiä matalalla kynnyksellä, ja minähän laitoin, Hussi muistelee.Asiaa tuli nopeasti, sillä polte lajiin syntyi Hussilla salamannopeasti. Myös Salminen, 44, huomasi saman asian, mikä oli erityisen innostava hetki paljon rallin parissa kokeneelle miehelle.- Jannin motivaatio jäi erityisesti heti mieleeni - etenkin se lause, kun hän harmitteli, ettei saanut kaikkia in-careja (auton sisältä kuvatut videot) talteen, jotta olisi voinut oppia omista virheistään.Nälkä kasvoi syödessä ja pian Hussi oli itsenäisesti tutustumassa myös muihin lajin parissa toimiviin.- Se oli jotenkin menoa heti, jotain loksahti päässä sen ensimmäisen rallin aikana. Halusin jatkaa rallia harrastuksena ja nähdä, miten nuotti alkaa asettumaan. Heti Lahden kisan jälkeen laitoin (RTE-Motorsportin yrittäjä Janne) Eroselle viestiä, että laita kamat tulemaan, naurahtaa Hussi.Siinä vaiheessa paluuta ei enää ollut, eikä taaksepäin tarvinnut katsoa. Ralli oli tullut Hussin elämään vauhdilla ja eteenpäin tähyttiin yhä kasvavin treenimäärin.Videot omasta suorituksesta ovat parasta materiaalia, sillä niiden tarkastelu ei katso aikaa eikä paikkaa.- Aloin huomaamatta iltaisin selata somesta myös muiden videoita. Niistä voi saada oppia lisää, ja Marko neuvoi, miten asioita voi treenata kotona incarien mukaan.Marko Salmisen (oik.), Lauri Joonan (kesk.) ja Janni Hussin (vas.) yhteistyö on laajentunut viime aikoina.Kiireinen rallikausiHeti alkuvuodesta tulikin tieto, että Hussi oli lähdössä kotimaiseen SM-sarjaan ja sen korkeimpaan, SM1-luokkaan Kovalaisen kyydissä. Se oli kuitenkin vasta runko kaikelle sille, mitä sittemmin on tapahtunut.- Olin hakenut harrastuskaveria jo ennen sitä. Minulla oli selkeä "pläni" jatkaa rallin parissa ennen kuin yhteistyö Heikin kanssa tuli mahdolliseksi.Nykyisessä toimintamallissa Salminen on aina läsnä vähintään puhelinsoiton päässä, jos sormi menee suuhun.- Perusjutut osaan, kuten nuottisuunnitelman tekemisen. Kun olen saanut sen tehtyä, Marko tsekkaa, onko se sinnepäinkään. Välillä on ja välillä ei.Viron MM-rallissa Hussi oli paikalla, koska kävi tekemässä ralliin nuotit yhdessä Joonan kanssa. Viikkoa myöhemmin he olivatkin jälleen ralliautossa, EM-sarjaan kuuluvassa Rooman osakilpailussa.Vauhti Hussin kartanlukijan uralla tuntuu vain kiihtyvän. Salminen pitää Hussin puolia etenkin silloin, jos yhteistyöehdotus tai pyyntö kartanlukijaksi ei ole hyväksi uran jatkon kannalta.Yhteistyö Joonan kanssa on kuitenkin parasta, mitä Hussin nuorella ralliuralla on saattanut sattua. Kun kuljettaja on jo mukana kansainvälisissä arvoralleissa, ei ihanteellisempaa paikkaa kehittyä omassa tehtävässä voisi Hussille kuvitella.Ralli tahdittaa Hussin arkea nykyisin siinä määrin, että hän päätti jättää pääasiallisen leipätyönsä radiojuontajana sikseen, jotta voi keskittyä orastavaan ralliuraansa.- Olin siinä pisteessä muutoinkin elämässä, että olin tehnyt pelkästään töitä monta vuotta. Jotain muuta piti saada. Eihän sitä koskaan tiedä, mihin tämä kaikki johtaa. Opetellaan nyt asiat huolella, jotta voin joskus olla oikeasti siellä pro-tasolla.Janni Hussi on nähty kartturina myös F1-sarjasta tutun Heikki Kovalaisen vierellä.Hermo kestääRallikartturina kilpailemiseen Hussilta löytyy tekemistä tukevia luonteenpiirteitä. Välillä sormi saattaa yhä mennä suuhun, mutta ratkaisukeskeisenä ihmisenä Hussi ei jää neuvottomaksi.- Paineensietokyky on yksi vahvuuksistani. Minulla ei ole rutiinia, jos jotain odottamatonta tapahtuu, mutta olen monessa liemessä keitetty. Tämä on tiimityötä, joka on minulle tuttua jo niiltä ajoilta, kun pelasin 13 vuotta jalkapalloa kilpatasolla. Tiedän, mitä on puhaltaa yhteen hiileen.Tässä vaiheessa juttutuokiota kuunnellut Salminen ei voi kuin nyökytellä. Juuri tällaisena hän oppi Hussin tuntemaan, kun ralliprojekti "lähti lapasesta".- Janni ei jäädy, vaan tekeminen jatkuu. Ei häntä hetkauta mikään. Hän on iloinen ja reipas ihminen, jonka kanssa on helppo tulla toimeen. Minuakaan ei kiinnostanut ennen auttamispäätöstäni se, että hän on Janni Hussi, vaan se, millainen hän on ihmisenä ja millainen halu hänellä on lajia kohtaan.Jo lähitulevaisuuden ajokeikat näyttävät erittäin lupaavilta Hussin osalta. Sovittuja kilpailuja riittää niin Suomessa kuin ulkomaillakin.- Jotain sarjaa ajetaan varmasti ensikin vuonna. Toiveeni on, että saan tehdä tätä johdonmukaisesti. Mitään lukkoonlyötyä ei vielä ole.Erityisen kiitoksensa Hussi antaa lajin parissa työskenteleville ihmisille. Vastaanotto on ollut lämmin.- Jotenkin vetää nöyräksi, kuinka hyvin minut on otettu vastaan. Kaikilla on tietysti ennakkoluuloja, jos pärstä on kulunut etupeltoon lehdissä, mutta siitä huolimatta kaikki on mennyt kivasti. Se lämmittää mieltä. Marko on laupias, joka auttaa minua kehittymään. Ilman häntä tekemiseni näyttäisi ihan erilaiselta. Tuuria oli siinä se, että satuimme samaan aikaan aamupalalle, Hussi päättää.Teksti ja kuvat: Miika WuorelaMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan 25.5.2025 Moottoriurheilu Härkien taistelussa – Lamborghini Super Trofeo World Final 21.5.2025 Ajoneuvot Nissan Micran kuudes sukupolvi astui esiin täyssähköisenä – Vuoden Auto jo syntyessään? 20.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Muistatko Marcus Grönholmin MM–Peugeotin? 206 WRC on häijyn hintainen ralliohjus 17.5.2025 Ajoneuvot Macron vaihtoi täyssähköön – DS No8 palvelee nyt Ranskan presidenttiä jälleen perinteisemmällä korimallilla 16.5.2025 Ajoneuvot Nimi vaihdettu: DS 4 on jatkossa DS N°4 15.5.2025 Ajoneuvot Fiat on valmistanut esisarjan 500 Hybridit – kehityksen meneminen tavallaan takapakkia on tässä kohtaa täysin välttämätöntä 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Ajoneuvot Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 24.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: CF Moton ensihuollossa kävi hupsis – pyörä pajalla koko päivän 24.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: "Mummo Ankan" Detroit Electric 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 22.5.2025 Käyttötesti Käyttötesti: kulutus kitkarenkailla yllätti – Dacia Duster 20.5.2025 Koeajo Koeajo: Mercedes-Maybach S 580 e – unelmia ja toimistohommia 23.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: huima 6 762 matkustajan alus 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 25.4.2025 Peräkärryt Moottori 100 vuotta: peräkärryn akseli taittui väistökokeessa