3.9.2020 Liikenne Jättikoneiden valtakausi päättyy – korona viimeisteli 747:n ja A380:n kohtalot Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Vielä reilut vuosikymmen sitten ilmailuala uskoi vahvasti suuriin, nelimoottorisiin ja yli 500 matkustajan kapasiteetin omaaviin koneisiin. Ajat ovat kuitenkin muuttuneet ja nyt nämä jumbot eläköityvät ennätystahdilla. Moottori uutisoi 6.4.2020 Hollannin kuninkaallisen lentoyhtiön KLM:n historiallisesta päätöksestä luopua Boeing 747-koneidensa käytöstä matkustajaliikenteessä. Kuluva vuosi on tunnetusti ollut lentoliikenteelle kautta aikain tappiollisin, ja erityisesti mannertenvälisiä matkustajalentoja operoivat yhtiöt ovat olleet hankaluuksissa.Kesän aikana jälleen kaksi maineikasta lentoyhtiötä, British Airways ja Qantas, päätyivät eläköittämään 747-laivastonsa. Molemmat yhtiöt ehtivät operoida tätä ”ilmojen kuningatarta” lähes 50 vuoden ajan. British Airways oli lisäksi maailman suurin Boeing 747-matkustajaoperaattori. Se oli yli 30 vuotta 747-400-tyypin pääkäyttäjä.Qantas lensi viimeisen kaupallisen 747-lentonsa 23.7. Sydneystä Los Angelesiin. British Airways on puolestaan ilmoittanut, ettei enää ota varastoituja jumbojaan uudelleen käyttöön.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyRahtilentoja, testialustoja ja virvoitusjuomatölkkejäEdellä mainitut kolme käyttötarkoitusta ovat yleisimmät eläköityvien matkustajajumbojen kohdalla. Rahtilentojen kysyntä on pandemian aikana vain kasvanut, joten matkustajakoneita on sovitettu laajasti rahtikäyttöön. Näin esimerkiksi KLM on tehnyt oman 747-400-laivastonsa kanssa.Lisäksi valmistaja tarjoaa Boeing Converted Freighter -modifikaatiota, eli muuttaa käytettyjä matkustajakoneita rahtikoneiksi. Tällaisia 747-400BCF-koneita lentää maailmalla jo useilla eri rahtiyhtiöillä. BCF eroaa tavallisesta rahti-jumbosta suuremmilla miehistötiloillaan sekä nokan suuren rahtioven puuttumisella. BCF onkin parempi kuljettamaan suuria määriä pienempää rahtitavaraa konteissa, kuin yksittäisiä kookkaampia kappaleita.Lentokonemoottorivalmistajat testaavat uutuusmoottoreidensa lentokelpoisuutta oikean koneen siivessä. Aivan suin päin sukkelaan ei uudella moottorilla taivaalle lähdetä, vaan sellainen ripustetaan varta vasten testikäyttöön rakennetun nelimoottorisen koneen siipeen neljänneksi tai viidenneksi. Tällaiseen tehtävään Rolls-Royce ja General Electric ovat hankkineet Qantasin laivastosta eläköityneitä jumboja.Kolmas ja yleisin kohde aktiiviuransa jättäville jumboille ovat varastokentät. Esimerkiksi Yhdysvaltojen lounaisosissa on useita lentokoneiden hautausmaiksi kutsuttuja aavikkokenttiä, joiden ilmasto-olosuhteet ovat otolliset metallitavaran säilömiselle. Kenties kuuluisin niistä sijaitsee Mojaven aavikolla eteläisessä Kaliforniassa. Sinne on sijoitettu hehtaarikaupalla lentokoneita, osa pelkästään varastoon ja osa purettaviksi. Purettavien koneiden materiaalit päätyvät lopulta kierrätykseen. Myös yksi Finnairin vanha nelimoottorinen Airbus A340 OH-LQA päätyi vuonna 2016 Atlantin taakse romutukseen.Airbus A380:n tilanneTaivaan Titaniciksikin kutsuttu Airbus A380 on kaikkien aikojen suurin matkustajalentokone. Kahdessa kokonaisessa kerroksessa matkustaa parhaimmillaan pitkälle yli 800 matkustajaa. Koska jo tyhjänä 277 tonnia painavalle nelimoottorikoneelle maistuu erittäin hyvin kerosiini, ei sillä kannata missään nimessä vajaita kuormia lennätellä. Tämän vuoksi konetyyppi on hyvin ymmärrettävästi operaattoreilleen ongelmallinen nyt kun suuria määriä matkustajia ei voi ottaa kyytiin.Kiperimpään tilanteeseen on joutunut dubailainen Emirates Airlines, joka ainoana lentoyhtiönä maailmassa operoi yli sataa A380:tä. Lähes puolet maailman kaikista tilatuista 251:stä superjumbosta ovat Emiratesin. Yhtiön 270 koneen laivastossa ei ole lainkaan kapearunkokoneita, vaan pienimmänkin kapasiteetin reitit operoidaan vähintään maailman suurimmalla kaksimoottorikoneella, Boeing 777:llä. Yhtiö pyöri jo ennestään riskirajoilla. Se on joutunut perumaan viimeiset A380-tilausoptionsa, mikä johti koko projektin lakkauttamiseen Airbusin osalta. 100 Emiratesin A380-konetta seisoo parhaillaan varastossa Dubai World Central -lentokentällä keskellä emiirikunnan aavikkoa.Emiratesin koneiden ohella lähes kaikki muutkin maailman A380-koneet ovat olleet pandemia-aikana parkissa. Osa yhtiöistä pitää niitä kotikentällään, osa taas suuremman varastointikapasiteetin kentillä muualla. Jotkut yhtiöt, esimerkiksi Air France ja Singapore Airlines, ovat päättäneet poistaa superjumboja kirjoistaan pysyvästi. A380 on verrattain tuore konetyyppi, sillä se otettiin kaupalliseen käyttöön vuonna 2007.Muutama yksilö on kuitenkin jo tullut käyttöikänsä päähän ja edennyt purettavaksi. Ensimmäinen romutettu A380 oli Singapore Airlinesin 9V-SKA. Suinkaan kaikki varastoidut yksilöt eivät mene vielä romutukseen, vaan niitä yritetään saada myytyä. Myyntimiehillä saa olla hyvät puhelahjat, sillä matkustajaliikenteeseen ei-haluttu konetyyppi ei epätavallisen rakenteensa vuoksi ole myöskään kovin taipuisa vakituiseksi rahtikoneeksi. Muutamat yhtiöt ovat poistaneet A380-yksilöistään istuimia ja lennättäneet niillä pandemia-aikana kevyttä rahtia.Varmaa on, että ennemmin tai myöhemmin jättikokoisten matkustajakoneiden aikakautta muistellaan museoissa. Matkustajakoneiden koon yläraja näyttää nyt tulleen vastaan.Teksti ja kuvat: Benjamin Helander Lähteet: Planespotters.net, British Airways Lue myös: Näppärä Airbus A220 lentää viruksista välittämättä – mutta mikä on A220? Boeing potkaisi itseään nilkkaan – valmistaja unohti mainion 757-mallin kehittelyn KLM luopui Jumbojeteistä matkustajakäytössä – 747 on jo todellinen harvinaisuus Ahdingosta valoon – Airbus 50 vuotta Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 21.12.2024 Liikenne Synkkiä lukuja liikenteestä – lasten tieliikennekuolemat hälyttävässä kasvussa 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna 17.12.2024 Liikenne Taksivälittäjä paljastaa: näitä arkisia ja vähemmän arkisia esineitä asiakkaat unohtavat takseihin 16.12.2024 Sähköautot Hyundai Inster rymistelee sähköautojen hintakisaan – 25 000 euroa ja pitkä toimintamatka Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja