15.5.2023 Ajoneuvot Karavaanarin ABC: Pohjaratkaisun valintaan kannattaa käyttää aikaa ja ajatusta Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Jokaisen matkailijan henkilökohtainen tarve määrittelee sitä, millainen matkailuauton tai -vaunun pohjaratkaisu palvelee parhaiten. Monet päätyvät caravan-harrastuksessaan ennen pitkää oman auton tai vaunun hankintaan. Vuokrakalustolla pääsee helposti liikkeelle, ja niitä vuokraamalla omia mieltymyksiä ja tarpeitaan voi myös tutkia, ennen kuin hankkii itselleen oman kaluston.Kun omaa ajoneuvoa hankkii, yksi tärkeimmistä asioista, mikä kannattaa valintaa tehdessä ottaa tarkasti huomioon, on pohjaratkaisu – ja se, että se toimii nimenomaan omaan tarpeeseen. Pohjaratkaisun valintaan kannattaa käyttää aikaa ja ajatusta.Tätä ennen matkailuauton valinnassa on usein mietitty itselle se mieluisin korimalli – alkovilla, integroitu vai puoli-integroitu, vai pärjääkö retkeilyautolla. Korimalli määrittää paljon myös ajoneuvoon majoittumaan mahtuvaa henkilömäärää.Kun korimalli on suunnilleen haarukassa, tämän jälkeen voi lähteä miettimään asiaa auton tai myös vaunun pohjaratkaisun kautta. Siinä, päätyykö valinnassaan vaunuun vai autoon, voi vaikuttaa moni asia, kuten esimerkiksi se, haluaako harrastaa kausipaikalla vai liikkuvampaa matkailua.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyTarve määrittää pohjaratkaisuaPohjaratkaisun valinnassa tarve on suurin määrittäjä – lapsiperhe tarvitsee luonnollisesti erilaiset tilat kuin kahdestaan liikkuva pariskunta. Pohjaratkaisun valinnassa kannattaa ottaa siis huomioon se, että millaisella porukalla olet lähdössä reissuun. Itelleen onkin hyvä esittää kysymys, millainen pohjaratkaisu olisi juuri hyvä minun tarpeisiini.Auton koon, korimallin ja pohjaratkaisun valinnassa on myös tärkeä muistaa yksi erityisen tärkeä seikka. Vuokra-autoa valitessa kannattaa ottaa huomioon myös se, että jos valitset liian pienen vaunun tai auton tarpeisiisi, voit saada aivan väärän kuvan koko harrastuksesta ja harrastus jää yhteen kertaan.Mieti myös sitä, mitä haluat ja aiot tehdä, kun liikut matkailuautolla paikasta toiseen? Kulkeeko mukanasi sähköpyöriä, kanootteja tai muita harrastuvälineitä? Matkailuajoneuvon tavaratilaa tai muiden harrastusvälineiden kiinnitysmahdollisuuksia kannattaa pohtia siis etukäteen.Tarvitsetko nelivetoa?Caravan-harrastuksessa korostuu tänä päivänä myös yhä enemmän ja enemmän se, että matkailuautolla suunnataankin leirintäalueen sijaan jonnekin muualle, jopa keskelle erämaata. Jos halua on kääntää harrastusta tähän suuntaan, saatat tarvita auton, jossa on neliveto ja kykyä edetä haastavammassa maastossa, mutta sen lisäksi myös isokokoiset niin sanotut ”hupiakut”, joiden avulla keskellä ei mitään pärjää pidemmänkin aikaa ilman verkkovirtaa.Muista myös, kun selvität matkailuautosi tarpeita, auton nukkumapaikkojen määrä ei ole välttämättä sama luku, kuinka monta henkilöä autossa saa matkustaa. Retkeilyautoissa turvavyöpaikkoja voi olla vain kaksikin, mutta usein kuitenkin enemmän. Turvavyöpaikkojen määrä matkailuautoissa on yleisesti neljä, joissain malleissa viisi. Jos tarvitset turvavyöpaikkoja matkantekoon isommalle seurueelle kuin viidelle henkilölle, ratkaisu voi olla henkilöauto sekä riittävä vetokyky tarpeeksi ison matkailuvaunun vetämiseen.Kausi- vai ympärivuotiseen käyttöön?Vuodenaika vaikuttaa siihen, millainen auto kannattaa hankkia itselleen. Jos autolla liikkuu ja matkailee paljon talvella, silloin kannattaa kiinnittää erityistä huomiota esimerkiksi siihen, millainen auton tai vaunun lämmitysjärjestelmä ja eristys on. Markkinoilla on myös esimerkiksi vaunuja, jotka on suunniteltu kevät-, kesä- ja syyskäyttöön, mutta ei talveen.Vastaavasti joissain vaunuissa ja autoissa lämpöeristykseen on erityisesti kiinnitetty huomiota ja tuotteita markkinoidaan nimenomaan pohjoisen olosuhteisiin. Integroitujen autojen eristys on yleensä kaikkein paras, koska myös auton ohjaamon osalta lämpöeristys on tehty samoin kuin auton muissakin osissa. Lattialämmitys on talvella mukava ja miellyttävä ratkaisu.Jos matkailuajoneuvoa käyttää talvella paljon, tällöin esimerkiksi etuteltta on hyvä ratkaisu, joka katkaisee pahimman tuulen ja tuiverruksen, kun vaunusta tai autosta kulkee sisään tai ulos.Nyrkkisääntönä voi kuitenkin sanoa, että uudet ja nykyaikaiset matkailuvaunut ja -autot lähes poikkeuksetta kaikki sopivat ympärivuotiseen käyttöön, jollei tuotetta ole erityisesti suunniteltu vain lämpimien ilmojen tuotteeksi. Talvikäytössä myös nelivetoinen ratkaisu voi olla hyvä vaihtoehto. Neliveto auttaa silloinkin, jos autolla aikoo matkailla esimerkiksi leinrintäalueiden ulkopuolella.Pohjaratkaisuja on valtava määrä erilaisia, eikä niitä kaikkia voi käydä mitenkään läpi yhdessä jutussa, mutta tiettyjä pääsääntöjä niissäkin on.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyParivuode on yleisinVuoteet määrittelevät pohjaratkaisua hyvin paljon – ja yleisin pohjaratkaisu on sellainen, missä vuode on selkeästi parivuoteena. Usein parivuode sijoitetaan matkailuauton perälle. Tämä siksi, että parivuoteen alle on helppo sijoittaa tavaratila ja parivuoteen sijoituskorkeudella voidaan vaikuttaa myös siihen, että millainen takatalli sen alapuolelle saadaan.Parivuode voidaan sijoittaa joko pitkittäin tai poikittain ja yleensä sen välittömään läheisyyteen sijoitetaan myös wc- ja suihkutila. Kun parivuode sijoitetaan poikittain, vaunuun saadaan enemmän tilaa. Tätä ratkaisua käytetään esimerkiksi lyhyimmissä vaunuissa.Matkailuvaunuissa vuode voi olla myös vaunun etuosassa. Joissain pohjissa kylpyhuone on sijoitettu vaunun perälle ja sen eteen makuuhuone, saadaan vaunuun paljon avaruutta.Monessa matkailuautossa takatilan makuuhuone on rakennettu erillisvuoteiksi. Vuoteet on nostettu korkealle ja niiden välissä voi olla pienet portaat, jotka helpottavat vaunuun nousemista. Tällä ratkaisulla takatalli saadaan hyvin tilavaksi korkeussuunnassa. Monissa malleissa vuoteiden väliin saa myös erillispalan, jolloin erillisvuoteesta tuleekin koko matkailuauton peräosan valloittava king size -vuode.Erillisvuode vaatii pituuttaErillisvuode vaatii matkailuautolta pituutta. Tällaisessa tapauksessa wc- ja suihku on usein heti makuuhuoneen jälkeen ja ne saa myös suljettua omaksi osastokseen kääntämällä oven sulkemaan tila keittiön puolelle.Saarekevuode tarkoittaa puolestaan sitä, että vuoteeseen on esteetön kulku sängyn molemmilta puolilta. Tämä ratkaisu on suosittu nykyään, koska se tekee makuuhuoneeseen avaruuden tuntua, aivan kuin kotona olisi. Joissain malleissa vuoteen korkeutta voi myös säätää, jolloin alla olevan takatallin koko myös muuttuu.Erillisen makuuhuoneen lisäksi matkailuauton tai -vaunun majoituskapasiteetti riippuu muista ratkaisuista. Monissa autoissa etupään istuinryhmästä saa lisää vuodepaikkoja ja myös etupään laskettava vuode tuo lisää makuupaikkoja. Laskuvuode toimii tässä asiassa varsinkin hyvin, koska sen voi nostaa ylös päiväkäyttöä varten ja laskea alas yökäyttöön. Laskuvuoteita on tuotu myös matkailuvaunuihin, jolloin niiden majoituskapasiteetti nousee.Matkailuvaunuissa viime vuosina yleistynyt ratkaisu on niin sanottu etukeittiö. Tällöin vaunuun saadaan tilava keittiö tilavine ruokailutiloineen, ja muiden tilojen käyttö ei ole keittiössä hääräämisen esteenä ja päinvastoin.Oman mieluisan pohjaratkaisun löytäminen voi vaatia aikaa, mutta ajankäyttö asiassa kannattaa. Kun pohjaratkaisu toimii, arki matkailuvaunussa tai -autossa on huomattavasti mukavampaa ja sujuvampaa eikä iso investointi mene hukkaan.Teksti Manu Tuppurainen Lähteet Moottorin arkisto, liikkuvakoti.fi Kuvat Moottorin arkistoKaravaanarin ABC -juttusarjassa perehdytään matkailuautojen -ja vaunujen sekä karavaanielämään harrastusta aloittavan harrastajan näkökulmasta.Lisää aiheestaKaravaanarin ABC: Matkailuautojen erilaiset korimallit on hyvä selvittää heti alussa Karavaanarin ABC: Miten alkuun harrastuksessa – omalla vai vuokrakalustolla?Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon – yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 20.12.2024 Moottoriurheilu Formula-fanin viime tingan lahjavinkki: Lego Icons McLaren MP4/4 Senna 20.12.2024 Ajoneuvot Koeistuttu: Dongfeng Nammi Box on erikoisimpia sähköautoja vähään aikaan – 25 tonnilla saa paljon, muttei tarkoituksellisestikaan miellytetä kaikkia 20.12.2024 Uutinen Volkswagenin ID.-täyssähköautot ylittivät 10000 auton rajan Suomessa 20.12.2024 Ajoneuvot Autoliitto varoittaa: pitkät pyhät vaaraksi autoille – ”nyt olisi korkea aika tarkistaa…” 18.12.2024 Automatkailu Ulkomaille automatkaileva, ensi vuonna helpottuu – Vihreä kortti digitaaliseksi 17.12.2024 Uutinen Tämäkin oli kiinalaisille autoille langetettujen rangaistustullien vaikutusta – suuri määrä hybridejä myyntiin 17.12.2024 Autoilu Vähäpäästöisten autojen pysäköintialennus Helsingissä loppuu monilta ensi vuonna Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 25.12.2024 Ajoneuvot Valtionpäämies vaihtoi sähköautoon - yhdellä latauksella pääsisi noin 52 kertaa hänen valtakuntansa tieverkon läpi 25.12.2024 Koeajo Koeajo: Audi Q4 e-tron – entistä pidemmälle ja entistä paremmin 26.12.2024 Lentokoneet Mitä tulee, kun yhdistää historian suurimman ja nopeimman matkustajalentokoneen? - British Airwaysin uusi ykkösluokka 24.12.2024 Lentokoneet Finnairilla on taas joulupukkitarroja koneissaan - Qantas kuitenkin tohti haastaa pukin virallisen lentoyhtiön joulutarrakisaan 24.12.2024 Käytetyt autot Lähes 10-vuotiaasta, 100 000 ajetusta Porsche Panamera -lataushybridistä hajosi ajoakku – 27 000 euron lasku lävähti 23.12.2024 Laivat Helsingissä rakennettiin neljän vuoden aikana kuuden aluksen loistoristeilijäluokka - nyt tuoreinkin niistä on 20-vuotias 19.12.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguanin akku purkautui yllättäen 18.12.2024 Renkaat Autoliitto jyrähtää vellovaan rengaspainekeskusteluun: "paineiden alentamisesta ei ole mitään hyötyä" 22.12.2024 Lentokoneet Finnair vastaanotti jo toiseksi viimeisen Airbus A350 -yksilönsä - tervetuloa kotiin, OH-LWT 13.12.2024 Kuluttajat Toyotan suosikkimaasturissa voi tulla vastaan ikävä sähköongelma – korjaus maksaa pahimmillaan jopa yli 5 000 euroa! 25.11.2024 Laivat Kaikkien aikojen nopeimmin Atlantin ylittäneestä valtamerilaivasta tehdään upottamalla maailman suurin keinoriutta 1.12.2024 Laivat Helsingistä tekee joulusesongin luksusristeilyitä maailman kyvykkäin huvialus, joka on tunkeutunut mm. pohjoiselle luoksepääsemättömyyden navalle 5.12.2024 Uutinen Mika osti uuden Fordin vetokoukulla – autossa ilmeni ongelma, joka yllätti vannoutuneen Ford-miehen täysin: ”Alkaa usko horjua” 10.12.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: vajaan vuoden ajamisen jälkeen Mercedes-Benz S124:ään alkaa vihdoin ilmaantua vikoja