26.4.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Citroën GS Club C-Matic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aikanaan maahantuojan esittelyautona toiminut Citroën GS Club C-Matic -yksilö on pala maamme autoilun historiaa. Nyt se olisi kaupan. Kaasunestejousitettu 1970-luvun ranskalaisauto on aina houkutteleva ja mielenkiintoinen tapaus. Eräs näistä kiehtovista automalleista on Citroën GS Club C-Matic.Citroën osui kultasuoneen julkaistessaan ikonisen DS-mallin Pariisin autonäyttelyssä vuonna 1955. Seuraavalla vuosikymmenellä rättisitikkaa päivitettiin Dyaneksi ja persoonallisesti muotoiltu Citroën Ami näki päivänvalon, mutta mallistossa oli vielä tilaa. GS esiteltiin vuonna 1970 ja seuraavana vuonna se saalisti Vuoden Auto -tittelin.Citroën GS esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä 1970, kun upea Citroën SM esiteltiin samana vuonna Genevessä. Näistä GS valittiin Vuoden Autoksi 1971 ja edellä mainittu SM sijoittui kolmanneksi. Kyseessä oli Citroënille upea vuosi, josta on nyt kulunut 50 vuotta.GS keräsi kehuja muun muassa aerodynamiikasta, mukavuudesta ja turvallisuudesta kaiken teknisen edistyksellisyyden lisäksi. Kyseessä oli varsin erityinen auto.Sulavasti muotoillun korin ilmanvastuskerroin oli ajalle vaikuttava 0,318, joka auttoi kevyen korin kanssa hieman laihasti moottoroitua autoa ripeään liikkumiseen. Aerodynaamisesti tehokas Kamm-perä sekä ilmanvastusta pienentävät koteloidut takapyörät kantoivat DS:n muotokieltä uudelle aikakaudelle.Kaasunestejousitus yhdisti vakaan ja mukavan kulun. Levyjarruja oli peräti neljä kappaletta.Moottorina oli kooltaan kompakti nelisylinterinen vastaiskumoottori. Auto esiteltiin 1,0-litraisella moottorilla ja litratilavuus kasvoi myöhemmin desilitran välein. GS esiteltiin nelipykäläisellä käsivalintaisella vaihteistolla, mutta myöhemmin se sai vaihteen lisää ja toiseksi vaihtoehdoksi lisättiin puoliautomaattinen vaihteisto. Citroën tarjosi tässä luokassa poikkeuksellisesti levyjarrut auton molemmilla akseleilla. Tämän lisäksi kaasunestejousitus takasi tuohon aikaan ylivertaisen yhdistelmän ajettavuutta ja mukavuutta. Ranskalaisvalmistaja haaveili takuulla valloittavansa tällä markkinat ja kieltämättä suoritus oikeutti siihen. Auton kehitystyökin oli imaissut firman lähes konkurssiin. Saksalaiset jatkoivat kuitenkin omiensa suosimista, mutta onneksi GS oli kotimaassaan riittävä menestys pitämään tuplaväkäsen maailmankartalla. Näppäräksi muotoiltu GS omasi myös erikoisesti auenneen tavaratilan kannen.Suomessa maahantuonnista vastasi Korpivaara ja ensimmäiset GS:t saapuivat joulukuussa 1970. Varustetasoja oli Confort, Club ja Super Confort – Pallas liittyi joukkoon vasta myöhemmin. Esimerkiksi Citroën GS Club C-Matic tarkoittaa club-varusteltua mallia puoliautomaattisella vaihteistolla. Osan aikaa myös moottorin litratilavuudesta viestittiin suoraan mallimerkinnässä.Tämä maahantuojan esittelyautona toiminut yksilö on käyttöönotettu elokuussa 1978.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Citroën GS Club C-MaticTämä Citroën GS Club C-Matic on hyvin erityinen maamme autohistorian kannalta. Kyseinen yksilö on toimitettu jo uutena Suomeen Korpivaara Oy:n esittelyautoksi ja käyttöönotettu elokuussa 1978. Auto on myynti-ilmoituksen mukaan palvellut sen jälkeen myös tunnettua läänintaiteilijaa, joka piti autosta hyvää huolta hinnasta piittaamatta. Hän onnistui kuulemma hankkimaan Geesuun myös uudet pintapellit ja osin siksi auto vaikuttaa nykyään niin hienokuntoiselta.Museorekisteröidyn auton pellin alla on 1,2-litrainen nelisylinterinen vastaiskumoottori.Tämä GS on sittemmin museorekisteröity. Kesäkuussa 2020 suoritettu katsastus on näin ollen vielä pitkään voimassa. Moottorina on 1,2-litrainen versio vastaiskumoottorista. Se tuottaa tiettävästi noin 60 hevosvoimaa tehoa, mutta samalla tulee muistaa aerodynaamisen auton painavan vain noin 900 kilogrammaa. Puoliautomaattinen vaihteisto välittää voiman etupyörien kautta tiehen.Kojelauta on jo muovia, mutta verhoiluvärinä on pirtsakka sininen.Auton sininen ulkokuori ja sirot kromipuskurit, yhdessä tyylikkäiden pölykapselien kanssa istuvat kokonaisuuteen hienosti. Sisäverhoilu noudattelee samaa sinistä teemaa, mutta muovi on jo löytynyt hallitsevaksi materiaaliksi.Upea GS on hävinnyt jo pitkälti katukuvasta, mutta tälle yksilölle ei sitä kohtaloa toivoisi. Hyvää kotia kaivataan, jotta Korpivaaran tarina kerrotaan tuleville sukupolville muutenkin kuin vain Toyotan osalta. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Citroën, tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet – avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: kesärenkaat tekivät käytetystä Toyota Priuksestamme aivan eri auton 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: olisiko Suomen oma Bluesmobile tällainen? 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 2.6.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Mercedes-Benz E 350 Bluetec Cabriolet - avomersu, joka ei kavahda asuntovaunua tai venetraileria 2.6.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota Aygo X – nyt hybridinä todella pihi 30.5.2025 Testit Moottori 100 vuotta: väärin kuormattu peräkärry oli väistökokeessa hengenvaarallinen 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 1.6.2025 Matkailu 85 vuotta sitten käytiin yksi merkittävimmistä toisen maailmansodan operaatioista 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”