26.4.2021 Ajoneuvot Käytetyt erikoisuudet – Citroën GS Club C-Matic Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Aikanaan maahantuojan esittelyautona toiminut Citroën GS Club C-Matic -yksilö on pala maamme autoilun historiaa. Nyt se olisi kaupan. Kaasunestejousitettu 1970-luvun ranskalaisauto on aina houkutteleva ja mielenkiintoinen tapaus. Eräs näistä kiehtovista automalleista on Citroën GS Club C-Matic.Citroën osui kultasuoneen julkaistessaan ikonisen DS-mallin Pariisin autonäyttelyssä vuonna 1955. Seuraavalla vuosikymmenellä rättisitikkaa päivitettiin Dyaneksi ja persoonallisesti muotoiltu Citroën Ami näki päivänvalon, mutta mallistossa oli vielä tilaa. GS esiteltiin vuonna 1970 ja seuraavana vuonna se saalisti Vuoden Auto -tittelin.Citroën GS esiteltiin Pariisin autonäyttelyssä 1970, kun upea Citroën SM esiteltiin samana vuonna Genevessä. Näistä GS valittiin Vuoden Autoksi 1971 ja edellä mainittu SM sijoittui kolmanneksi. Kyseessä oli Citroënille upea vuosi, josta on nyt kulunut 50 vuotta.GS keräsi kehuja muun muassa aerodynamiikasta, mukavuudesta ja turvallisuudesta kaiken teknisen edistyksellisyyden lisäksi. Kyseessä oli varsin erityinen auto.Sulavasti muotoillun korin ilmanvastuskerroin oli ajalle vaikuttava 0,318, joka auttoi kevyen korin kanssa hieman laihasti moottoroitua autoa ripeään liikkumiseen. Aerodynaamisesti tehokas Kamm-perä sekä ilmanvastusta pienentävät koteloidut takapyörät kantoivat DS:n muotokieltä uudelle aikakaudelle.Kaasunestejousitus yhdisti vakaan ja mukavan kulun. Levyjarruja oli peräti neljä kappaletta.Moottorina oli kooltaan kompakti nelisylinterinen vastaiskumoottori. Auto esiteltiin 1,0-litraisella moottorilla ja litratilavuus kasvoi myöhemmin desilitran välein. GS esiteltiin nelipykäläisellä käsivalintaisella vaihteistolla, mutta myöhemmin se sai vaihteen lisää ja toiseksi vaihtoehdoksi lisättiin puoliautomaattinen vaihteisto. Citroën tarjosi tässä luokassa poikkeuksellisesti levyjarrut auton molemmilla akseleilla. Tämän lisäksi kaasunestejousitus takasi tuohon aikaan ylivertaisen yhdistelmän ajettavuutta ja mukavuutta. Ranskalaisvalmistaja haaveili takuulla valloittavansa tällä markkinat ja kieltämättä suoritus oikeutti siihen. Auton kehitystyökin oli imaissut firman lähes konkurssiin. Saksalaiset jatkoivat kuitenkin omiensa suosimista, mutta onneksi GS oli kotimaassaan riittävä menestys pitämään tuplaväkäsen maailmankartalla. Näppäräksi muotoiltu GS omasi myös erikoisesti auenneen tavaratilan kannen.Suomessa maahantuonnista vastasi Korpivaara ja ensimmäiset GS:t saapuivat joulukuussa 1970. Varustetasoja oli Confort, Club ja Super Confort – Pallas liittyi joukkoon vasta myöhemmin. Esimerkiksi Citroën GS Club C-Matic tarkoittaa club-varusteltua mallia puoliautomaattisella vaihteistolla. Osan aikaa myös moottorin litratilavuudesta viestittiin suoraan mallimerkinnässä.Tämä maahantuojan esittelyautona toiminut yksilö on käyttöönotettu elokuussa 1978.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKäytetty erikoisuus – Citroën GS Club C-MaticTämä Citroën GS Club C-Matic on hyvin erityinen maamme autohistorian kannalta. Kyseinen yksilö on toimitettu jo uutena Suomeen Korpivaara Oy:n esittelyautoksi ja käyttöönotettu elokuussa 1978. Auto on myynti-ilmoituksen mukaan palvellut sen jälkeen myös tunnettua läänintaiteilijaa, joka piti autosta hyvää huolta hinnasta piittaamatta. Hän onnistui kuulemma hankkimaan Geesuun myös uudet pintapellit ja osin siksi auto vaikuttaa nykyään niin hienokuntoiselta.Museorekisteröidyn auton pellin alla on 1,2-litrainen nelisylinterinen vastaiskumoottori.Tämä GS on sittemmin museorekisteröity. Kesäkuussa 2020 suoritettu katsastus on näin ollen vielä pitkään voimassa. Moottorina on 1,2-litrainen versio vastaiskumoottorista. Se tuottaa tiettävästi noin 60 hevosvoimaa tehoa, mutta samalla tulee muistaa aerodynaamisen auton painavan vain noin 900 kilogrammaa. Puoliautomaattinen vaihteisto välittää voiman etupyörien kautta tiehen.Kojelauta on jo muovia, mutta verhoiluvärinä on pirtsakka sininen.Auton sininen ulkokuori ja sirot kromipuskurit, yhdessä tyylikkäiden pölykapselien kanssa istuvat kokonaisuuteen hienosti. Sisäverhoilu noudattelee samaa sinistä teemaa, mutta muovi on jo löytynyt hallitsevaksi materiaaliksi.Upea GS on hävinnyt jo pitkälti katukuvasta, mutta tälle yksilölle ei sitä kohtaloa toivoisi. Hyvää kotia kaivataan, jotta Korpivaaran tarina kerrotaan tuleville sukupolville muutenkin kuin vain Toyotan osalta. Teksti: Henri Posa, Kuvat: Citroën, tori.fi Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 12.7.2025 Sähköautot Mercedes-Benz CLA:n sähköversio yllätti: tuotanto kolmivuoroon, hiilijalanjälki 40 % pienempi 11.7.2025 Klassikko Klassikko: Škoda 130 RS ja ajamisen sietämätön keveys 11.7.2025 Traktorit Valtran design-tiimi kävi pokkaamassa Red Dot -palkinnon – S-sarja on putsannut palkintopöytiä 12.7.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: miksi nykyautoissa on start-stop-järjestelmä? 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen