Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
Lotus Excel on maineikkaan valmistajan harvinaiseksi jäänyt urheiluauto. Nyt sellaisen voi ostaa yllättävän halvalla.
Jokainen autointoilija tuntee Lotuksen, mutta Lotus Excel on silti monelle vieras malli. Harva osaisi piirtää Excelin ulkomuodon ulkomuistista tai kertoa mikä moottori siinä on. Se on silti Lotus siinä missä muutkin.
Tämä harvinaiseksi jäänyt hieman suurempi Lotuksen urheiluauto oli tuotannossa peräti kymmenen vuotta, mutta silti sitä valmistettiin yhteensä vain noin 2000 kappaletta. Kyseessä ei ollut mikään halpa auto, mutta tänä päivänä sen arvo on yllättävän alhaalla. Kirjoitushetkellä 11 250 euroa riittää ostamaan maltillisesti ajetun, ja toimivan museorekisteröidyn erittäin harvinaisen Lotuksen urheiluauton.
Mainos (teksti jatkuu alla)
Mainos päättyy
University College Londonista valmistuneet Colin Chapman ja Colin Dare perustivat pienen urheiluautopajan Pohjois-Lontooseen Hornseyn kaupunginosaan. Näin sai alkunsa vuonna 1952 Lotus Engineering Ltd ja jo vuonna 1959 syntyi Lotus Group of Companies, jonka yksi osa oli henkilöautojen valmistus.
Brändi sai pian merkittävästi tunnettuutta menestyksessään Formuloissa. Team Lotus ja muut merkkiin liittyvät suoritukset F1-sarjassa ansaitsevat kuitenkin täysin oman artikkelinsa, sillä niistä riittää runsaasti tarinoitavaa. Tämä kuitenkin varmasti auttoi Lotusta myös henkilöautojen myynnin saralla.
Lotuksen ensimmäinen tieliikenteeseen tarkoitettu sarjatuotantoauto oli vuonna 1957 julkaistu Lotus Elite (Type 14), joka oli aikanaan edistyksellinen ja kevyt urheiluauto. Samoihin aikoihin julkaistu Lotus Seven nauttii nykyään kulttistatusta ja Caterham valmistaa kyseistä mallia yhä tänä päivänä ostettuaan oikeudet 70-luvulla. Näiden varaan oli hyvä rakentaa urheiluautojen valmistusta.
Lotus kehitti 1970-luvulla hieman suuremman urheiluauton, Eclatin, nostaakseen asemaansa lähemmäs muun muassa Aston Martinia, Ferraria, Lamborghinia ja Porschea. Tämän suora jatkokehitelmä on tämänkertainen käytetty erikoisuus Lotus Excel. Lotus oli noihin aikoihin yhteistyössä Supran kehittelyssä ja osin tämän seurauksena Exceliin päätyi myös Toyotan osia.
Alkujaan Excel oli nimeltään Eclat Excel, joka kertoo mallien yhteisistä juurista. Excel oli tuotannossa vuodesta 1982 vuoteen 1992 ja sinä aikana se koki useita pieniä päivityksiä.
Auto on lähinnä 2+2 -paikkainen, sillä takatilat ovat jokseenkin rajalliset. Näiden lisäksi tarjolla on myös reilu tavaratila. Excelin käyttöominaisuudet ovat urheiluautoksi asialliset.
Myynnistä löytämämme Lotus Excel on erittäin mielenkiintoisesti väritetty vaaleansinisen korin yhdistyessä harmaisiin puskureihin. Sisätiloissa jatkuu jokseenkin sama väriteema, mutta hieman eri sävyissä. Väritys jakanee mielipiteitä, mutta allekirjoittanutta se miellyttää.
Tämä kyseinen Lotus Excel -yksilö on vuosimallia 1983. Mittarilukemaksi, joka muuten löytyy ratin kanssa auton oikealta puolelta, sille on ilmoitettu varsin kohtuullinen 175 000 kilometriä. Tämä Excel on myös museokatsastettu viime vuoden puolella, joka tarkoittaa että ajoaikaa on runsaasti seuraavaan katsastuskertaan.
Moottorina Excelissä on aina 2,2-litrainen nelisylinterinen rivimoottori. Näissä alkupään yksilöissä type 912 -moottorista on irrotettu noin 160 hevosvoimaa, joka saavutetaan 6500 minuuttikierroksen kohdalla. Vuonna 1985 tapahtuneen päivityksen jälkeisissä autoissa tehoa on parikymmentä hevosvoimaa enemmän.
Tässä yksilössä on viisivaihteinen synkronoitu manuaaliaski, mutta Excel oli tarjolla myös nelivaihteisella ZF:n valmistamalla automaatilla. Voima välitetään aina taka-akselille. Näillä eväin alle 1 200 kilogrammaa painava urheiluauto liikkunee yllättävänkin ripeästi.
Autoa myyvän autokaupan mukaan jakohihna on juuri vaihdettu eikä kuittipino lopu siihen. Korin ja maalipinnan luvataan olevan ruosteettomia ja hienokuntoisia. Uutena erittäin kalliin auton kohdalla hyvä huoltohistoria on tavallistakin tärkeämpää.
Takapuskurista näyttäisi löytyvän Nürburgring-tarra. Tarina ei kerro onko tällä autoyksilöllä käyty kiertämässä kuuluisan moottoriradan pohjoista lenkkiä. Sen voi seuraava omistaja suorittaa historiasta huolimatta tai siitä johtuen.
Teksti: Henri Posa, Kuvat: Tori.fi
Ilmoitukset