15.6.2021

Käyttötesti käytetyllä: DSG-vaihteisto oli kuin olikin hajalla

Kuva Eetu Kokkonen

Kiitos, lukijat! Löysimme vinkkien perusteella asiantuntevan korjaamon Golfimme DSG-vaihteiston tarkastukseen. Eikä pajalla käynti ollut suinkaan turha – kaikkea muuta.

Yksi käytetyn Golfimme harvoista vioista on kohdistunut DSG-kaksoiskytkinvaihteistoon. Kuten aiemmin kerroimme, peruutusvaihde ei etenkään talvella aina kylmäkäynnistyksen jälkeen kytkeytynyt päälle. Toisella yrittämällä auto lähti kuitenkin aina liikkeelle. Laatikko myös vaihtoi kahteen otteeseen erittäin aggressiivisesti nelosvaihteelta alaspäin, kun kaasupolkimen painoi melkein pohjaan.

Lämpimien kelien myötä ongelmat vaihteiston kanssa vähenivät. Halusimme kuitenkin viedä Golfin tarkastukseen kahdestakin syystä. Mahdollisesti rikkinäistä autoa ei voisi hyvällä omatunnolla kaupata seuraavalle omistajalle, paitsi tietenkin myymällä auton ’’viallisena’’, mikä puolestaan pudottaisi myyntihintaa huomattavasti. Toisekseen olimme erittäin uteliaita yli 200 000 kilometriä ajetun pahamaineisen DSG-vaihteiston kunnosta, eli tilaisuus oli hyödynnettävä kun siihen kerrankin tuli mahdollisuus.

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Korjaamot kiven alla

Etsimme jo keväällä asian osaavaa korjaamoa. Useamman vesiperän jälkeen epäilimme jo, etteivät kaikki DSG-korjauksia tekevät yritykset vaikuta yhtä asiantuntevilta kuin mitä ne itseään mainostavat. Muutama korjaamo olisi kyllä suostunut tekemään vaihteistoon joitakin toimenpiteitä ilman sen kummempaa tutkimista.

Halusimme kuitenkin löytää tekijät, jotka osaisivat avata vaihteiston ja kertoisivat, onko sen sisällä jotain rikki. Loppukeväästä saimme useita suosituksia lukijoiltamme (suuret kiitokset jokaiselle käyttötestiä kommentoineelle ja vihjeitä jakaneelle) Vantaan Erikois-Auto Oy:stä. 1980-luvulta asti toiminut perheyritys on viime aikoina erikoistunut nimenomaan vaihteistojen korjauksiin.

Niinpä sovimme ajankohdan tarkastukselle. Annoimme luvan avata vaihteiston, vaikka vikaa ei löytyisi koeajamalla tai testerillä. Saimme kuulla, että aina kun vaihteisto avataan, kytkinasetelma kannattaa vaihtaa, sillä käytettyyn kytkimeen on vaikea ajaa oikeita säätöjä purkamisen jälkeen. Suostuimme tähänkin, lisäkustannuksista huolimatta.

Ei turhaa työtä

Samalla kun veimme auton pajalle, kävimme korjaajan kanssa pienellä testilenkillä. Vantaan Erikois-Auton Veli-Matti Sotkasiira ei huomannut ajon aikana autossa mitään erikoista mutta mainitsi samalla, etteivät oireet välttämättä edes ilmene lämpimäksi ajetulla autolla. Myös lämmin sää vaikeuttaa vian löytämistä.

Muutaman päivän päästä Golf oli ehditty ottaa työn alle ja sovimme ajankohdan, jolloin purettu vaihteisto käytäisiin valokuvaamassa. Kun saavuimme paikalle, saimme heti kuulla yllättävän diagnoosin: vaihteistosta oli kaksi laakeria hajalla.

Hajalla-sana oli tosin vähättelyä. Kaksi vaihteiston akseleiden päässä olevista kartiorullalaakereista oli täysin kuolleita – hyvä etteivät rullat päässeet karkaamaan jo paikaltaan. Kun pyöritti peräjälkeen rikkinäistä ja ehjää rullaa, tuntui suorastaan oudolta ettei vaihteisto ollut oireillut enempää: ainakin rikkinäisten laakereiden olisi kuvitellut päästävän ääntä.

DSG

Veli-Matti ja Henry Sotkasiira kertoivat vaihteiston oireilleen hieman jo ensikäynnistyksellä seisonnan jälkeen – ja taas sillä tutulla vialla, eli pakki ei ollut kytkeytynyt heti päälle. Jo tästä oli kyetty päättelemään, missä vika todennäköisimmin piili.

Laakerien väljyys ei itsessään aiheuttanut vaihteistomme oireita. Syypää pakkivaihteen huonoon kytkeytymiseen oli magneettisessa vaihteensiirtäjän tunnistimessa, joka oli kerännyt itsensä täyteen laakereista irronnutta metallisilppua eikä pystynyt enää joka tilanteessa lukemaan vaihteen asentotietoa. Myös kaikki muut magneetit olivat keränneet rutkasti metallia puoleensa.

DSG

Seuraava vaihe olisi korjaamon mukaan ollut se, että vaihteet olisivat kytkeytyneet entistä harvemmin ja lopulta jättäneet kytkeytymättä kokonaan, jolloin laatikko olisi mennyt vikatilaan. Jo tämänkin vuoksi vaihteisto kannattaisi viedä korjattavaksi heti kun se alkaa oireilemaan, ettei auto jätä tien päälle juuri silloin kun sitä kipeimmin tarvitsisi.

Pian Golfissamme on siis kunnostettu vaihteisto vuoden takuulla varustettuna – seuraavalle omistajalle on siis jäljellä yksi epävarmuustekijä vähemmän. Tarkemmin DSG-vaihteistojen vikoihin ja niiden aiheuttajiin perehdymme hieman myöhemmin, kunhan olemme käyneet noutamassa auton takaisin ajoon.

Teksti ja kuvat: Eetu Kokkonen

Lisää aiheesta

Mainos (teksti jatkuu alla)

Mainos päättyy

Kommentoi artikkelia

Luetuimmat