15.6.2021 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: DSG-vaihteisto oli kuin olikin hajalla Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiitos, lukijat! Löysimme vinkkien perusteella asiantuntevan korjaamon Golfimme DSG-vaihteiston tarkastukseen. Eikä pajalla käynti ollut suinkaan turha – kaikkea muuta. Yksi käytetyn Golfimme harvoista vioista on kohdistunut DSG-kaksoiskytkinvaihteistoon. Kuten aiemmin kerroimme, peruutusvaihde ei etenkään talvella aina kylmäkäynnistyksen jälkeen kytkeytynyt päälle. Toisella yrittämällä auto lähti kuitenkin aina liikkeelle. Laatikko myös vaihtoi kahteen otteeseen erittäin aggressiivisesti nelosvaihteelta alaspäin, kun kaasupolkimen painoi melkein pohjaan.Lämpimien kelien myötä ongelmat vaihteiston kanssa vähenivät. Halusimme kuitenkin viedä Golfin tarkastukseen kahdestakin syystä. Mahdollisesti rikkinäistä autoa ei voisi hyvällä omatunnolla kaupata seuraavalle omistajalle, paitsi tietenkin myymällä auton ’’viallisena’’, mikä puolestaan pudottaisi myyntihintaa huomattavasti. Toisekseen olimme erittäin uteliaita yli 200 000 kilometriä ajetun pahamaineisen DSG-vaihteiston kunnosta, eli tilaisuus oli hyödynnettävä kun siihen kerrankin tuli mahdollisuus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorjaamot kiven allaEtsimme jo keväällä asian osaavaa korjaamoa. Useamman vesiperän jälkeen epäilimme jo, etteivät kaikki DSG-korjauksia tekevät yritykset vaikuta yhtä asiantuntevilta kuin mitä ne itseään mainostavat. Muutama korjaamo olisi kyllä suostunut tekemään vaihteistoon joitakin toimenpiteitä ilman sen kummempaa tutkimista.Halusimme kuitenkin löytää tekijät, jotka osaisivat avata vaihteiston ja kertoisivat, onko sen sisällä jotain rikki. Loppukeväästä saimme useita suosituksia lukijoiltamme (suuret kiitokset jokaiselle käyttötestiä kommentoineelle ja vihjeitä jakaneelle) Vantaan Erikois-Auto Oy:stä. 1980-luvulta asti toiminut perheyritys on viime aikoina erikoistunut nimenomaan vaihteistojen korjauksiin.Niinpä sovimme ajankohdan tarkastukselle. Annoimme luvan avata vaihteiston, vaikka vikaa ei löytyisi koeajamalla tai testerillä. Saimme kuulla, että aina kun vaihteisto avataan, kytkinasetelma kannattaa vaihtaa, sillä käytettyyn kytkimeen on vaikea ajaa oikeita säätöjä purkamisen jälkeen. Suostuimme tähänkin, lisäkustannuksista huolimatta.Ei turhaa työtäSamalla kun veimme auton pajalle, kävimme korjaajan kanssa pienellä testilenkillä. Vantaan Erikois-Auton Veli-Matti Sotkasiira ei huomannut ajon aikana autossa mitään erikoista mutta mainitsi samalla, etteivät oireet välttämättä edes ilmene lämpimäksi ajetulla autolla. Myös lämmin sää vaikeuttaa vian löytämistä.Muutaman päivän päästä Golf oli ehditty ottaa työn alle ja sovimme ajankohdan, jolloin purettu vaihteisto käytäisiin valokuvaamassa. Kun saavuimme paikalle, saimme heti kuulla yllättävän diagnoosin: vaihteistosta oli kaksi laakeria hajalla.Hajalla-sana oli tosin vähättelyä. Kaksi vaihteiston akseleiden päässä olevista kartiorullalaakereista oli täysin kuolleita – hyvä etteivät rullat päässeet karkaamaan jo paikaltaan. Kun pyöritti peräjälkeen rikkinäistä ja ehjää rullaa, tuntui suorastaan oudolta ettei vaihteisto ollut oireillut enempää: ainakin rikkinäisten laakereiden olisi kuvitellut päästävän ääntä.Veli-Matti ja Henry Sotkasiira kertoivat vaihteiston oireilleen hieman jo ensikäynnistyksellä seisonnan jälkeen – ja taas sillä tutulla vialla, eli pakki ei ollut kytkeytynyt heti päälle. Jo tästä oli kyetty päättelemään, missä vika todennäköisimmin piili.Laakerien väljyys ei itsessään aiheuttanut vaihteistomme oireita. Syypää pakkivaihteen huonoon kytkeytymiseen oli magneettisessa vaihteensiirtäjän tunnistimessa, joka oli kerännyt itsensä täyteen laakereista irronnutta metallisilppua eikä pystynyt enää joka tilanteessa lukemaan vaihteen asentotietoa. Myös kaikki muut magneetit olivat keränneet rutkasti metallia puoleensa.Seuraava vaihe olisi korjaamon mukaan ollut se, että vaihteet olisivat kytkeytyneet entistä harvemmin ja lopulta jättäneet kytkeytymättä kokonaan, jolloin laatikko olisi mennyt vikatilaan. Jo tämänkin vuoksi vaihteisto kannattaisi viedä korjattavaksi heti kun se alkaa oireilemaan, ettei auto jätä tien päälle juuri silloin kun sitä kipeimmin tarvitsisi.Pian Golfissamme on siis kunnostettu vaihteisto vuoden takuulla varustettuna – seuraavalle omistajalle on siis jäljellä yksi epävarmuustekijä vähemmän. Tarkemmin DSG-vaihteistojen vikoihin ja niiden aiheuttajiin perehdymme hieman myöhemmin, kunhan olemme käyneet noutamassa auton takaisin ajoon.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenLisää aiheestaKäyttötesti käytetyllä: uusi juttusarja alkaa — ostimme 200 000 km ajetun Volkswagen Golf dieselin Käyttötesti käytetyllä: veimme 191 000 km ajetun Volkswagen Golfin kuntotarkastukseen – mikä oli tuomio? Parivertailu: vanha Golf on yllättävän mukava ajettava uuteen verrattuna Käyttötesti käytetyllä: vikavalo säikäytti ja DSG-vaihteisto oireilee lievästi, mutta matka ei ole katkennut kertaakaan Käyttötesti käytetyllä: Volkswagen Golf korjaamolle DSG-vaihteiston tarkastukseenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 13.5.2025 Ajoneuvot Tämän kojelautakuvan myötä on selvää, että Toyota RAV4:n uutta sukupolvea tarvitsee odottaa enää ensi viikkoon 12.5.2025 Yleinen Euroopan komissiolta kaksi vuotta armonaikaa autojen päästörajoille – näin äänestivät suomalaismepit 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 11.5.2025 Autoilu Tero Kallio – autohullu luita ja ytimiä myöten 9.5.2025 Ajoneuvot Toyota Corolla Cross pesi kasvonsa – auttaako GR Sport sitä kipuamaan korkeammalle myyntitilastoissa? 9.5.2025 Ajoneuvot Audi julkisti uuden A6:n E-Hybrid Quattro -lataushybridiversiot – toisin sanoen yksi ja ainoa Suomi-versio 8.5.2025 Ajoneuvot Jeep Compass jatkaa spaghettiwesterniä täysin uuden sukupolven muodossa 7.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Smart #5 Brabus – Smart for Five, kirkkaasti 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 12.5.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: Jeep Grand Cherokee SRT Trackhawk - 710 hevosvoiman järkiostos 12.5.2025 Lentokoneet Dubai International, maailman vilkkain kansainvälinen lentoasema, tullaan lakkauttamaan - tilalle jopa viisi kertaa suurempi korvaaja 12.5.2025 Kuluttajat Lähes 13-vuotiaan Mersun maalipinta irtosi – myyjä tarjosi 300 euroa, ostaja vaati lähes kymppitonnin hintaista uudelleenmaalausta 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 12.5.2025 Uutinen Suomen ainoan Cadillac Lyriq -automallin omistaja: ”Cadillac pelasti minut syövän kauheudelta” 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä” 6.5.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: taloudellisuuskisa osoitti, että käytetty Toyota Prius on edelleen voimissaan 10.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Iveco Massif 6.5.2025 Ajoneuvot Koeistuttu: Mercedes-Benz CLA - vanhaa vain ja ainoastaan nimi 15.4.2025 Kuluttajat Auton rengas irtosi – renkaanvaihtotyön tehnyt korjaamo kiisti syyllisyyden, koska autolla ajettu matka oli ”kolme kertaa Helsingistä Ivaloon” 13.4.2025 Lentokoneet Kiinalaisyhtiö Juneyao Air, jolla on kaksi reittiä Helsinki-Vantaalle, kieltäytyy vastaanottamasta Boeingilta uutta laajarunkokonetta tullien takia 22.4.2025 Kuluttajat Uudehko Škoda Enyaq on vaatinut yli 30 huoltokäyntiä kahdessa vuodessa– autoliikkeet eivät suostu ostamaan autoa vikojen vuoksi 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”