15.6.2021 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: DSG-vaihteisto oli kuin olikin hajalla Teksti Eetu Kokkonen Kuva Eetu Kokkonen Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Kiitos, lukijat! Löysimme vinkkien perusteella asiantuntevan korjaamon Golfimme DSG-vaihteiston tarkastukseen. Eikä pajalla käynti ollut suinkaan turha – kaikkea muuta. Yksi käytetyn Golfimme harvoista vioista on kohdistunut DSG-kaksoiskytkinvaihteistoon. Kuten aiemmin kerroimme, peruutusvaihde ei etenkään talvella aina kylmäkäynnistyksen jälkeen kytkeytynyt päälle. Toisella yrittämällä auto lähti kuitenkin aina liikkeelle. Laatikko myös vaihtoi kahteen otteeseen erittäin aggressiivisesti nelosvaihteelta alaspäin, kun kaasupolkimen painoi melkein pohjaan.Lämpimien kelien myötä ongelmat vaihteiston kanssa vähenivät. Halusimme kuitenkin viedä Golfin tarkastukseen kahdestakin syystä. Mahdollisesti rikkinäistä autoa ei voisi hyvällä omatunnolla kaupata seuraavalle omistajalle, paitsi tietenkin myymällä auton ’’viallisena’’, mikä puolestaan pudottaisi myyntihintaa huomattavasti. Toisekseen olimme erittäin uteliaita yli 200 000 kilometriä ajetun pahamaineisen DSG-vaihteiston kunnosta, eli tilaisuus oli hyödynnettävä kun siihen kerrankin tuli mahdollisuus.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyKorjaamot kiven allaEtsimme jo keväällä asian osaavaa korjaamoa. Useamman vesiperän jälkeen epäilimme jo, etteivät kaikki DSG-korjauksia tekevät yritykset vaikuta yhtä asiantuntevilta kuin mitä ne itseään mainostavat. Muutama korjaamo olisi kyllä suostunut tekemään vaihteistoon joitakin toimenpiteitä ilman sen kummempaa tutkimista.Halusimme kuitenkin löytää tekijät, jotka osaisivat avata vaihteiston ja kertoisivat, onko sen sisällä jotain rikki. Loppukeväästä saimme useita suosituksia lukijoiltamme (suuret kiitokset jokaiselle käyttötestiä kommentoineelle ja vihjeitä jakaneelle) Vantaan Erikois-Auto Oy:stä. 1980-luvulta asti toiminut perheyritys on viime aikoina erikoistunut nimenomaan vaihteistojen korjauksiin.Niinpä sovimme ajankohdan tarkastukselle. Annoimme luvan avata vaihteiston, vaikka vikaa ei löytyisi koeajamalla tai testerillä. Saimme kuulla, että aina kun vaihteisto avataan, kytkinasetelma kannattaa vaihtaa, sillä käytettyyn kytkimeen on vaikea ajaa oikeita säätöjä purkamisen jälkeen. Suostuimme tähänkin, lisäkustannuksista huolimatta.Ei turhaa työtäSamalla kun veimme auton pajalle, kävimme korjaajan kanssa pienellä testilenkillä. Vantaan Erikois-Auton Veli-Matti Sotkasiira ei huomannut ajon aikana autossa mitään erikoista mutta mainitsi samalla, etteivät oireet välttämättä edes ilmene lämpimäksi ajetulla autolla. Myös lämmin sää vaikeuttaa vian löytämistä.Muutaman päivän päästä Golf oli ehditty ottaa työn alle ja sovimme ajankohdan, jolloin purettu vaihteisto käytäisiin valokuvaamassa. Kun saavuimme paikalle, saimme heti kuulla yllättävän diagnoosin: vaihteistosta oli kaksi laakeria hajalla.Hajalla-sana oli tosin vähättelyä. Kaksi vaihteiston akseleiden päässä olevista kartiorullalaakereista oli täysin kuolleita – hyvä etteivät rullat päässeet karkaamaan jo paikaltaan. Kun pyöritti peräjälkeen rikkinäistä ja ehjää rullaa, tuntui suorastaan oudolta ettei vaihteisto ollut oireillut enempää: ainakin rikkinäisten laakereiden olisi kuvitellut päästävän ääntä.Veli-Matti ja Henry Sotkasiira kertoivat vaihteiston oireilleen hieman jo ensikäynnistyksellä seisonnan jälkeen – ja taas sillä tutulla vialla, eli pakki ei ollut kytkeytynyt heti päälle. Jo tästä oli kyetty päättelemään, missä vika todennäköisimmin piili.Laakerien väljyys ei itsessään aiheuttanut vaihteistomme oireita. Syypää pakkivaihteen huonoon kytkeytymiseen oli magneettisessa vaihteensiirtäjän tunnistimessa, joka oli kerännyt itsensä täyteen laakereista irronnutta metallisilppua eikä pystynyt enää joka tilanteessa lukemaan vaihteen asentotietoa. Myös kaikki muut magneetit olivat keränneet rutkasti metallia puoleensa.Seuraava vaihe olisi korjaamon mukaan ollut se, että vaihteet olisivat kytkeytyneet entistä harvemmin ja lopulta jättäneet kytkeytymättä kokonaan, jolloin laatikko olisi mennyt vikatilaan. Jo tämänkin vuoksi vaihteisto kannattaisi viedä korjattavaksi heti kun se alkaa oireilemaan, ettei auto jätä tien päälle juuri silloin kun sitä kipeimmin tarvitsisi.Pian Golfissamme on siis kunnostettu vaihteisto vuoden takuulla varustettuna – seuraavalle omistajalle on siis jäljellä yksi epävarmuustekijä vähemmän. Tarkemmin DSG-vaihteistojen vikoihin ja niiden aiheuttajiin perehdymme hieman myöhemmin, kunhan olemme käyneet noutamassa auton takaisin ajoon.Teksti ja kuvat: Eetu KokkonenLisää aiheestaKäyttötesti käytetyllä: uusi juttusarja alkaa — ostimme 200 000 km ajetun Volkswagen Golf dieselin Käyttötesti käytetyllä: veimme 191 000 km ajetun Volkswagen Golfin kuntotarkastukseen – mikä oli tuomio? Parivertailu: vanha Golf on yllättävän mukava ajettava uuteen verrattuna Käyttötesti käytetyllä: vikavalo säikäytti ja DSG-vaihteisto oireilee lievästi, mutta matka ei ole katkennut kertaakaan Käyttötesti käytetyllä: Volkswagen Golf korjaamolle DSG-vaihteiston tarkastukseenMainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 20.1.2025 Ajoneuvot Maistiainen: Renault Master Blue dCi 150 L3H2 – iso mutta ketterä vuoden pakettiauto 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 19.1.2025 Autoilu Uusien autojen päästöt vain laskevat 19.1.2025 Ajoneuvot Tesla Model Y ”Juniperin” Euroopan tuotanto on jo alkanut Berliinin Gigafactoryssa, tietää saksalaislehti 18.1.2025 Ajoneuvot Näitä autoja romutettiin viime vuonna eniten – sähköautojakin jo paalattaviksi 17.1.2025 Ajoneuvot Audi A6 E-Tron ennätti Suomeen aloittamaan Audin tämän vuoden uutuusrumban 14.1.2025 Ajoneuvot Päivän kuva: tasavallan presidentin entinen virka-Mercedes kuljettaa nyt muiden maiden päämiehiä 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 20.1.2025 Käytetyt erikoisuudet Käytetyt erikoisuudet: 674 000 kilometriä ajettu Saab 9-5 II vm. 2010 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 20.1.2025 Matkailu Kovaa valuuttaa maailmalla – Suomen passi 19.1.2025 Ajatuksia autoista Ajatuksia autoista: onko siihen viereiseen parkkiruutuun pakko änkeä? 19.1.2025 Ajoneuvot Renault Rafale tarjoilee lippulaivan tyyliä ja ominaisuuksia alkaen 41 390 eurolla 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 15.1.2025 Autoilu Tässä maakunnassa ajetaan tilastojen mukaan kaikista iäkkäimmillä autoilla 14.1.2025 Uutinen Mitä tehdä, jos autossa on jäljellä enemmän velkaa kuin arvoa? 14.1.2025 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: syy käytetyn Mercedes-Benz S124:n kiemurteluun ja kolinaan löytyi 18.1.2025 Koeajo Koeajo: DFSK E5 – saisiko olla sikahalpa 7-paikkainen lataushybridi? 3.1.2025 Autoilu Näin paljon bensiinin hinta nousee – koskee liki 1,8 miljoonan auton käyttökuluja 18.1.2025 Lentokoneet Finnairin kuukausi sitten vastaanottama tuorein Airbus A350 on tuotekehityksen myötä jopa viisi tonnia alkuperäisiä yksilöitä kevyempi 7.1.2025 Uutinen Vakuutusyhtiö ei korvannut peurakolaria – auton vauriot johtuivat peuran väistämisestä eikä törmäyksestä peuraan 8.1.2025 Se kerta kun Se kerta kun: Peugeot teki luksussedanin keskelle poikittain sijoitetulla diesel-V12:lla 6.1.2025 Käytetyt autot Fiatiin oli tehty jakopääremontti juuri ennen kauppoja – auton vesipumppu petti silti, autoliike alkoi syyttää auton ostajaa