2.2.2021 Ajoneuvot Käyttötesti käytetyllä: vikavalo säikäytti ja DSG-vaihteisto oireilee lievästi, mutta matka ei ole katkennut kertaakaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Olemme ajaneet käytetyllä Golfilla pitkin Suomea varsin huolettomasti, mutta moottorin vikavalo on syttynyt kerran ja kaksoiskytkinvaihteistossa saattaa olla alkavan vian oireita. Kuntotarkastuksen ja öljynvaihtohuollon jälkeen käytetyn Golfimme mittariin on kertynyt jo tuhansia kilometrejä. Kuten kuntotarkastuksen hyvän tuloksen perusteella saattoi varovaisesti arvailla, ei suurempia ongelmia ole tullut eteen.Golfimme on ehtinyt näiden muutaman kuukausien aikana liikkumaan yhdentoista maakunnan alueella: Pohjanmaalla (josta haimme auton), Keski-Pohjanmaalla, Etelä-Pohjanmaalla, Pirkanmaalla, Kanta-Hämeessä, Uudellamaalla, Päijät-Hämeessä, Keski-Suomessa, Pohjois-Pohjanmaalla, Pohjois-Savossa ja Lapissa.Matkanteko on ollut lähes juhlaa, öljyä ei ole kulunut joten rahaa on mennyt lähinnä polttoaineeseen, lasinpesunesteeseen, nastarengassarjaan ja pieneen perusvarusteluun.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyPolttimonvaihto helpoimmasta päästäEräällä matkalla Savoon Golfin lyhyiden valojen huono teho alkoi häiritsemään ja auto sytyttikin merkkivalon palaneesta polttimosta. Räntäsateessa pimeän, mutta vilkkaan liikenteen aikaan nelostien valaisemattomilla osuuksilla heikko valoteho alkoi tuntua turvallisuusriskiltä, joten välipysähdys Vaajakosken ABC:lle polttimonvaihdon merkeissä tuntui erinomaiselle valinnalle.Polttimo irtosi helposti: umpion takana oleva suojamuovi irtosi pyöräyttämällä vastapäivään ja polttimon kanta myötäpäivään pyöräyttämällä ilman minkäänlaisia rautahässäköitä. Sitten kaupan puolelta uuden perus H7-polttimon (ja kahvin) hakuun, polttimo kantaan paikalleen ja kasaus päinvastaisessa järjestyksessä.Aikaa toimenpiteeseen ei tuhraantunut muutamaa minuuttia enempää ja tyypillinen ’’korjaan vian sitten joskus’’ -ajattelutapa olisi tehnyt lopusta 250 kilometrin matkasta tuskaista vastaantulevien autojen lähes katkeamattomasta letkasta johtuen.Pakkanen ei painaPakkaskelien kiristyessäkään ei ole ilmennyt minkäänlaisia käynnistysongelmia, vaikka silloin tällöin autoa on jouduttu käynnistämään ilman roikan päässä lämmittämistä. Erinomaisen toimimisen vuoksi päätimme jättää väliin akun erillisen kuntotarkastuksen ja polttoainesuodattimen vaihdon, joita pohdimme aiemmin. Toivottavasti tämä ei tule kostautumaan jonain aamuna hinausauton tarpeena.Ajossa autossa ei ole ilmennyt kriittisiä ongelmia. Alusta ei tunnu kolisevan juuri koskaan ja auto lipuu mukavuuspainotteisesti hidastetöyssyjenkin yli, pintakovuutta ei vielä tämän ajan Golfeissa nähtävästi tunneta. Ohjaus palauttaa hyvin eikä auto puolla suuntaan tai toiseen. Penkinlämmittimet toimii kiitettävällä teholla ja kabiinin lämpeämisessä ei ole mitään ongelmaa.Säikähdys tien päälläTäysin ilman ongelmia ja ominaisuuksia emme tosin ole kuitenkaan päässeet. Ikään kuin myöhäisenä joululahjana Golfin mittaristoon syttyi eräänä iltana vuodenvaihteen jälkeen moottorin vikavalo. Oireita ei kuitenkaan ilmennyt, kiihtyvyys oli normaali eikä ylimääräisiä ääniä kuulunut, joten uskalsimme ajaa jäljellä olevat parisataa kilometriä ilman toimenpiteitä, kuitenkin tarkasti tilannetta tunnustellen.Muuten tämäkään ei olisi ollut erityisen karmaiseva tilanne, mutta auton oli määrä lähteä seuraavana aamuna kohti Lappia (tästä reissusta kerromme tarkemmin hiukan myöhemmin) ja noin kahden tuhannen kilometrin reissuun ei mahdollisesti viallisella autolla olisi järkevää lähteä.Heti kun autosta oli saatu matkatavarat purettua etsimme käsiimme vikakoodinlukijan ja ryhdyimme etsimään vikaa. Lukijan tulos oli helpottava, sillä vikavalo johtui hetkellisestä ilmamassamittarin antamasta virheellisestä lukemasta, eikä vikakoodi nollaamisen jälkeen tuntunut uusiutuvan – Golf lähti siis seuraavana aamuna varhain kohti pohjoista.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaihteistovaivaa?DSG-vaihteisto on pykältänyt sujuvasti, mutta muutama outous voimansiirtoon kohdistuu. Muutaman kerran kylmäkäynnistyksen jälkeen auto ei ole suostunut lähtemään liikkeelle ensiyrittämällä, vaan vaihteenvalitsinta on täytynyt käyttää P-asennossa ja kytkeä haluttu suunta uudestaan päälle. Tämän jälkeen auto on kuitenkin aina lähtenyt liikkeelle, voisiko tämä olla esimerkiksi ensioire alkavasta mekatroniikkaviasta?Pienempänä vikana mainittakoon, että mittariston valot ovat ajan saatossa päässeet himmenemään, eikä mittaritaulua saa kovin selkeäksi edes valojen kirkkaimmassa asennossa. Mittariston irrotus on omakohtaisten kokemuksien mukaan Golfissa helppoa, mutta taustavalon vaihtamisesta ei tähän malliin ole kokemusta, joten siihen kannattanee varata aikaa.Teksti: Eetu Kokkonen Kuvat: Eetu Kokkonen ja Jussi Saarinen Lue lisää Kaikki artikkelit 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Ajoneuvot Bentley EXP 15 -konsepti ennakoi täysin uuden ajan Bentley’ä, mutta sen oviratkaisu on lainattu Hyundai Velosterista 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 11.7.2025 Ajoneuvot Hyundai Ioniq 6 N näki viimein päivänvalon – kiinteä takasiipi kertonee kaiken oleellisen tästä sähköisestä urheilusedanista 10.7.2025 Ajoneuvot Toyotan multi-pathway solution ulottuu nyt myös rallipolulle – vetykonsepti GR Yaris Rally2:sta tullaan näkemään Suomen MM-ralleissa 10.7.2025 Ajoneuvot Tiedätkö mikä auto on Suomen edullisin ja samalla Euroopan ostetuin? 10.7.2025 Ajoneuvot Tässä on uusi Mazda CX-5 – erottuvuustekijöitä riittää, eikä vähäisimpänä ahtamaton 2,5-litrainen bensiinimoottori vuonna 2025 10.7.2025 Ajoneuvot Hyundai tylyttää: ”kukaan ei enää halua manuaalivaihteistoja” 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 14.7.2025 Laivat Star of the Seas luovutettiin varustamolleen Meyer Turun telakalta - ei enää lisää kokoa, mutta muutamia pikkuparannuksia 14.7.2025 Koeajo Koeajo: Smart #5 Brabus – raju perhe-SUV on oikea lataushirmu 13.7.2025 Tekniikka Viimeiset käynnistykset: kolmoskone – uuden ajan oletusmylly 13.7.2025 Sähköautot BYD:n sähköautot kasaantuvat varastoihin, kysyntä sakkaa 7.7.2025 Autoilun hinta Tässä on polttoaineiden hinta Virossa – yksi asia saa suomalaiset hätkähtämään 8.7.2025 Autoilun hinta Päivän kuva: tämän verran polttoaineet maksoivat Latvian Ainažissa – ennen mysteerialennusta 11.7.2025 Kuluttajat Käytetty BMW myytiin asiakkaalle vuoden 2019 autona, vaikka se oli valmistettu vuonna 2017 – myyjäliikkeen mielestä ei merkitystä markkina-arvoon 9.7.2025 Liikenne Lux Express by OnniBus -vuorolla Helsingistä Jyväskylään – näin premium-bussi eroaa tavallisesta 9.7.2025 Ajoneuvot Kia EV5 tarjoaa lopultakin Kian vastauksen Enyaqin, ID.4:n ja Model Y:n haasteeseen myös täällä Euroopassa 21.6.2025 Ajoneuvot Auto per 10 sekuntia – maailman suurin autotehdas pyörii lähes tauotta 21.6.2025 Päivän kuva Päivän kuva: Huomaatko mikä tässä kuvassa on pielessä? 3.7.2025 Uutinen RAM-autojen virallinen maahantuoja: ”Kamuxin väite autojen valmistusmaasta on väärä” 23.6.2025 Uutinen Moottori paljastaa: Suomessa on rekisteröity jenkkiautoja väärillä papereilla – kaksi avolava-autoa myynnissä Kamuxilla 3.7.2025 Sähköautot "10 vuotta liian aikaisin" – Mercedes myöntää EQS-mallin virheen