15.8.2021 Automatkailu Kiltisti vai ilman – Skotlannin hienoin maisemareitti vie mukanaan Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Skotlannin pohjoisosien ympäri kiertävä reilun 500 mailin eli yli 800 kilometrin mittainen maisemareitti on aina yhden matkan arvoinen – säävarauksella. North Coast 500 on maaliskuussa 2015 lanseerattu maisemareitti, joka tehtiin lisäämään Skotlannin ylämaiden turismia. Tässä on onnistuttu, sillä reitin suosio on yllättänyt monet – niin hyvässä kuin pahassakin. Ilmiö on tuttu, osalle paikallisisista turismi tuo tuloja, osaa kasvavat ihmismassat häiritsee Jätetään kuitenkin politikointi muill. Roadtrip alkaa Skotlannin itärannikolta Invernessistä ja kiertää koko Skotlannin pohjoisrannikon. Valittavaksi jää joko myötä- tai vastapäivään ajaminen. Koska liikenne Brittein saarilla on vasemmanpuoleista, myötäpäivään ajamisessa on enemmän järkeä, näin rannikko on aina kuljettajan puolella. Tietysti, jos halutaan hemmotella etumatkustajaa, silloin kierretään vastapäivään…Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyVaraa riittävästi aikaaSkotlantiin asti ei kannata lähteä kiirehtimään. Vaikka ajettavana on ”vain” reilut 800 kilometriä, aikaa kannattaa varata mieluusti vähintään viisi päivää. Vielä fiksumpaa on piirtää kalenteriin yli viikon mittainen viiva. Toki koko 830 kilometrin siivun voi paahtaa läpi kohtuullisen nopeasti noin kolmessa päivässä, mutta silloin menettää paljon. Matkan varrella riittää tekemistä ja näkemistä Lähtöpiste on Invernessin linna, ja heti alkuun ylitetään ensimmäinen vesistö. Sillat ja vesistöt ovat Norjan tapaan yksi Skotlannin teemoja. Pienen moottoritiesiirtymän jälkeen siirrytään pienemmälle A835-tielle, jota lähdetään seuraamaan kohti länttä Ensimmäinen pysähdys on Rogien putouksilla. Pysähtyminen ei ole mitenkään pakollista, mutta pieni jaloittelu tekee aina terää. Ulkoiluun kannustavia taukopaikkoja riittää aina vajaan kilometrin pyrähdyksistä useamman tunnin vaelluksiin. Ja jalkautuminen todellakin kannattaa, sillä Skotlannin luonto on karuudessaan henkeäsalpaavan kaunis. Kamera kannattaa pitää mukana koko ajan Upea länsirannikkoNäyttävimmillään North Coast 500 on Skotlannin länsirannikolla. Tässäkin on yksi hyvä syy kiertää reitti myötäpäivään. Ei itärannikkokaan hullumpi ole, mutta se kalpenee lännen rosoisuuteen verrattuna Ensimmäinen pysähdys länsirannikolla on Ullapool, joka hemmottelee ulkoilusta pitäviä. Ullapool on vielä sen verran etelässä, etteivät Skotlannin vuonot vedä vertoja Norjan vastaaville. Onneksi parempaa on luvassa Vuonoista kannattaa nauttia luonnollisesti myös siirtymällä tieltä veteen. Ja ei, emme tarkoita autolla… Vuonoihin kannattaa tutustua joko vuokraamalla kanootti tai lähtemällä opastetulle kumiveneretkelle. Myös isompia aluksia on tarjolla, jos joku haluaa lähteä merelle bongaamaan valaita Matalasta majasta linnaanNorth Coast 500:n varrella on majoitusta kaikkien makuun. Vaihtoehtoja riittää ylellisistä linnoista sekä kartanoista aina retkeilytelttaan. Leirintäalueita on runsaasti, joten matkailuauto ei sinänsä ole hullumpi vaihtoehto matkan taittamiseen. Tosin… mitä pohjoisemmaksi mennään, sitä kapeammaksi tiet muuttuvat. Matkan varrelle osuu itse asiassa yllättävän paljon kapeita ja ainoastaan yksikaistaisia tien pätkiä. Järjettömän kokoinen motorhome ei ole siis fiksu vaihtoehto, joten retkeilyauto on suositeltavampi ratkaisu. Ja muuta liikennettä väistellessä kannattaa muistaa se, että tiellä liikkuu myös lehmiä, härkiä, pyöräilijöitä ja lampaita, ja lampaita, ja lampaita..Jos autossa nukkuminen ei ole vaihtoehto, hotelleja on monen tasoisia. Reitin suosio näkyy valitettavasti hinnoissa – tai ainakin näkyi ennen koronaa… Myös yksityismajoitusta on tarjolla runsaasti à la Airbnb. Sama tarjonnan runsaus pätee myös ruokaan. Skotlannin maittava keittiö yllätti ainakin kirjoittajan. Perinneruokaa haggista voi toki kokeilla kerran, mutta hyvää kalaa ja maittavia liharuokia on tarjolla kaikkialla. Lampaita riittää myös lautaselle asti. Ja vaikka viiden tee on brittien juttu, iltapäivätee maittavan piirakan tai kakkupalan kera kuuluu myös skottien tapoihin. Ja ilta kannattaa päättää luonnollisesti mallasviskiin. Tislaamoja osuu reitin varrelle riittävästi. Liian montaa lasillista ei kannata tietenkään nauttia, jotta matkaa voi jatkaa seuraavana päivänä Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyySadeviitta mukaanKuten Brittein saarilla on tapana, sää on iso tekijä myös Skotlannissa. Yhteen päivään voi mahtua niin sateita, auringonpaistetta kuin jopa lumisadetta – vuodenajasta riippuen. Sateen varaan kannattaa laskea, joten hyvä sadevarustus on mukavuuden kannalta pakollinen. Toinen ehdoton must on varata mukaan riittävästi hyönteismyrkkyä ja mielellään myös kasvojen eteen levitettävä verkko. Mäkäräisiä Skotlannissa nimittäin riittää, ja kuten kaikki Lapin matkaajat tietävät, ne ovat jopa hyttysiä inhottavampia olentoja Kun länsi- ja pohjoirannikko on koettu, itärannikon voi körötellä läpi melko vähäisin pysähdyksin. Idässä on toki runsaasti pittoreskejä ja pieniä hiekkarantoja, mutta meriveden lämpö ei kannusta kylpemiseen. Toki matkaa voi rikastuttaa myös pienellä syrjähyppelyllä, sillä etenkin idässä spontaani seikkailu pois pääreitiltä kannattaa Ja kun matka päättyy sinne mistä se alkoikin eli Invernessiin, kannattaa jatkaa vielä vähän matkaa etelään Loch Nessille sitä kuuluisaa hirviötä kurkistamaan.. Lisätietoa North Coast 500 -reitistä tarjoilee alueen kattava matkailusivusto. Sivustolla on myös kohtuullisen hyvä interaktiivinen kartta.Teksti: Vesa Eskola, kuvat: Skotlannin matkailutoimisto Lue lisää Kaikki artikkelit 22.11.2024 Matkailu Matkavinkki: Tukholman joulumarkkinoilta lahjatuliaiset 21.11.2024 Yleinen Tunisia – omatoimisille seikkailijoille 19.11.2024 Matkailu Erikoiset unet: designelämyksiä aulasta alkaen 18.11.2024 Matkailu Maailman joulutorit – Helsinki mainittu! 17.11.2024 Matkailu Matkailu muuttuu vauhdilla: hinnat nousussa, elämyksiä janotaan 14.11.2024 Matkailu Tallinna saa jo joulukuusen, joulutori avautuu 22.11. 11.11.2024 Matkailu Viro – vuoden kansainvälinen matkailukohde 11.11.2024 Matkailu Kelkkamatka Suomen huipulle – Haltin maisemat ovat kuin kuun pinnalta 10.11.2024 Matkailu Uusi-Seelanti: haltijoiden ja hobittien matkassa Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 21.11.2024 Koeajo Maistiainen: Audi A6 E-tron – matalan profiilin sähköä 21.11.2024 Käyttötesti Käyttötesti: Volkswagen Tiguan -lataushybridi lupaa pitkiä sähköisiä ajomatkoja 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 21.11.2024 Liikenneturvallisuus Päivän kuva: talvi tuli liikenteeseen rytinällä 19.11.2024 Käyttötesti käytetyllä Käyttötesti käytetyllä: miksi vanha Mersu on suosittu aihio virittämiseen, ja mikä ihmeen superturbo? 20.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: "Transitporter" on pian täällä - Ford Transit palaa siis ainakin välillisesti Poliisi-maijan tehtävään 16.11.2024 Koeajo Maistiainen: Kia EV3 – onko tässä yksi vuoden odotetuimmista sähköautoista? 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä 1.11.2024 Käytetyt autot Tehokkaaseen AMG-Mersuun asennettiin viritysohjelmisto ja moottori hajosi – kuluttajariitalautakunta ratkaisi laskun maksajan 7.11.2024 Autoilu Teslan haamujarrutuksia on raportoitu ympäri maailmaa – suomalainen Teslan omistaja aloitti taistelun autojättiä vastaan 13.11.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: suurin osa tähänastisista Polestar-malleista on itse asiassa perustunut vuosien takaisiin, toteuttamattomiin Volvo-konsepteihin 10.11.2024 Lentokoneet Finnair uudisti ensimmäisen Embraerinsa - kone on nyt joka lentoonlähdössä noin kahden aikuisen verran kevyempi 13.11.2024 Renkaat Kielletty rengas vai ei – viranomainen ja rengasvalmistaja eri mieltä