23.1.2017 Ajoneuvot Koeajo: Kärsimystä kauneuden vuoksi – Ford Mondeo ST-Line Wagon Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Mondeo ST-Line tasapainoilee haluttavan urheilullisuuden ja kutsuvan mukavuuden välimaastossa. Hyvää: ulkonäkö Huonoa: teeskennelty urheilullisuus, rajoitettu lisävarustelista Urheilullisuus on haluttava piirre, oli kyse sitten elämänkumppanista tai henkilöautosta. Suorituskyvyn käyttäminen ja aktiivinen elämäntyyli ovat voimakkaita ja houkuttelevia mielikuvia. Siksi tinderit ovat väärällään lenkkiasukuvia ja mainintoja CrossFitin harrastamisesta, siksi jokainen perhesedan lupailee esitteessä olevansa päiväkotiparkkisten kilpuri. Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Verkkareissa töihin Tähän rakoon iskee myös Ford vyöryttämällä markkinoille ST-Line-versioita tutuista malleistaan. Ford Mondeo ST-Line kilpailee hinnastossa korkeimman Titanium-varustetason kanssa, mutta painotus on hauiksissa älyn sijaan. Komeammat puskurit ja hunajakennoinen etusäleikkö, 18-tuumaiset kevytmetallivanteet ja kiiltävät sumuvalojen kehykset tasapainottavat sitä, ettei ST-Lineen saa esimerkiksi aktiivista vakionopeudensäädintä tai kuolleen kulman varoitinta edes rahalla. Mutta ei käy kiistäminen, etteikö Mondeo ST-Line olisi farkkunakin itsevarman komea ilmestys, erityisesti 1 050 euroa maksavassa Ruby Red -erikoismetallivärissä. Huomaamatonta tyyliä tuo myös 10 millimetriä madallettu urheilualusta, joten perhefarkku todellakin näyttää Focus ST:n sukulaiselta. Särmästä silmämeikistä vastaavat led-päivänajovalot yhdessä lisävarusteisten mukautuvien led-ajovalojen kanssa. Työpaikan parkkipaikalla sporttifarkku saattaa herättää tunteen, että olisikohan pitänyt saapua lenkkivaatteissa duuniin oman aktiivisen elämäntyylin korostamiseksi. Kauneuden eteen on kärsittävä Valitettavasti ST-Line on myös tarina kauneuden eteen kärsimisestä. Varustelistan lisäksi huokailua aiheuttaa sporttialusta, joka tuo Mondeon muuten moitteettomaan menoon kourallisen pintakovuutta, joka tuntuu tien keskikokoisissa saumoissa ja kuopissa. Urheilullista, tavallaan, mutta täysin tarpeetonta. 1 771 kilogrammaa painava farkku on miellyttävä maantiekulkija, mutta ripeästä suorituskyvystä huolimatta urheilullinen se ei ole. Edes ohjauksesta ei löydy menneiden Mondeo-polvien pilkettä mutkatien kutsuessa. Onneksi Mondeon perusajettavuus on hyvällä tolalla ja auton hallintalaitteet ovat arvattavan lineaarisia. Arkiajossa 180-hevosvoimainen TDCi-moottori on vaivaton voimanlähde ja sopii hyvin leppoisasti toimivan kuusipykäläisen automaattivaihteiston pariksi. Neliveto puolestaan tuo varmuutta etenemiseen vaikkapa pyryisellä moottoritiellä. Liukkaalla mutkitellessa Mondeo tosin saattaa lähteä hiukan yllättäen peräluistoon, jolloin ajonvakautuksen heräämistä joutuu odottamaan tovin. Matkustamoltaan ST-Line on mondeomaisen miellyttävä tapaus. Urheiluhengestä huolimatta etuistuimet ovat sopivan mukavat varsinkin osanahkaisiksi päivitettyinä, ja lisävarusteinen lämmitetty ohjauspyörä on nannaa talviaamuina. Jostain syystä rattilämmitys täytyy tosin kytkeä kosketusnäytön kautta ja Fordin Sync 3 -viihdejärjestelmä tuntuu tuoreeltaankin vanhahtavalta. Kaikki oleelliset toiminnot ovat kuitenkin kuljettajan ulottuvilla, osittain kiitos napeilla kuorrutetun ohjauspyörän. Auto ei voi laiskotella Siinä missä ihminen voi pitää treenivapaan päivän, viikon tai koko elämän, joutuu turhalla urheilullisuudella kirottu auto kantamaan taakkaa vuosikymmenen tai kaksi. Vaikka ST-Linen napakampi jousitus ei riitä pilaamaan Mondeon hyvää alustaa, ei se kuitenkaan tuo siihen mitään lisääkään. Mondeon juuret ovat pitkissä matkoissa ja perheiden kuljettamisessa, joten arkiominaisuudet päihittävät urheilullisuuden teeskentelyn. Makeaa ulkonäköä tavoittelevan kannattaakin ottaa lähtökohdaksi Titanium-varustetaso korimuotoilusarjalla ja jättää Ford Mondeo ST-Line ja sporttialusta varustelistojen omituisuudeksi. Teksti ja kuvat: Aake Kinnunen Ford Mondeo 2.0 TDCi PowerShift AWD Wagon ST-Line Hinta alkaen 44 470 € Koeajetun auton hinta varusteineen 50 588 € Moottori Dieselmoottori 1 997 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 6-v. automaattivaihteisto, neliveto. Teho 132 kW (180 hv), 3500 r/min Vääntö 400 Nm (2000-2500 r/min) Vääntö 400 Nm (2000-2500 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 9,5 s Huippunopeus 216 km/h Kulutus l/ 100 km 6,2 (kaup.) / 4,9 (maant.) / NEDC-kulutus 5,4 (yhd.) (l/km) CO2-päästöt 141 g/km Mitat pituus 4867 mm, leveys 1852 mm, korkeus 1501 mm, akseliväli 2850 mm Tavaratila: 488 l Omamassa: 1771 kg Euro NCAP 5 tähteä Takuu 3 vuotta / 100 000 km Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyy Lue lisää Kaikki artikkelit 6.5.2024 Ajoneuvot Mini Aceman on BMW:n vastine tulikuumille kompaktien premiumsähköcrossovereiden markkinoille 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta – virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 4.5.2024 Ajoneuvot Ferrari 12 Cilindri – nimi kertoo kaiken oleellisen tästä upeasta super-grand tourerista 4.5.2024 Koeajo Maistiainen: Husqvarna Svartpilen 801 – seikkailupyörä kadulle 3.5.2024 Koeajo Sähköpyörän koeajo: Tenways CGO600 Pro – yksinkertaista, mutta tyylikästä, eikä edes kovin kallista 3.5.2024 Koeajo Maistiainen: Tesla Model Y Long Range RWD – lisää valinnanvaraa suosikkisähkikseen 2.5.2024 Koeajo Koeajo: Mazda CX-30 – kompakti crossover tyylikkäällä ulkomuodolla 1.5.2024 Ajoneuvot Tiesitkö, että halvimmillaan täyssähköisen Bugattin puikkoihin pääsee vain noin 30 000 eurolla? Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 4.5.2024 Kysy Autoista Kysy autoista: voiko automaattivaihteista autoa hinata? 5.5.2024 Moottoripyörät Honda GL 1800 Gold Wing saamassa 8-sylinterisen kilpailijan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 5.5.2024 Koeajo Maistiainen: Smart #3 – mutta mitä tapahtui Smartille? 5.5.2024 Ajoneuvot Land Rover valmistelee kahta superuutuutta - virallisissa salakuvissa täyssähköinen Range Rover sekä V8-mörkö Defender Octa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 29.4.2024 Uutinen Kokonaan uudistunut Å koda Superb sai hinnat – ja se kasvaa vain koko ajan 3.5.2024 Lentokoneet LATAM:in lennon 800 alustava raportti julki - voiko lentoemännän väärä napinpainallus syöstä Boeing 787 Dreamlinerin syöksyyn? 24.4.2024 Uutinen Sähköautoista paljastunut yksi merkittävä ongelma – lähes joka viides hylätty katsastuksessa 1.5.2024 Nimi muutettu Nimi muutettu: ihan sama kumman otat? - Näillä kaikilla Suomessa tällä hetkellä myytävillä henkilöautomalleilla on identtisiä kaksosia 28.4.2024 Matkailuajoneuvot Suomessa kehitetty retkeilyvaunu tähtää samantien kansainväliselle markkinalle 14.4.2024 Koeajo Maistiainen: Dacia Duster on nyt kokonaan uusi ja osoittaa tietä koko merkille 1.5.2024 Uutinen Huollettuna myyty Audi hajosi 1 500 kilometriä kauppojen jälkeen – kuluttajariitalautakunnan puoleen kääntyminen oli auton omistajalle jopa virhe