24.10.2019 Ajoneuvot Koeajo: Ford Ranger Raptor kääntää surkeat tiet iloksi Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Ford Ranger Raptor lähestyy ajatusta urheilullisesta ja maastokelpoisesta autosta ihanan raikkaasti: korkeudesta tehdään ongelman sijaan vahvuus. Auton korkeudesta voi tehdä ongelman tai ratkaisun. Markkinoiden sporttisista katumaastureista valtaosa valitsee ensimmäisen tien, jonka myötä korkea paino pidetään kurissa epämukavalla kivirekialustalla tai hinnan salliessa huipputeknologialla.Sitten on Ford Ranger Raptor: lähes sata tuhatta euroa maksava työkalumaisella nelosdieselillä varustettu lava-auto, joka kaikesta huolimatta piirtää suupieliin virneen, johon yksikään fysiikkaa vastaan taisteleva lajitoveri ei ole vielä pystynyt.Raptorin idea on yksinkertainen: otetaan korkeudesta ja järeydestä ilo irti. Raptor-käsittelyssä jo valmiiksi maastokelpoinen Ranger-lava-auto saa Fox Racingin alustan, BF Goodrichin erinomaiset KO2 -maastorenkaat (285/70 R17), vahvistetun tikapuurungon, kierrejousitetun taka-akselin ja runsaasti pohjapanssaria.Mainos (teksti jatkuu alla)Mainos päättyyMetsäpetoLopputulos on peto metsäurilla: se on markkinoiden harvoja autoja, joilla voi oikeasti vetää lujaa umpisurkeilla teillä. Innoituksensa se saa isoveli F-150 Raptorista, jonka harrastuksiin kuuluu hyppely amerikkalaisaavikoilla.Se sopii mainiosti Suomeen: Ranger Raptor on erinomainen matkakumppani hiekkateillä, ja jos reitti kulkee metsäautoteiden, motocrossiradan tai panssariurien kautta, meno vain paranee.Raptorin kyky tasoittaa surkeakuntoisten sivuteiden töyssyt suorastaan hämmentää: mitä kovempaa Fordia piiskaa, sitä paremmin vain se toimii. Vain terve jä rki ja mekaaninen sympatia käskevät hidastamaan, auton puolesta rajaa emme kehdanneet etsiä. Nyt ymmärrän, miksi Marokossa järjestetyssä ensikoeajoissa oli koeajoreitille järjestetty hyppyreitä.Vaikuttavan maastokyvyn (mm. 283mm maavara, 850 mm kahluusyvyys, takatasauspyörästön lukko) siivellä Ranger Raptor on varsin miellyttävä kumppani myös Suomen maanteillä – eikä nyt ole edes kyse vitsailusta tienhoidon tasolle. Kotona myös kadullaAlustasta löytyy herkkyyttä lava-autoksi mainioon pintamukavuuteen ja renkaatkin ovat yllättävän sivistyneet asvaltilla. Rangerin ohjaus on järeään autoon varsin tarkka, mutta verkkainen välitys jakaa mielipiteet. Suoraan auto kyllä menee ongelmitta, eikä rungollisen auton melutasokaan kohoa älyttömäksi, joten Ford Ranger Raptor soveltuu paljon ratakireitä katumaastureita paremmin maitokaupassa käyntiin. Varustelukin kattaa hätäjarrutusjärjestelmät ja kaistavahdit – vaikka auton luontaisessa ympäristössä ei juuri kaistaviivoja löydä. Lisävarusteluettelo kattaakin vain pari metalliväriä ja polttoainekäyttöisen lämmittimen.Arkeen sopii myös dieselkäyttöisyys. Toki leikkimiseen amerikanserkku F-150 Raptorin voimakas kuutoskone sopisi nykyistä nelosdieseliä paremmin, 10-vaihteisen automaatin ansiosta tälläkin pärjää. Raptorin tehot riittävät hiekalla sudittamiseen, eikö se riitä?Toki Ford Ranger Raptor on viisipaikkaisena kallis, mutta arvokkaita ovat kaikki ne katumaasturitkin, jotka uhraavat aivan liikaa saavuttaakseen korkealle autolle epätyypillistä sivuttaiskiihtyvyyttä. Osa niistä herättää teknistä kunnioitusta, mutta Ranger Raptor vetoaa syvemmälle: se nuorentaa pikkulapseksi ja saa nauramaan ääneen.Teksti ja kuvat: Lauri Ahtiainen Ford Ranger Raptor Double Cab TDCi A10 4x4 Hinta alkaen 98 108 € Moottori Dieselmoottori 1 996 cm³, 4 sylinteriä, ahdin, 10-v. automaattivaihteisto, neliveto Teho 157 kW (213 hv), 3750 r/min Vääntö 500 Nm (1750–2000 r/min) Vääntö 500 Nm (1750–2000 r/min) Kiihtyvyys 0–100 km/h 10,7 s Huippunopeus 170 km/h Kulutus l/ 100 km WLTP-kulutus 10,7 (yhd.) CO2-päästöt 281 g/km Mitat pituus 5374 mm, leveys 2028 mm, korkeus 1873 mm, akseliväli 3220 mm Vetokyky jarrullinen/ jarruton 2500 / 750 kg Takuu 5 vuotta / 100 000 km Lue lisää Kaikki artikkelit 31.5.2025 Ajoneuvot Näin autoja testataan Euroopassa – mukulakiviä, sorateitä, julmettuja kuoppia, autobaanaa, mutakylpyjä… 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 29.5.2025 Koeajo Koeajo: Volkswagen Caddy Maxi Style eHybrid – lataushybridi suurperheelle 28.5.2025 Koeajo Maistiainen: Smart #5 – viisikko ja jäähyväiset pikkuautoimagolle 27.5.2025 Ajoneuvot Kolme moottoria vakiona – Alpine A390 haluaa olla kuin A110 sähköcrossoverin muodossa 27.5.2025 Ajoneuvot BMW Speedtop on oikea shooting brake, jota aiotaan oikeasti valmistaa 70 kappaletta 26.5.2025 Koeajo Koeajo: Skoda Kodiaq RS – rallinalle murisee 25.5.2025 Koeajo Koeajo: Mitsubishi Outlander – kuin ladattava Nissan X-Trail 25.5.2025 Ajoneuvot Porsche 992.2 saapui Suomeen 911 Carrera S -muodossaan Kommentoi artikkelia Peruuta vastausVoit kommentoida artikkelia kirjautumalla sisään. Jaa artikkeli: Facebook Jaa facebookissa X Jaa X:ssä LinkedIn Jaa LinkedInissä Luetuimmat Vuorokausi Viikko Kuukausi 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 30.5.2025 Päivän kuva Päivän kuva: innovatiiviset lämmityslaitteen säätimet 31.5.2025 Ajoneuvot Land Rover toteutti Defenderiin varttia vaille faceliftin, eikä ole unohtanut Discoveryakaan 31.5.2025 Kysy Autoista Kysy autoista: mitä tehdä, kun avaimet jäivät lukitun auton sisälle? 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 26.5.2025 Uutinen Mercedekseltä hintashokki: uusi sähköinen CLA alkaen 49990 euroa! 26.5.2025 Laivat Kaksi maailman vanhinta risteilyvarustamoa toivat peräkkäin aluksensa Helsinkiin - nuorempi varustamoista täyttää juuri 185 vuotta 31.5.2025 Huutokauppahelmet Huutokauppahelmet: Viritetty VW Kupla '70 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 28.5.2025 Kuluttajat Korjaamo jätti Volvon jakohihnan vaihtamatta 100 000 kilometrin huollossa – moottori hajosi 5 kuukautta myöhemmin 23.5.2025 Käytetyt autot Matkailuauton ajamiseen olisikin tarvinnut kuorma-auto -kortin – myyjä ei kertonut sitä ostajalle, ja siitähän ei hyvää seurannut 10.5.2025 Uutinen Erikoinen takaisinkutsu: Volkswagen ID. Buzz myyntikiellossa USA:ssa liian leveiden istuinten takia 21.5.2025 Esittely Koeistuttu: Toyota RAV4:n kuudes sukupolvi – no nyt on jyrkkää 9.5.2025 Kuluttajat Pohjoisessa asuva Petteri on taistellut jo kolmessa uudessa autossa 12 voltin akkuongelmien kanssa – ”Takuu on lähinnä vitsi näissä”